• Live2Rock

    Mitt barns farfar tar inte min sons diagnos på allvar

    Hej, 

    Helt ny här men provar ett långskott att det kanske finns någon som kan hjälpa mig här. 

    Har tre barn varav en av dem som nu är 8 år efter utredning fått diagnosen Autism och Tourettes syndrom. 

    Mitt barns problem har funnits sedan han var väldigt liten men har bara blivit värre och värre med åren. 

    Min far är gammal och av den gamla skolan där människor med psykiska problem bara har avfärdas som inbillningssjuka och ett sätt att få uppmärksamhet. 

    När jag nu berättade för han att hans egna barnbarn har fått ovanstående diagnos så svarar han med en axelryckning, oförståelse och frågar "Vad är det?" och "Nu för tiden verkar alla barn ha diverse "diagnoser" samtidigt som han säger saker som "Om man tror på att man har nåt fel tillräckligt länge så får man problem" m.m 

    För mig som pappa begär jag inte att alla skall kunna sätta sig in i alla diagnoser men att bara vifta bort dem som om det vore "påhitt" och "trams" får mig att må dåligt, speciellt när man själv vet hur mycket mitt barn lider av det.

    Hur skulle ni bemöta detta? 

  • Svar på tråden Mitt barns farfar tar inte min sons diagnos på allvar
  • Live2Rock

    Tack för så snabba svar och att du ville dela med dig av din situation. {#emotions_dlg.flower}

    Jag har som du också tänk skicka några länkar men precis som du insett att de inte kommer läsas. 

    Istället funderar jag på att skriva ut kortfattade, lättsmälta och informativa faktablad om min sons diagnoser och ge dem till han så han får en möjlighet att läsa lite kort om hur det är att leva med ett barn med dessa problem. 

    Jag kan inte bli arg på han och kräva hans förståelse men hoppas på något vis nå fram till han och försöka få han att förstå. 

  • Live2Rock
    Emelinia skrev 2019-05-14 09:59:23 följande:

    Jag har hört flera ur den "äldre generationen" kalla människor med diagnoser för idioter. Det verkar vara ett samlingsnamn för många olika diagnoser. Det innebär inte att de alltid använder ordet nedsättande även om en annan har svårt att tolka det som annat än ett skällsord.

    Tourettes var knappast något gemene man kände till för ens 10-15 år sedan. Psykiatriker med flera har säkert känt till problemen men inte allmänheten. Det var en diagnos som inte användes trots att människor naturligtvis hade tics då också.

    "Den äldre generationen" som jag avser är 75+. Jag upplever att de har en helt annan inställning till psykiatriska eller neuropsykiatriska diagnoser än de som kom efter, de som är födda från 50/60-talet och framåt.

    Mina föräldrar är uppvuxna under en tid då människor med mental ohälsa spärrades in, agades, tvångssteriliserades, gavs elchocker eller insulinchocker, spändes fast, sövdes ner, användes som försökskaniner i medicinska experiment... De vistades inte i övriga samhället varför människor heller inte kom i kontakt med människor som är annorlunda. "Idioter spärrades in".

    Stökiga barn skickades istället ofta till uppfostringsanstalter där man försökte bota beteenden med disciplin och till och med aga.


    Tänk dig att du läser en dagstidning och ser landets statsminister uttala sig om att allmänheten ska skyddas från "dårar" och "idioter". Tänk om de offentliga utredningarna skulle landa där idag! Det var vardagsmat förr. Därför är det också väldigt stigmatiserande för äldre. Det var så fult att lida av psykisk ohälsa! Än idag vill många äldre inte kännas vid att någon i närheten är drabbad för det är så skambelagt för dem.

    När de var unga fanns det knappt ens öppenvård utan alla psykiskt sjuka lades in på mentalvårdsanstalter. Ja, de är ofta okunniga om dagens psykiatri. Men de är desto mer erfarenheter på andra punkter.

    Min erfarenhet är att flertalet äldre personer har ett helt annat synsätt på neuropsykiatrisk och psykiatrisk problematik. Det är inte konstigt att de har en annan syn och inte riktigt kan acceptera diagnoser med tanke på det samhälle de har vuxit upp i.Jag har arbetat inom äldrevården och har hur många historier som helst att utgå ifrån. Både vad som har hänt människor förr eller hur de äldre diskuterar psykiska diagnoser idag.

    Eller som när jag berättade för en släkting om min sons diagnoser och fick ett mycket argt svar: "Vad säger du? Han är väl ingen idiot?". En total kulturkrock mellan generationer! Sedan ville personen aldrig mera höra om det, blev oerhört arg över att jag som personen såg det kallade min son idiot (när jag bara berättade att han har tourettes syndrom).


    "Mina föräldrar är uppvuxna under en tid då människor med mental ohälsa spärrades in, agades, tvångssteriliserades, gavs elchocker eller insulinchocker, spändes fast, sövdes ner, användes som försökskaniner i medicinska experiment... De vistades inte i övriga samhället varför människor heller inte kom i kontakt med människor som är annorlunda. "Idioter spärrades in". 

    Stökiga barn skickades istället ofta till uppfostringsanstalter där man försökte bota beteenden med disciplin och till och med aga."

    Väldigt bra förklaring till att den äldre generationen är helt ovetande om mental ohälsa både bland barn och vuxna!

  • Live2Rock
    Benny Retro skrev 2019-05-14 22:51:18 följande:
    Väldigt märklig slutsats.

    Det viktiga är väl att din son har en bra relation till sin farfar?
    Är ingen slutsats, bara en enligt mig en bra och rimlig förklaringen som hon/han gav att den äldre generationen kanske har svårt att hantera psykisk ohälsa.

    För övrigt så har min far svårt med relationerna till alla hans barnbarn oavsett diagnoser och anledningen till min trådstart var att få råd att bemöta någon som tror att psykisk ohälsa bara är inbillning. 
Svar på tråden Mitt barns farfar tar inte min sons diagnos på allvar