• gowire

    Omgift med barn: Frågor kring arv & testamente

    Hej alla

    Vi skulle behöva lite råd och förklaringar om vad vi bör tänka på nu när vi har gift oss. Vi är båda omgifta och har egna barn, min fru har ett barn och jag har två. Nu vill vi ha lite tydlighet kring behovet av ett bra testamente. Det vi vill undvika är ifall någon av oss dör så kommer den andra parten bli "ruinerad" pga att den avlidnes barn ärver stora delar av våra tillgångar (om jag har förstått det rätt).

    1. Vad behöver vi tänka på att få med i ett ev. testamente?
    2. Finns det några "mallar" på hur ett lämpligt testamente för vår situation kan se ut?
    3. Hur skapar och hanterar man ett testamente? Behövs någon utomstående jurist eller förvaltare av testamentet, eller kan man förvara det hemma t.ex.?

    Vi har inga fastigheter eller andra bundna tillgångar, utan i vår situation har vi bara ekonomiska tillgångar, lösöre, och pensionsavsättningar.

  • Svar på tråden Omgift med barn: Frågor kring arv & testamente
  • Fiakakan

    Vad menar du med ruinerad? Om ni inte har något äktenskapsförord så kommer era tillgångar delas lika mellan den efterlevande och dödsboet. Barnen ärver den avlidnes del om inget testamente säger annat.

    Har ni kollektivavtal på era jobb? Vem har ni i så fall angett som förmånstagare på er tjänstegrupplivförsäkring? Där kan ni ju enkelt via en blankett ange om make/maka eller barn ska få det utbetalade försäkringsbeloppet.

    Personligen anser jag att barnen ska ärva om de är omyndiga. Make/maka är vuxen och har ett eget ansvar för sin försörjning. Kan förstås finnas omständigheter som gör att man behöver göra annorlunda.

  • Kjell2

    Tre fall ni bör fundera på hur ni vill ha det

    Du dör

    Din äkta hälft dör

    Ni separerar

    Det mesta går att lösa genom en kombination av testamente, äktenskapsförord och livförsäkring. Har ni inga bundna tillgångar som boende och egna inkomster är läget rätt okomplicerat.

    För att det ska bli rätt anlita ett proffs.

  • Barbro45

    Anlita hjälp med utformning av testamentet, väl investerade pengar. Tänk igenom alla varianter kring vad som kan hända och hur ni vill ha det.

    Om man vill trygga den kvarvarande partnerns ekonomi så kan man i testamentet t.ex. förorda att den avlidne förälderns barn får ut hela sin arvslott först när den andra maken avlidit och om de väljer att ta ut sitt arv direkt när föräldern avlidit så får de endast sin laglott.

Svar på tråden Omgift med barn: Frågor kring arv & testamente