• TessEss

    Jag ångrar att jag blev förälder, trivs inte som mamma

    Ja, som rubriken lyder så ångrar jag mitt föräldraskap som jag vet är ett livslångt åtagande. Jag ångrar att jag inte gjorde en sen abort i femte månaden (när jag fick veta att jag var gravid). Jag är ingen barnmänniska. Trivs inte i mammarollen, tycker bara att det är jobbigt, tråkigt att leka och fruktansvärt att höra på skrik och gnäll. En ren plåga. Jag är glad att dagarna går och att barnet inte alltid kommer att vara litet.

    Känner mig helt ensam med dessa tankar. Alla säger att man inte ångrar barn och att barn är meningen med livet. Livets höjdpunkt. För mig har jag inte haft värre år än de då jag varit mamma. Ser främst nackdelar med barn:

    - inga sovmorgnar, OBSERVERA (!!) Kanske 1 gång i veckan om du har tur och få barnvakt så ofta. Alltså någon som kan ha barnet hos sig. Hemma kan jag lova att du vaknar ändå även om du har en partner!! (Fniss) Inte ett dugg avis på gravida..

    - skrik

    - GLÖM BORT EGENTID TOTALT, DU KAN GLÖMMA DITT DATORSPEL ELLER DINA SERIER EFTER JOBBET!! Du kan kolla på väg till jobbet och på väg hem. Barnet somnar inte vid sju bara för att du vill det.

    - GLÖM ATT ENS KUNNA TA EN DUSCH MER ÄN 1 GÅNG I VECKAN OM DU HAR ETT HELTIDSJOBB. Möjligtvis att du kan duscha om inte ditt barn vaknar samtidigt med dig (händer ungefär aldrig) GLÖM EN LÅNG HÄRLIG DUSCH.

    - GLÖM ATT ÄTA DINA SÖTSAKER NÄR DU KOMMER HEM EFTER JOBBET

    - PÅTVINGAD LEK

    - GLÖM ATT ORKA MED DINA INTRESSEN PÅ FRITIDEN ELLER GÅ OCH TRÄNA FÖR DET FINNS INTE TID FÖR DET OM DU ARBETAR HELTID.

    Jag förstår inte hur vissa orkar med eller vill ha flera barn!! Det är ju stressigt, ångestframkallande och uttröttande och man vill bara att de ska växa upp och bli stora så att man slipper ta hand om dem.

  • Svar på tråden Jag ångrar att jag blev förälder, trivs inte som mamma
  • Andiie87
    Connie07 skrev 2019-05-09 21:21:23 följande:

    Jag får sova hela natten och äta godis eller vad jag vill.Jag har egentid och kan bara vila .Jag har två barn varannan vecka.Så visst det går.Gäller att planera .


    Man eller kvinna? 
  • Connie07

    Kv[quote=79616038][quote-nick]Andiie87 skrev 2019-05-09 21:23:47 följande:[/quote-nick]Man eller kvinna?Kvinna.

  • Mrs Moneybags
    Seven Costanza skrev 2019-05-09 15:45:59 följande:
    Kloka ord. Får man fråga om det var tanken redan från början att stanna vid ett barn, eller om det växte fram efter ett tag när barnet fötts, eller om det bara inte blev fler eftersom du var lite äldre? Jag är 35 och velar fram och tillbaka om jag ska försöka få ett barn till. Lite ångest för att mitt barn sedan skulle efterfråga syskon och bli besviken om man svarade ärligt att man bara inte ville ha fler. Eller om man kommer på senare att man vill ha fler och så går det inte. Egentligen känner jag också som TS att livet är stressigt nog att få ihop med ett barn (även om det inte är samma saker som besvärar mig utan mer generellt att hinna med jobb och fritidsaktiviteter) och vill ha det så lugnt som möjligt. Svårt.
    Jag hade nog velat ha två barn från början, men det blev bara ett för maken ville bara ha ett. Men nu när jag bara har ett så ser jag ju klara fördelar med det. Jag hör många klaga på syskonbråk och tjafs hemma och svårt att få barnvakt osv. Det är ju hur enkelt som helst med ett barn förutom att man måste spela spel och göra saker med barnet som ett syskon annars kunde ha gjort...

