• Anonym (Bry)
    Tue 14 May 2019 14:51
    1784 visningar
    36 svar
    36
    1784

    Skolavslutning - dåligt samvete

    Varken jag eller min man kan komma på vårt barns skolavslutning. Min man jobbar själv som lärare och hans klass har avslutning samma dag, och jag har börjat nytt jobb veckan innan, vilket är ett vikariat jag hoppas kan ge fast anställning så jag vill inte ta ledigt det första jag gör. Har ordnat så barnets farmor kan gå på avslutningen men märkte han blev besviken över att vi föräldrar inte kommer så nu har jag dåligt samvete. Hur hade ni gjort? Försökt ta ledigt fast det bara är en vecka in på nya jobbet eller att barnet får förstå att det inte alltid blir som man vill? Nu säger han att det inte gör något men jag såg att han blev besviken först.

  • Svar på tråden Skolavslutning - dåligt samvete
  • Anonym (Bry) Trådstartaren
    Wed 15 May 2019 08:55
    #23
    Anonym (qwerty) skrev 2019-05-15 08:38:41 följande:

    Haha, herre gud vad det daltas. Det måste väl ungarna lära sig att ibland går jobbet före. Det är väl bara att förklara och du verkar ju ha en vettig unge som du säger. Han dör inte av att bli lite besviken. Du har ju börjat ett nytt jobb för tusan, det är viktigt att ta sitt ansvar där och viktigt att du visar ditt barn det. Du är säkert en närvarande förälder alla andra dagar.

    Jag har också bytt jobb ganska nyligen och det innebär att jag måste ta ut semester för att vara med på skolavslutningen. Det tänker jag inte göra. Jag har inte hur mycket semester som helst och måste prioritera och de förstår det. Men jag har varit på alla tidigare skolavslutningar och jag är en otroligt närvarande förälder hela tiden. Mina barn kommer inte att ha traumatiska minnen av att jag inte kan vara med på skolavslutningen i år. 


    Nä du har rätt. Och hans farmor har ju tagit ut flex så hon kan gå med honom. Sen åker vi och äter och fikar när vi slutar är det tänkt. Gör väl detta till en större grej än det är då jag är en ganska ängslig person som lätt får dåligt samvete. Skönt att få perspektiv utifrån.
  • Anonym (Tja)
    Wed 15 May 2019 10:38
    #24
    Anonym (Anna) skrev 2019-05-14 16:30:48 följande:
    Jag har insett att alla föräldrar tydligen går på alla skolavslutningar numera, ofta båda och gärna både mormor och farfar och allihop. Inget man vanligen gjorde när jag var liten heller. Det har hänt att vi inte kunnat gå. Jag jobbar t.ex på förskola och föräldrar och barn där skulle nog inte tycka det var så lyckat om alla i personalen var borta samtidigt pga sina barns skolavslutningar. Min chef skulle inte ge ledigt. Går inte att sätta in vikarier för någon timme.
    Vad konstigt. Förr var det vanligare än det är nu att mammorna jobbade deltid och kunde vara med på avslutningar. Nu jobbar nästan alla heltid. Visst, om man har flex/komptid kan det funka, annars är det svårt. Dessutom, om föräldrar och andra släktingar är med vid alla skolavslutningar blir studenten mindre speciell. Been there, done that liksom.
  • Anonym (Tja)
    Wed 15 May 2019 10:43
    #25
    Anonym (qwerty) skrev 2019-05-15 08:38:41 följande:

    Haha, herre gud vad det daltas. Det måste väl ungarna lära sig att ibland går jobbet före. Det är väl bara att förklara och du verkar ju ha en vettig unge som du säger. Han dör inte av att bli lite besviken. Du har ju börjat ett nytt jobb för tusan, det är viktigt att ta sitt ansvar där och viktigt att du visar ditt barn det. Du är säkert en närvarande förälder alla andra dagar.

    Jag har också bytt jobb ganska nyligen och det innebär att jag måste ta ut semester för att vara med på skolavslutningen. Det tänker jag inte göra. Jag har inte hur mycket semester som helst och måste prioritera och de förstår det. Men jag har varit på alla tidigare skolavslutningar och jag är en otroligt närvarande förälder hela tiden. Mina barn kommer inte att ha traumatiska minnen av att jag inte kan vara med på skolavslutningen i år. 


