• HSOF

    Varför ska man rösta på socialdemokraterna

    Socialdemokraterna är Sveriges i särklass största parti även om det har krympt något de senaste 10 åren. Detta trots skandaler, lögner och svikna löften. Partiet har även enligt mig tappat bort sin politk och själ som de en gång i tiden skapades ifrån. Idag har man en mer kontraproduktiv politk som mer går ut på att smutskasta andra partier och deras åsiker.

    Trots detta så går drygt var 4e person och lägger sin röst på socialdemokraterna näst nästa söndag. För mig är detta väldigt märkligt, antingen så lever man kvar i dåtiden eller så vet dessa människor något vi andra inte vet?

    Vore intressant att få höra vad ni som lägger er röst på socialdemokraterna här inne har för motivering för att du röstar på just dem.

    Men kom ihåg att hålla en god ton även om det finns meningsskiljaktigheter. Debatt framför personangrepp och hat tack!

  • Svar på tråden Varför ska man rösta på socialdemokraterna
  • HSOF
    VCS skrev 2019-05-20 21:19:53 följande:

    Det finns självfallet undantag men tror detta är ovanligt. Jag vill bara meddela dig där att alla partier förutom SD vill ha en gemensam migrationspolitik i EU, så det är ingenting unikt. Jag röstar på liberalerna personligen i rikspolitiken, men är mer tveksam inför EU-valet då jag inte är lika positiv till överstatlighet inom EU som L är. Jag är uppväxt med att nästan hela släkten är socialdemokrater, och har helt enkelt bildat min egen uppfattning kring politik. Viktigaste frågan för mig är att akademiskt utbildade som mig själv ska tjäna mer än arbetare, och där sjunker socialdemokraterna och vänsterpartiet som en sten för mig eftersom dem inte vill rätta till det faktum att runt hälften av universitetsprogrammen leder till sämre lön än vad en vanlig arbetare har. Då har vi dessutom stora studieskulder och lagt ner enormt mycket tid och hårt arbete på våra studier, när dem som skiter fullständigt i utbildning får det bättre ställt. Hoppas på att både V, S och SD åker ur riksdagen nästa val, vet dock såklart att det aldrig kommer hända men man kan ju önska.


    Röstar på L men är inte så mycket för EUs överstatlighet, vad är L mer än för mer EU? De driver egentligen inte så många fler frågor mer än att vara mot SD!

    Vi kan ju alltid hoppas att V och S åker ut, men du har nog rätt, det är nog lite av en önskedröm!
  • VCS
    Oschlaka skrev 2019-05-20 21:55:22 följande:
    måste få säga vilken vidrig syn du har på dina medmänniskor!
    Det är ingen som skiter i att utbilda sig! Det är just såna som dig som har skapat vidriga förhållande för många människor som har drömmar men av psykosociala skäl inte kan eller har förmåga att utbilda sig. Jag blir riktigt riktigt ledsen av att få höra att tankar som dina existerar och blir allt vanligare med.
    Vem är det som saknar möjligheter att utbilda sig? Utbildning är fri från studieavgifter i Sverige, vilket möjliggör för alla människor att utbilda sig. Du kan inte lyckas övertyga mig kring detta om att man inte kan om man vill, förutom ifall man har ett intellektuellt funktionshinder (det är en helt annan sak).
    Jag är uppväxt i socioekonomisk svaghet, med stora problem inom familjen rörande både missbruk och sjukdom. Jag har lidit av kraftiga depressioner sedan 9 års ålder, försökt begå självmord en gång, extrem ångestproblematik, social ångest. Jag var mobbad i 12 års tid - hela grundskolan och hela gymnasiet. Jag har även varit utsatt för sexuella övergrepp under gymnasieperioden, och levde som öppet transsexuell sedan jag fyllde 16 år och började gymnasiet - och med det tillförde det kränkande utredningar och svårigheter med ex omklädningsrum. Jag hade dessutom två långa förhållanden under gymnasietiden, där ena killen skadade mig något enormt psykiskt och nästa gjorde det både fysiskt och psykiskt. Jag gick igenom detta helvete med högsta betyg i nästan alla ämnen från gymnasiet, och studerar nu fjärde terminen av sju på universitet till socionom just för att hjälpa människor som har det svårt i livet. När jag hade problem svek samhället, och jag utbildar mig för att finnas där och ge det stöd jag borde fått. Däremot tycker jag även min utbildning ska löna sig, mer än att jag inte hade kämpat med studier. Jag har ingen dålig människosyn för att jag tycker 3,5 års universitetsutbildning ska betala sig bättre än en genomsnittlig gymnasieutbildad - jag har dessutom nära 300 000 i studielån när jag är klar så det måste räknas bort från livsinkomsten. Enda sättet för mig att få min utbildning löna sig är att landa på en chefsposition, vilket är mitt mål men som även jag förstår kan ta ett tag.