    Men vi har kul ihop i alla fall, sonen och jag. Och till skillnad från sin bästis som är ett av 4 barn, så pratar min son redan om sina framtida barn. Han ser att föräldraskapet kan vara kul och givande, medan kompisen ser hur jobbigt det kan vara. 

    Nu är det ju tydligen även bra för miljön att ha få barn... haha! Glad
  • modesty74

    Du borde nog överväga att adoptera bort ditt barn till en kärleksfull familj, så du kan se Netflix och duscha ifred. Lider med....ditt barn!! Mvh 5-barnsmamma.

  • Erla

    Bebis- och småbarnstiden är jobbig, men den varar inte för alltid. Mitt första barn har varit otroligt krävande. Sovit lite, krävt ständig uppmärksamhet, inte kunnat sitta själv på golvet även om jag varit i samma rum osv. Det var först vid ettårsåldern som jag upplevde att det började bli kul att vara förälder, men då hade jag panik pga att jag blivit oplanerat gravid med andra barnet. Var helt säker på att abort var det enda jag kunde göra för jag skulle inte fixa ett barn till, så tätt. Nu är första barnet 1,5 år gammal och andra en månad gammal. Har aldrig varit så sliten som jag är nu! Sover max 5 timmar per dygn, måste vara igång med storasyskonet jämt för annars blir det gråtfest hela eftermiddagen. Småsyskonet sover bra på dagen åtminstone så jag behöver inte dela på mig, men storasyskonet sover inte längre något på dagen och jag har jättesvårt att komma på vettiga aktiviteter till storasyskonet. Jag har ingen egentid alls och har inte haft sedan första föddes. Arbetet har jag varit borta ifrån i snart två år och kommer vara det i ytterligare ett år. Huset ser ut som en soptipp till och från och jag är sjukt avis på de familjer som lyckas få sina barn att sova från 20-08.

    Det jag menar är att det är helt okej att tycka att det är sjukt jobbigt att ha barn. Har man mer krävande barn så tvingas man ju ge upp väldigt mycket av sitt liv för en tid. Som tur är är det inte för alltid, men det känns ju ibland som att man aldrig kommer att få ha ett eget liv. Dessutom ska ju den barnfria tiden också delas med ens partner och det är ju inte alltid som det finns förståelse hos denne, att man behöver få vara själv en kväll då och då.

    Det som hjälpt mig mycket är rutiner och planering.

  • Isis

    Inget konstigt. De flesta människor blir mindre lyckliganär de skaffat barn. När barnen flyttar hemifrån blir man visst lyckligare än de barnlösa ändå, så man får se det som ett arbete med djup mening som ger tillfredsställelse senare.

  • Isis

    Ska säga att det kan bli bättre allt eftersom med! Jag vantrivdes under småbarnsåren. Blev sjuk, fick kämpa ensam med massa saker inkl föräldraskapet så var helt slut. Nu när mitt barn är 8 så älskar jag att vara mamma. Trivs jättebra med att umgås med mitt barn, får väldigt mycket tillbaka i o m större mognad.

  • Seven Costanza
    Mrs Moneybags skrev 2019-05-10 10:14:47 följande:

    Jag hade nog velat ha två barn från början, men det blev bara ett för maken ville bara ha ett. Men nu när jag bara har ett så ser jag ju klara fördelar med det. Jag hör många klaga på syskonbråk och tjafs hemma och svårt att få barnvakt osv. Det är ju hur enkelt som helst med ett barn förutom att man måste spela spel och göra saker med barnet som ett syskon annars kunde ha gjort...

    Men vi har kul ihop i alla fall, sonen och jag. Och till skillnad från sin bästis som är ett av 4 barn, så pratar min son redan om sina framtida barn. Han ser att föräldraskapet kan vara kul och givande, medan kompisen ser hur jobbigt det kan vara. 

    Nu är det ju tydligen även bra för miljön att ha få barn... haha! 


