• ACA9

    Bör jag ändra livsstil?

    Hej

    Nu är det såhär, för ett par månader sedan opererade jag mig, innan operationen fick jag inte äta något och efter kunde jag knappt, vilket resulterade i en ganska märkbar viktnedgång.
    Efter det så har jag märkt av att jag äter mindre mängder och suget efter godis eller dylikt minskat drastiskt

    Men, suget finns kvar ändå, speciellt på helgerna.
    På en vecka äter jag kanske max en liten påse med godis (typ 300 gram eller vad det kan vara i dom) och 1.5 liter cola, detta är även endast på helger.
    Dricker aldrig läsk i veckorna om det inte är av någon speciell anledning. Dricker nästan aldrig alkohol, och när jag gör det är det sällan mer än max tre öl.

    Skulle detta påstås vara onaturligt mycket eller är det en hyfsat normal konsumtion?
    Vill även tillägga att jag rör mig inom jobbet och äter sällan onyttig mat

  • Svar på tråden Bör jag ändra livsstil?
  • Sandra1
    ACA9 skrev 2019-05-12 18:06:04 följande:

    Hej

    Nu är det såhär, för ett par månader sedan opererade jag mig, innan operationen fick jag inte äta något och efter kunde jag knappt, vilket resulterade i en ganska märkbar viktnedgång.

    Efter det så har jag märkt av att jag äter mindre mängder och suget efter godis eller dylikt minskat drastiskt

    Men, suget finns kvar ändå, speciellt på helgerna.

    På en vecka äter jag kanske max en liten påse med godis (typ 300 gram eller vad det kan vara i dom) och 1.5 liter cola, detta är även endast på helger.

    Dricker aldrig läsk i veckorna om det inte är av någon speciell anledning. Dricker nästan aldrig alkohol, och när jag gör det är det sällan mer än max tre öl.

    Skulle detta påstås vara onaturligt mycket eller är det en hyfsat normal konsumtion?

    Vill även tillägga att jag rör mig inom jobbet och äter sällan onyttig mat


    Låter som du äter bra tränar du ingenting?
  • ACA9

    Gjorde innan operationen, efter fick jag inte och nu när jag väl får har det bara inte blivit av, men kommer ta tag i det igen

  • Aniiee

    Att kalla 300 g godis för "lite" och 1,5 liter coke för "bara" är lite off, jo.

    En fråga som är relevant för något som jag lovar är relevant för något jag tänker: Vilket år är du född?


    I have a growing lack of disgust for you
  • ACA9
    Aniiee skrev 2019-05-12 18:40:50 följande:

    Att kalla 300 g godis för "lite" och 1,5 liter coke för "bara" är lite off, jo.

    En fråga som är relevant för något som jag lovar är relevant för något jag tänker: Vilket år är du född?


    Får jag fråga varför det är relevant?
  • Aniiee
    ACA9 skrev 2019-05-12 18:50:22 följande:
    Får jag fråga varför det är relevant?
    För att jag vill ge dig en utmaning.

    Annars kan du säga året din tredje favoritfilm är gjord eller något (minst 13 år gammal eftersom du lär vara äldre än så). Välj ett år bara.
    I have a growing lack of disgust for you
  • hammarhajen

    1,5 liter cola "endast på helger" ger antingen 7,5 dl eller 5 dl om dagen beroende på vilka dagar du räknar som helg (fre-sön). Det tycker jag är jättemycket.

    300 gram godis på två helgdagar är 150 gram per dag (räknat på två dagar), det är också mycket. Räknar man på tre dagar äter du godis nästan varannan dag i snitt,

  • Deacon

    I mina ögon konsumerar du jättemycket snabba sockerarter men mina referensramar är troligen väldigt annorlunda från dina eftersom du förmodligen jämför med den konsumtion du hade före operationen.

    Tror att du skulle må ännu bättre om du byter ut påsgodiset mot kanske 100 g nötter/mandlar (utan olika typer av överdrag) och skippar läsken helt. Snabba sockerarter skapar nämligen många typer av elände i människokroppen.

  • ACA9

    Jag är 25

    Vart tvungen att kolla upp, 150 gram, inte 300

    Om man ser det ur ett viktperspektiv, jag är inte överviktig men vill heller inte öka i vikt. Im jag konsumerar det jag gör nu, men äter en normal kost i övrigt, ligger jag i riskzonen för att öka i vikt eller är det lungt tror ni?
    Är väl inte super inne på att leva ett syndfritt liv, men vill ju inte öka i vikt för att jag är sugen på något.
    Samt, finns det något bra snacks man kan byta ut godis mot? Någon sa nötter, men finns det mer?

  • Bananböjaren

    I medeltal dricker äter man 16kg godis per år i Sverige. Eller ca. 307gram i veckan. Medelsvensken dricker 57liter sockrad läsk i året, ca 1,09l per vecka. Så ditt godisintag är ganska precis medel, medan läskkonsumtionen är lite högre än medel.

  • Deacon

    Gör du av med fler kalorier än du äter bör du inte öka i vikt.

    Frukt och bär är söta men du får i dig en del nyttigheter också (vitaminer, antioxidanter, fibrer m.m.) samtidigt som fruktosen inte ger ett lika stort insulinpåslag som enklare/snabba sockerarter. Ju högre insulinpåslag desto större fettinlagring i kroppen....

Svar på tråden Bör jag ändra livsstil?