Inlägg från: snedtak |Visa alla inlägg
  • snedtak

    Vattenförbrukning lägenhet?

    För oss är den största kostnaden för VA de fasta avgifterna. Slår man ut dessa betalar vi typ 30 kr/m3 (200 r/mån i fasta avgifter, 7 kr/m3 färskvatten och 7 kr/m3 i spillvatten). 

    Däremot tycker jag er vattenförbrukning låter hög. Vi gör av med 6 m3/månad på två personer, men då är vi ganska sparsamma. 4-5 m3 per person och månad är dock helt normalt.

  • snedtak
    snedtak skrev 2019-05-06 20:25:40 följande:
    För oss är den största kostnaden för VA de fasta avgifterna. Slår man ut dessa betalar vi typ 30 kr/m3 (200 r/mån i fasta avgifter, 7 kr/m3 färskvatten och 7 kr/m3 i spillvatten). 

    Däremot tycker jag er vattenförbrukning låter hög. Vi gör av med 6 m3/månad på två personer, men då är vi ganska sparsamma. 4-5 m3 per person och månad är dock helt normalt.
    Oj, missade att frågan gällde lägenhet. Vi bor i villa.
  • snedtak
    Noname00 skrev 2019-05-09 19:26:29 följande:
    Hur vet du att det är just 100kr som går åt av elräkningen att värma upp vattnet?
    Det finns ju olika sätt att mäta hur mycket energi olika apparater drar, eller så kan man använda schablonvärden från internet för kostnaden för att värma vatten och räkna på hur mkt varmvatten man använder,
    Typ dessa: https://telgeenergi.se/privat/kundservice/nyheter/vet-du-vad-15-minuter-i-duschen-kostar-dig/

    Eller så kan man räkna baklänges med temperaturskillnaden på vatten, specifik värmekapacitet, verkningsgrad för elvärme och elpris
  • snedtak
    Noname00 skrev 2019-05-09 23:09:06 följande:
    Nej det är förståss uteslutet, tanken var mer att byta boende.
    Det är klart att om ni byter till ett boende där vatten inte debiteras separat kommer nog era kostnader att gå ner. Men det är knappast så att ni betalar jättemycket överpris för varmvattnet.

    Uppvärmningen av 12 m3 varmvatten kostar runt 500 kr med elpanna enligt schablonerna jag länkade tidigare. Om man räknar per kubik, och att 50 liter kostar 2-3 kr att värma upp så kostar uppvärmningen av 1 m3 40-60 kr om man värmer med elpanna.

    I exemplet ovan säger Ruter att deras vatten kostar 100kr/mån i uppvärmning och att de gör av med totalt 7 m3 (både varm och kallvatten). Om vi antar att 3 m3 av detta är varmvatten kostar deras uppvärmning 30 kr/m3. 
Svar på tråden Vattenförbrukning lägenhet?