• Wed 8 May 2019 07:34
    900 visningar
    8 svar
    8
    900

    ADHD och autism, hur ärftligt?

    Jag har läst att det är 20% risk för autism om någon närstående (förälder, syskon) har det men jag tycker (rent anekdotiskt) att det verkar högre. Sedan verkar det kunna bli olika grader av det också, inte nödvändigtvis samma som släktingen.

    Hade varit intressant med de högre siffrorna dock. För att ärva allergi/autoimmuna problem är det ganska hög ärftlighet och jag har en tanke om att autism kan vara ett autoimmunt problem.

  • Wed 8 May 2019 20:38
    #8
    Amla07 skrev 2019-05-08 07:45:55 följande:

    Kanske lite OT men som en kommentar till Meriall: finns en mycket intressant dokumentär på Netflix om hur vår kost påverkar våra hjärnor. Man följde 4 familjer som bytte till stenålderskost (ketos), och uteslöt alla processade livsmedel. De åt kokosfett, ister, bär, nötter, grönsaker, fisk och kött från endast gräsbetande djur. Bland familjerna fanns en autistisk flicka och hennes beteende förändrades verkligen till det bättre. Mycket intressant, minns inte namnet i skrivande stund men den ligger bland dokumentärer. Såg den i helgen.


    Intressant :) Många autister har dock SÄ och då blir det svårt. Men bra när det går :)
Svar på tråden ADHD och autism, hur ärftligt?