• counterman

    Olovlig uthyrning. Ska jag stå på mig?

    Har hamnat i en konstig situation och bekanta är på min sida. Vill ha svar från övriga då jag och berörd person kan komma bli ovänner.

    Jag hyrde för drygt ett år sedan en lägenhet i andrahand. Föreningen har en maxperiod på ett år. Dock så skulle inte denna person ha kvar den så han erbjöd mig fortsätta i smyg.

    Då jag inte hittat något så blev det perfekt och jag sa att jag skulle ha lite framförhållning vid utflytt. Nu kom dagen jag hittat en annan. Med snabb inflytt dessutom.

    Tydligen har hans förening 3mån uppsägningstid men samtidigt hyr ju jag olovligt. Å där går våra åsikter isär. Han tycker jag måste ta resterande avier å betala in. Eller hitta en annan som kan.

    Jag är inte skriven på lägenheten, och att be mig hitta en annan blir ju ytterligare ett regelbrott. Självklart förstår jag ju att han inte vill betala en tom lägenhet men inte jag heller. Har väntat så länge på hitta ett förstahandskontrakt så kan inte säga nej för mig och mina barns skull.

    All glädje har dock försvunnit i denna bittra situation. Hur skulle ni gå till väga? När ord som "vi borde inte ha denna diskussion "du vet vad som händer om man inte betalar hyra till privata också "..

  • Svar på tråden Olovlig uthyrning. Ska jag stå på mig?
  • Tow2Mater

    Hyrde du lagligt skulle du ha minst en månads uppsägningstid. Och han skulle nog få lägga en månad på att hitta nån ny, och den sista månaden kan ni båda splitta på, det verkar rimligt att ni delar.

  • counterman
    Tow2Mater skrev 2019-05-07 17:59:49 följande:

    Tycker ni delar eftersom ni båda gjort fel.


    Ja fast nu har jag inte ekonomin alls för det ???? å grejen ä att trots den sägs upp nu i början av maj så blir det ändå start nästa månad plus 2betalningar till. Innan det ä över. Så blir stora summor
  • Dexter dot com
    counterman skrev 2019-05-07 18:54:00 följande:
    Ja fast nu har jag inte ekonomin alls för det ???? å grejen ä att trots den sägs upp nu i början av maj så blir det ändå start nästa månad plus 2betalningar till. Innan det ä över. Så blir stora summor
    Det har förmodligen inte den som står på lägenheten heller så att dela är det minsta du kan göra då du sagt att du skulle ha framförhållning inför utflytt.
  • counterman
    GGN skrev 2019-05-07 19:45:16 följande:

    Vad säger ert avtal?


    Finns inget. Han bryter ju mot reglerna sen en månad tillbaka. Då lägenheten ska tillfalla den högst i kölistan.
    Dexter dot com skrev 2019-05-07 19:49:23 följande:

    Det har förmodligen inte den som står på lägenheten heller så att dela är det minsta du kan göra då du sagt att du skulle ha framförhållning inför utflytt.


    Näe precis det har han säkert inte heller men jag sa lite framförhållning. Å om man hyr ut svart kan man ju inte räkna med alla förutsättningar med en vanlig uppsägning.
  • BurningDiamond

    1) Ni bryter båda mot reglerna.
    2) avtalet var 3 månaders uppsägning, och detta brukar anses som normalen om inget annat har förhandlat fram.
    3) Du utlovade framförhållning.

    Att din värd har brutit mot reglerna är mellan henom och brf, och du har inget med det att göra alls.

    Du låter som en tämligen osympatisk individ, som inte vill följa er överenskommelse, inte vill följa gängse uppsägningstid och dessutom "tjalla" när du inte får din vilja igenom.

  • Finansen7
    counterman skrev 2019-05-07 18:54:00 följande:

    Ja fast nu har jag inte ekonomin alls för det ???? å grejen ä att trots den sägs upp nu i början av maj så blir det ändå start nästa månad plus 2betalningar till. Innan det ä över. Så blir stora summor


    Han undrar nog varför han var bussig att hyra ut svart åt dig istället för att sätta dig i skiten när det första lagliga året gått ut. Dela på hyrorna under uppsägningstiden.
  • LivetPåJorden

    d e svårt att få lgh i svärjä, och därav e d åxå(turen i oturen) lätt att hitta folk som vill ha lgh. du kan ju lägga upp en annåns på blocket själv(kostar 100kr) å ha lghsvisnig. svarar ingen så ä d väl inte me mä dä men du ha alla fall fösökt och varit jälpsam, e d böter å straff du e ute efter att nån annan ska få fö att dom varit snälla å tänjt på reglerna tycker ja inte du fötjänar nån jälp övehuvetaget =/

Svar på tråden Olovlig uthyrning. Ska jag stå på mig?