    Haha ja precis! Tack för svaret - man får ju vara beredd att umgås mer med barnet hemma men jag gillar att leka, läsa och greja så det är inget problem. Är inte så sugen på att börja om med ett litet barn (skulle bli minst 4-5 år mellan barnen om man börjar försöka nu) precis när första börjar bli en mer självständig egen person och det enligt mig är roligare än någonsin. Men det verkar ovanligt att aktivt vilja stanna vid ett barn och vara nöjd. Om man tyckte det var tufft under de första 3-4 åren håller jag verkligen med dig ditt råd till TS att man fokusera på det positiva med ett barn, inte fler.
  • Svedenborg
    Liberté skrev 2019-05-07 20:48:28 följande:

    Tror inte direkt det är ovanligt. Har ett par manliga vänner som gick i fällan och sitter nu låsta med barn och är allmänt trötta på livet.

    De ser bara fram emot när ungen blir 10+ så denna är lite mer självständig och deras liv kan börja igen.

    Så jag tror inte du är ensam direkt utan det är mer stigma att prata om det eftersom det ska vara det bästa någonsin osv osv.


    Bra svar! Just stigmatiseringen kring detta att inte trivas i rollen som mamma eller pappa gör att människor håller tyst. 
  • Svedenborg
    Vårdepp skrev 2019-05-08 22:53:39 följande:

    Önskar så att jag hade fått ditt barn i stället. Har kämpat i två år snart för att bli gravid med trean. Hade gett en miljon.


    du kan få mitt barn för 1 miljon.
  • Litorina
    Connie07 skrev 2019-05-09 21:21:23 följande:

    Jag får sova hela natten och äta godis eller vad jag vill.Jag har egentid och kan bara vila .Jag har två barn varannan vecka.Så visst det går.Gäller att planera .


    Menar du att växelvis boende var planerat? Vad tycker barnen om det?
  • fridasandquist

    Är 17 år och min son är 2 månader, har alltid älskat barn och alltid velat ha barn men de va inte planerat att skaffa barn tidigt vilket kom som en chock! Velade fram och tillbaka om jag skulle göra bort eller behålla men sen så bestämde jag mig för att behålla det.

    Hade flera ups ans downs under graviditeten då jag va orolig över hur det kommer bli osv men va ändå glad för att bli mamma! Visste redan att jag va redo för att bli mamma.

    Många berättade att man inte kommer få den sömn man brukar få, att amning kan vara jobbigt osv! Att de fanns nackdelar med att ha barn, men sen så kom min lille och det kändes såå naturligt verkligen, kändes som att jag har varit mamma tidigare! Jag älskar att vara mamma, det bästa beslutet jag någonsin tagit! Jah tycker knappt att det är jobbigt, det kan finnas nån nackdel men kommer bara på fördelar???? trotts att jag har en krävande bebis och inte får så mycket sömn så tycker jag knappt att det är jobbigt! Jag älskar verkligen att vara mamma:)

  • Radioinslag

    Hej,

    Jag arbetar på Sveriges Radio och är intresserad av att prata med personer som ångrar att de skaffat barn. Jag förstår att det är något som kan vara svårt att prata om, och att det finns olika anledningar till att man ångrar sig. Om någon här inne känner igen sig så får man gärna skriva till mig på julia.rigaud@sr.se
    Man får självklart vara anonym när man pratar med mig.

    Även personer som vuxit upp med föräldrar som ångrat sig får gärna höra av sig till mig. 

    MVH Julia

  • Fjäril kär
    TessEss skrev 2019-05-07 20:17:08 följande:

    Ja, som rubriken lyder så ångrar jag mitt föräldraskap som jag vet är ett livslångt åtagande. Jag ångrar att jag inte gjorde en sen abort i femte månaden (när jag fick veta att jag var gravid). Jag är ingen barnmänniska. Trivs inte i mammarollen, tycker bara att det är jobbigt, tråkigt att leka och fruktansvärt att höra på skrik och gnäll. En ren plåga. Jag är glad att dagarna går och att barnet inte alltid kommer att vara litet.