    Ja, ibland måste man göra saker man inte tycker är roligt och ibland händer saker man inte tycker är roligt. Sånt är livet. Man kan inte skydda barnen från varje liten tråkighet. Det hade varit annorlunda om TS och hennes man aldrig någonsin kunde komma till en skolavslutning eller andra aktiviteter.
  • Thu 16 May 2019 09:41
    #24
    Anonym (Olika) skrev 2019-05-14 19:52:58 följande:

    Tror att hur vanligt det är att föräldrarna är med beror på vart i landet man bor och hur skolan firar examen.

    När jag gick i skolan på 80-talet var det vanligt att föräldrarna var med. Men då var avslutningen alltid i kyrkan också. Barnen hade under flera veckor tränat på sånger som de skulle sjunga och det var högtidligt och vackert. Även om man var ateist.

    Även mitt barn hade sina avslutningar i kyrkan. Och det var fyllt till bredden. Och precis som vid bröllop, begravning och dop så ringde de i kyrkklockorna för att fira att sommarlovet började.

    Om barnet bara går ut 5an och någon annan släkting kan gå istället för er så tror jag inte det är någon större fara. Som andra sagt. Fira när ni kommer hem med fika, bio eller något annat trevligt.


    Jag gick också i skolan på 80-talet.

    Min bedömning är att det som oftast inte var mer än hälften av föräldrarna där + ytterligare några anhöriga (typ syskon, mor-/farföräldar e.t.c. vilket räcker gott för att fylla de lokaler som användes), någon gång kanske upp till 3/4, men kunde också vara färre.

    Det var nog också färre föräldrar med ju äldre barnen blev, med undantag för den sista skolavslutningen i grundskolan och gymnasiet.
  • Anonym (Va)
    Thu 16 May 2019 12:17
    #25
    Anonym (Tja) skrev 2019-05-14 15:25:26 följande:

    Är det vanligt att föräldrarna är med? Mina föräldrar var aldrig någonsin med och då hade min mamma kunnat eftersom hon jobbade deltid. Ingen av klasskompisarnas föräldrar var där heller utan det var bara vi elever och lärarna. Sen gick man hem och då hade mamma förberett någon god fika eller kanske tårta eller glass.


    Aldrig hört att föräldrarna inte brukar va med.. (förutom om måste jobba eller är sjuk typ). Båda mina föräldrar tog alltid ledigt för både mina och mitt syskons skolavslutningar och i stortsätt alla klasskamrater hade minst en förälder där.

    Nu ska min stora ha skolavslutning för första gången. Jag, syskon och morfar ska dit, hennes pappa och morbror kanske kommer om de får ledigt.
  • Anonym (Va)
    Thu 16 May 2019 12:18
    #26
    Anonym (Bry) skrev 2019-05-14 19:50:30 följande:

    Precis så jag tänker. Han säger att han vill att jag kommer men att det inte gör något om jag inte kan. Känns som han menar det också. Blev nog större för att jag höll på och ojja mig. Rätt vettig unge jag har ändå :)


    I längden är ju ett jobb viktigare än en skolavslutning. Farmor kommer ju så han är ju inte ensam. Det blir säkert jätte bra :)
  • Thu 16 May 2019 12:28
    #27

    Att be om ledigt för skolavslutning är ingen big deal. ?Alla? föräldrar går på avslutningarna. Mina var dom enda som inte kom för att dom jobbade när jag var liten. Jag är fortfarande sur för det 25 år senare..

    Men om jag var ditt barn skulle skadan vara skedd redan, eftersom det inte var självklart för dig att komma.

    Men det blir ju såklart något bättre om du dyker upp ändå.

  • Anonym (qwert­y)
    Thu 16 May 2019 12:39
    #28
    baralillatant skrev 2019-05-16 12:28:03 följande:

    Att be om ledigt för skolavslutning är ingen big deal. ?Alla? föräldrar går på avslutningarna. Mina var dom enda som inte kom för att dom jobbade när jag var liten. Jag är fortfarande sur för det 25 år senare..

    Men om jag var ditt barn skulle skadan vara skedd redan, eftersom det inte var självklart för dig att komma.

    Men det blir ju såklart något bättre om du dyker upp ändå.


