Inlägg från: Anonym (W) |Visa alla inlägg
  • Anonym (W)

    Hur gör andra hemmaföräldrar?

    Jag är hemma med min 11-månaders och vi kommer vänta till tidigast januari innan hon börjar förskola. Jag har dock svårt att tänka på mig själv som hemmamamma, haha...

    Men jag är förskollärare så när hon är strax över året så kommer jag väl att börja göra mer aktiviteter som vi gör med de minsta på jobb. Just nu älskar hon att läsa så vi läser jättemycket och går ofta till biblioteket och lånar böcker. Ibland går vi på babyrytmik och öppna förskolan, ibland hälsar vi på släktingar eller grannar som också är hemma, vi går till lekplatser och gungar och åker rutschkana, vi spelar boll, bygger/tuggar på duplo, går barnvagnspromenader, sjunger, lyssnar på musik...

    Snart ska jag börja rita /skapa mer med henne och när det blir tillräckligt varmt ska vi ta fram badbassängen ute. Jag ska också sätta ihop språkpåsar till sagor

  • Anonym (W)
    Jsv17 skrev 2019-05-21 12:59:11 följande:

    Jag är hemma med min son som är snart 18mån, han kommer vara hemma till han är 2 och ett halvt, han har älskat böcker sedan han var 9-10mån och jag blev väldigt nyfiken på vad språkpåsar är för något? Jobbat mycket med att läsa och försöka få upp hans intresse för språk då han har väldigt få ord än så länge (inte orolig alls för det eller så men vill gärna stimulera språket iaf) så letar idéer till det och språkpåsar lät intressant


    Kul! Språkpåsar ger språkaktiviteten en extra dimension. Det kan tex vara en sagopåse där man har en folksaga eller bok och så har man figurer och annat i som man kan spela upp sagan med. T. ex. Bockarna Bruse, då lägger du i tre bockar/getter i olika storlekar, en bro, tillverka en å av papper eller filt, ett troll och kanske gräs. Sen spelar du helt enkelt upp sagan.

    Det kan också vara en påse med annat som förstärker språket, tex sånger, rim, ramsor, jämförelseord osv.
Svar på tråden Hur gör andra hemmaföräldrar?