• Sun 12 May 2019 14:40
    903 visningar
    38 svar
    38
    903

    Bensinupproret 2.0...

    Om man tittar runt omkring sig så kör folk fortfarande för fort (drar mer soppa) och köper bränsleslukande bilar. Man kör 800 meter till pizzerian för att köpa pizza, och samåker inte till jobbet eller när man skjutsar barnen till aktiviteter. När folk börjar att anpassa sitt beteende pga bränslepriserna kan man börja tala om kostnaderna. Innan dess ä det mest pinsamt. 

  • Sat 1 Jun 2019 12:55
    #24
    Frontline skrev 2019-06-01 10:25:09 följande:
    2008 kostade råoljan ca 144 dollar per fat och bensinen kostade 12.50:-
    Idag kostar råoljan 53 dollar per fat och bensinen ligger på ca 17:- litern här

    Det stämmer iofs att oljepriset peakade på runt 160 dollar fatet i juni 2008.Men i december hade priset fallit till 55 dollar/fat. Medelpriset låg runt 117 dollar/fat 2008, jämfört med 65 dollar/fat 2018 och 58 dollar/fat hittills i år.

    Kronan låg däremot i snitt på 6,6 kr/dollar 2008, jämfört med 8,7 2018 och 9,3 hittills i år. Det gör att skillnaderna i oljepris mätt i kronor blir mindre. Däremot är det inte bara oljepriset som bstämmer priset på bensinen. Det finns mycket annat som avgör hur bolagen prissätter sina produkter.

    Om man bara vill gnälla över skatten kan man titta på hur den har förändrats. Mellan 2005 och 2018 steg energi- och CO2 skatten med totalt 1,74 kr/liter.Jag tycker inte att det är avsevärt mycket över 13 år. Skatten diesel har ökat mindre, med 1,07 kr per liter på 13 år.
    https://spbi.se/statistik/skatter/skatter-fossila-drivmedel-och-branslen/
  • Sat 1 Jun 2019 12:59
    #25
    snedtak skrev 2019-06-01 12:55:57 följande:
    Det stämmer iofs att oljepriset peakade på runt 160 dollar fatet i juni 2008.Men i december hade priset fallit till 55 dollar/fat. Medelpriset låg runt 117 dollar/fat 2008, jämfört med 65 dollar/fat 2018 och 58 dollar/fat hittills i år.

    Kronan låg däremot i snitt på 6,6 kr/dollar 2008, jämfört med 8,7 2018 och 9,3 hittills i år. Det gör att skillnaderna i oljepris mätt i kronor blir mindre. Däremot är det inte bara oljepriset som bstämmer priset på bensinen. Det finns mycket annat som avgör hur bolagen prissätter sina produkter.

    Om man bara vill gnälla över skatten kan man titta på hur den har förändrats. Mellan 2005 och 2018 steg energi- och CO2 skatten med totalt 1,74 kr/liter.Jag tycker inte att det är avsevärt mycket över 13 år. Skatten diesel har ökat mindre, med 1,07 kr per liter på 13 år.
    spbi.se/statistik/skatter/skatter-fossila-dri.../
    För att vara extra tydlig kan man ju jämföra skatten med exakt samma tidsperiod som i ditt inlägg. (Man gjorde om skatterna en del i samband med reduktionspliktens införande i juli 2018).

    Skillnaden i skatt mellan 2008 och 2019 var 1,41 kr/litern för bensin och 0,56 kr/litern för diesel. Det är inte bara skatten som orsakat ökade priset.
Svar på tråden Bensinupproret 2.0...