    Det är ju skillnad på att aldrig komma och på att missa en gång. Skulle du varit sur idag om de missade när du gick ut, säg tredje klass, men kom på övriga?
  • sextio­talist
    Thu 16 May 2019 13:19
    #29
    Anonym (Va) skrev 2019-05-16 12:17:02 följande:
    Aldrig hört att föräldrarna inte brukar va med.. (förutom om måste jobba eller är sjuk typ). Båda mina föräldrar tog alltid ledigt för både mina och mitt syskons skolavslutningar och i stortsätt alla klasskamrater hade minst en förälder där.

    Nu ska min stora ha skolavslutning för första gången. Jag, syskon och morfar ska dit, hennes pappa och morbror kanske kommer om de får ledigt.
    För sonens del,  till tvåan så var föräldrarna med, i trean (flyttade och bytte skola) så var det slut med detta, sedan var det flytt igen, så när de lämnade femman, så var föräldrarna med, men sedan när de lämnade nian och därefter gymnasiet.
    När jag gick i skolan (när mammorna var hemma rätt ofta), då var det när vi lämnade 6:an, 9:an och gymnasiet. Då var pappa där, eftersom mamma var lärare och hade egna avslutningar.

    Ts, jag är rätt säker på att din som fixar det utmärkt. Besviken får man vara.
  • Thu 16 May 2019 19:20
    #30

    Jag hade flera avslutningar innan högstadiet då mina föräldrar inte kunde komma och det skadade inte mig. Vi brukade göra något tillsammans när de kommit hem efter jobb. Ut och åt glass eller fikade eller något kul :)

  • Thu 16 May 2019 19:37
    #31
    Anonym (Tja) skrev 2019-05-14 15:25:26 följande:

    Är det vanligt att föräldrarna är med? Mina föräldrar var aldrig någonsin med och då hade min mamma kunnat eftersom hon jobbade deltid. Ingen av klasskompisarnas föräldrar var där heller utan det var bara vi elever och lärarna. Sen gick man hem och då hade mamma förberett någon god fika eller kanske tårta eller glass.


    När jag gick i skolan var inte heller föräldrarna med, men när min dotter gick upp till 5:an var vi med varje år. De hade uppträdanden med en massa sånger och dans och sånt som de övat på länge, då är det klart att de vill ha publik. Medan när jag gick i skolan så var det typ att rektorn höll tal, sen sjöng man Den blomstertid nu kommer och sen gick man hem :) då behövdes inga föräldrar. 
  • Thu 16 May 2019 21:16
    #32
    Mrs Green skrev 2019-05-16 19:37:27 följande:
    När jag gick i skolan var inte heller föräldrarna med, men när min dotter gick upp till 5:an var vi med varje år. De hade uppträdanden med en massa sånger och dans och sånt som de övat på länge, då är det klart att de vill ha publik. Medan när jag gick i skolan så var det typ att rektorn höll tal, sen sjöng man Den blomstertid nu kommer och sen gick man hem :) då behövdes inga föräldrar. 
    Uppträdandena har nog komit av att fler föräldrar kommer.
  • Sat 8 Jun 2019 10:34
    #33

    Många föräldrar som inte verkar vara med på skolavslutningar... själv har jag tagit semester när dottern nu går ut 0:an och sedan iväg o köpa underbar glass =) 

  • Anonym (sorli­gt)
    Sat 8 Jun 2019 11:22
    #34

    Skulle inte ens tveka om att ta ledigt.

  • Anonym (men?)
    Sat 8 Jun 2019 21:22
    #35

    Klart du ska gå på skolavslutningen.
    Det brukar inte vara några problem med att få ledig den timmen det skulle ta.
    Jag missat mitt barns skolavslutning i år pga sjukdom o jag hatar det, likaså mitt barn. Inte en chans att jag hade att missat...eller i ditt fall..välja att strunta i att gå på något så viktigt om inte min situation är som den är.

    Mina föräldrar var med då jag tog studenten o min mor hämtade mig då jag slutade 9:an o jag minns hur besviken jag var när alla de andra föräldrarna kom, men inte mina. Din unge kommer också att minnas.
    Hur kan du?

  • Anonym (Lena)
    Sat 8 Jun 2019 21:31
    #36

    Jag får inte gå till mitt barns skolavslutning.Enligt chefen barnen på jobbet går före mitt eget barn.

Svar på tråden Skolavslutning - dåligt samvete