• Anonym (Arg kund)
    Sun 5 May 2019 21:27
    3081 visningar
    121 svar
    -1
    121
    3081

    Har de rätt att vägra byte?

    Igår köpte jag en dryck i en delikatessbutik. Den stod på en hylla bakom kassan så det var personen i kassan som tog ner den.

    Jag betalade, fick flaskan och gick hem. Tänkte inte mer på det. Min man reagerade sen på att jag fått fel smak, det stod på franska som jag inte förstår, så var inget jag reflekterat över. Färgen stämde så jag hade inget anledning att tro att det var fel.

    Idag gick jag tillbaka med den, men de vägrade byta för de gör inga byten!? Det var ju de som gett mig fel!?

  • Svar på tråden Har de rätt att vägra byte?
  • Anonym (Hepp)
    Mon 6 May 2019 11:13
    #73
    +1
    Praktisk58 skrev 2019-05-06 11:00:28 följande:
    Havtornjuice med franska etiketter och fel smak TomteTomteTomteTomteTomteTomteTomteTomteTomteTomteTomte
    Eh, jag har inte sagt att TS köpt/skulle köpa havtornsjuice. Det var bara ett exempel på att det finns dyra icke-alkoholhaltiga drycker. Ett annat exempel är alkoholfria viner som är nästan lika dyra som viner med alkohol.
  • Anonym (Humor­)
    Mon 6 May 2019 11:15
    #74
    +2
    Anonym (qwerty) skrev 2019-05-06 10:59:50 följande:

    Det är knappast som att den där ekologiska juicen kostar 5000kr, eller hur?


    Fast, TS har väl aldrig skrivit att det hon köpte i delikatessbutiken kostade flera tusen?
  • Anonym (Hepp)
    Mon 6 May 2019 11:16
    #75
    +2
    Anonym (qwerty) skrev 2019-05-06 10:59:50 följande:
    Det är knappast som att den där ekologiska juicen kostar 5000kr, eller hur?
    Vi vet inget om TS ekonomi, men jag kan förstå om man blir sur om man tänkt köpa något med högt kilo/literpris (till exempel en hyfsat dyr olivolja) och så får man fel. Att betala 500:- för en produkt som är fel eller till och med 100:- för en produkt som är fel känns betydligt dyrare än att betala 500:- för rätt produkt.
  • Anonym (A)
    Mon 6 May 2019 11:20
    #76

    Hur dyr var denna dyra dryck undrar jag ts? Pratar vi 100 kr eller 500 kr? Som nån skrev, ge bort den vid tillfälle och köp en ny, rätt smak.

  • Anonym (qwert­y)
    Mon 6 May 2019 11:26
    #77
    Anonym (Humor) skrev 2019-05-06 11:15:03 följande:
    Fast, TS har väl aldrig skrivit att det hon köpte i delikatessbutiken kostade flera tusen?
    Det som skrivits är: "den är dyr och det är inget man bara dricker."
    I min värd är det något som kostar fyrsiffrigt per liter.

    Okej, en 500 för en juice känns lite väl mycket att lägga ut om man ska köpa två. Men 200kr/st är liksom inga pengar och man kan lätt köpa den rätta och spara den i fel smak. Alt. ge bort till någon.
  • Anonym (Humor­)
    Mon 6 May 2019 11:33
    #78
    Anonym (qwerty) skrev 2019-05-06 11:26:23 följande:

    Det som skrivits är: "den är dyr och det är inget man bara dricker."

    I min värd är det något som kostar fyrsiffrigt per liter.

    Okej, en 500 för en juice känns lite väl mycket att lägga ut om man ska köpa två. Men 200kr/st är liksom inga pengar och man kan lätt köpa den rätta och spara den i fel smak. Alt. ge bort till någon.


    Nu vet ju inte vi hur TS ekonomi ser ut, det som upplevs som för dyrt för en persons plånbok behöver ju inte vara det för en annans.

    Det där med att det inte är något som man bara dricker tolkade jag mer som att det var en smak som hon/de inte uppskattar (som ex.vis gryntroll var inne på att få ingefärsdryck istället för lemonad). Om hon inte känner någon hon tror skulle uppskatta drycken kan det ju dessutom kännas som en usel gåbortspresent.
  • Anonym (Alice­)
    Mon 6 May 2019 11:53
    #79
    +1
    Anonym (Arg kund) skrev 2019-05-06 09:52:54 följande:
    Nej jag är inget troll, vad är det som är idiotiskt med att vilja få byta något som är kassörens tabbe?
    Det var även din egen tabbe då du inte kontrollerade att du fått rätt produkt. Spelar ingen roll att du inte kan franska. Du hade enkelt kunnat kolla att det var rätt, men det gjorde du inte, och nu får du stå ditt kast då butiken inte tillåter byten.
  • Anonym (Arg kund) Trådstartaren
    Mon 6 May 2019 12:03
    #80
    -1 +2
    Anonym (Alice) skrev 2019-05-06 11:53:23 följande:

    Det var även din egen tabbe då du inte kontrollerade att du fått rätt produkt. Spelar ingen roll att du inte kan franska. Du hade enkelt kunnat kolla att det var rätt, men det gjorde du inte, och nu får du stå ditt kast då butiken inte tillåter byten.


    Du tycker inte det hade varit lite otrevligt att ställa sig och googla på produkten kassören säger är rätt samtidigt som fler står bakom och väntar på sin tur? Jag fick inte ens produkten i handen innan den var betald. Jag sa rätt smak, han gav mig ändå fel.
  • Anonym (Hepp)
    Mon 6 May 2019 12:04
    #81
    +1
    Anonym (qwerty) skrev 2019-05-06 11:26:23 följande:
    Det som skrivits är: "den är dyr och det är inget man bara dricker."
    I min värd är det något som kostar fyrsiffrigt per liter.

    Okej, en 500 för en juice känns lite väl mycket att lägga ut om man ska köpa två. Men 200kr/st är liksom inga pengar och man kan lätt köpa den rätta och spara den i fel smak. Alt. ge bort till någon.
    Om jag köper en olivolja för 500:- skulle jag vara ganska snål med den. Om jag köpte en juice som kostar 500:- skulle jag dricka den med andakt eftersom juice från ICA kostar typ 20:-.
  • Anonym (Hepp)
    Mon 6 May 2019 12:05
    #82
    +1
    Anonym (Alice) skrev 2019-05-06 11:53:23 följande:
    Det var även din egen tabbe då du inte kontrollerade att du fått rätt produkt. Spelar ingen roll att du inte kan franska. Du hade enkelt kunnat kolla att det var rätt, men det gjorde du inte, och nu får du stå ditt kast då butiken inte tillåter byten.
    Jo TS kollade om det var rätt. Hen frågade butikspersonalen, som ju bör veta vad de säljer.
Svar på tråden Har de rätt att vägra byte?