    Känner mig helt ensam med dessa tankar. Alla säger att man inte ångrar barn och att barn är meningen med livet. Livets höjdpunkt. För mig har jag inte haft värre år än de då jag varit mamma. Ser främst nackdelar med barn:

    - inga sovmorgnar, OBSERVERA (!!) Kanske 1 gång i veckan om du har tur och få barnvakt så ofta. Alltså någon som kan ha barnet hos sig. Hemma kan jag lova att du vaknar ändå även om du har en partner!! (Fniss) Inte ett dugg avis på gravida..

    - skrik

    - GLÖM BORT EGENTID TOTALT, DU KAN GLÖMMA DITT DATORSPEL ELLER DINA SERIER EFTER JOBBET!! Du kan kolla på väg till jobbet och på väg hem. Barnet somnar inte vid sju bara för att du vill det.

    - GLÖM ATT ENS KUNNA TA EN DUSCH MER ÄN 1 GÅNG I VECKAN OM DU HAR ETT HELTIDSJOBB. Möjligtvis att du kan duscha om inte ditt barn vaknar samtidigt med dig (händer ungefär aldrig) GLÖM EN LÅNG HÄRLIG DUSCH.

    - GLÖM ATT ÄTA DINA SÖTSAKER NÄR DU KOMMER HEM EFTER JOBBET

    - PÅTVINGAD LEK

    - GLÖM ATT ORKA MED DINA INTRESSEN PÅ FRITIDEN ELLER GÅ OCH TRÄNA FÖR DET FINNS INTE TID FÖR DET OM DU ARBETAR HELTID.

    Jag förstår inte hur vissa orkar med eller vill ha flera barn!! Det är ju stressigt, ångestframkallande och uttröttande och man vill bara att de ska växa upp och bli stora så att man slipper ta hand om dem.


    Nu har åren gått och barnet går i skolan.

    Hur går det nu?
  • Connie07
    Litorina skrev 2019-05-11 10:21:34 följande:

    Menar du att växelvis boende var planerat? Vad tycker barnen om det?


    Det spelar ingen roll i dagsläget.Och nej det var inte planerat och alla är inte lyckliga ihop tills barnet är 18 år.Det är fakta och alla borde lärä sig veta det.
  • Hyllemor

    Jag har inte läst igenom alla svar i tråden, så kanske har någon svarat som jag: men jag tror att både du och barnet hade haft hjälp av en avlastningsfamilj. Prata med kommunen så hjälper de till med att ditt barn får vara en dag i veckan, eller en natt eller ett dygn eller flera hos en annan familj, så att du kan andas ut lite.

  • Hjelm

    Man är ju nyfiken på vad TS känner i dag.

    Jag ifrågasätter inte att det finns människor som i efterhand kommit på att föräldraskap inte var deras grej och att de känner det som att de ångrar att de skaffade barn.

    Men i princip alla trådar om detta har TS en bebis eller kanske en ettåring, och man undrar hur ofta det rör sig om frustration eller baby blues under småbarnsåren.

    Vore intressant att höra om denna ånger från någon med äldre barn.

  • partytsljus75
    Hjelm skrev 2023-09-07 01:29:51 följande:

    Man är ju nyfiken på vad TS känner i dag.

    Jag ifrågasätter inte att det finns människor som i efterhand kommit på att föräldraskap inte var deras grej och att de känner det som att de ångrar att de skaffade barn.

    Men i princip alla trådar om detta har TS en bebis eller kanske en ettåring, och man undrar hur ofta det rör sig om frustration eller baby blues under småbarnsåren.

    Vore intressant att höra om denna ånger från någon med äldre barn.


    Men TS skrev ju i ett inlägg att barnet när detta skrevs är typ 3-4 år. Så tror inte det är någon kvarhängande babyblues utan detta är just ett sådan ånger som du tycker verkar intressant att läsa om. 
  • Hjelm

    Ja, det är intressant att läsa om. Jag missade att barnet var "närmare fem än nyfödd", men under fem år är ju fortfarande ett väldigt ungt barn. Man undrar hur många som känner denna ånger och att de tog fel beslut även efter att barnen är tonåringar eller vuxna. Jag hoppas i vilket fall som helst att TS har det lättare i dag och har fått hjälp att hantera dessa känslor.

Svar på tråden Jag ångrar att jag blev förälder, trivs inte som mamma