    Min poäng med detta långa inlägg var att om jag kan få riktigt bra betyg, med allt jag gått igenom, så kan vem som helst. Min erfarenhet från gymnasiet däremot var att många sket fullständigt i skolan, och det var något dem uttryckte öppet att dem inte kunde bry sig mindre. Jag har släkt utan gymnasieexamen som säger att dem aldrig skulle falla sig in att ens läsa in gymnasiet, för dem får så enkelt fasta jobb med bra löner ändå så varför ska man utbilda sig. Det är ren fakta att många struntar fullständigt i skolan och i utbildning, av fritt val.
  • KillBill
    VCS skrev 2019-05-20 21:56:32 följande:

    Nej, men allianspartierna vill bland annat införa lägre ingångslöner för de med låg utbildningsnivå som står långt ifrån arbetsmarknaden, vilket jag tycker är helt rätt. I mitt fall är det dock kommunala eller statliga politiker som sätter min lön. 99% av jobben i min bransch är inom kommun, landsting eller statlig sektor - privat sektor existerar knappt. I det fallet är ju arbetsmarknadens parter just politiker.


    Ja borgarna ville sänka ingångslönerna inom vissa yrkesgrupper till under 12 000 kronor per månad före skatt dvs en nivå som det knappt går att leva på. Det ör en av anledningarna till att jag väljer att rösta på Socialdemokraterna.

    Borgarna satt i regeringsställning 2007 till 2014 och styr inom många kommuner och landsting exempelvis Stockholm och Göteborg. Om din lön hängde på att borgarna styr borde du väl ha kunnat fått den lön du tycker att du är värd någonstans i Sverige eller?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • VCS
    HSOF skrev 2019-05-20 22:10:19 följande:
    Röstar på L men är inte så mycket för EUs överstatlighet, vad är L mer än för mer EU? De driver egentligen inte så många fler frågor mer än att vara mot SD!

    Vi kan ju alltid hoppas att V och S åker ut, men du har nog rätt, det är nog lite av en önskedröm!
    Liberalerna driver andra frågor i rikspolitiken än enbart EU. Jag har en vän som röstar på Centern som inte kunde bry sig mindre om landsbygden, just för att hon håller med dem i andra frågor. Liberalerna är socialliberala i den bemärkelse att dem vill ha ett starkt välfärdssamhälle samtidigt som man genomför skattesänkningar. L vill även satsa mycket på en hårdare integrationspolitik som går åt assimilering och att ta seden dit man kommer. Dem vill ex förbjuda Niqab/heltäckande burka, införa språkkrav och kulturtest för medborgarskap, utöka utvisningar för kriminella. L är även för kraftigt höjda straff med avskaffande av villkorlig frigivning, mängdrabatt och ungdomsrabatt. L är även för hbtq-rättigheter vilket är viktigt för mig. L talar även mycket om vikten av att högutbildade kvinnor får det bättre ekonomiskt i Sverige, vilket är min största hjärtefråga. Att tro att L bara är för EU och inte driver några andra frågor är långt ifrån verkligheten, L är även det mest klimatvänliga och för den bästa djurpolitiken av allianspartierna enligt granskning. L vill även förbjuda religiösa friskolor och göra vårt samhälle ännu mer sekulariserat.

    Att S skulle åka ur riksdagen kommer inte hända 2022, men V skulle kunna åka ur riksdagen. Med det nya parlamentariska läget skulle V behöva få 50% av rösterna för att få något inflytande överhuvudtaget. S+MP kan inte regera utan stöd av C och L, och dem kommer aldrig låta V få inflytande. Och skulle M, KD och SD styra efter nästa val så kommer inte V heller få något inflytande. Jag tror därför V absolut kan åka ur riksdagen, för att deras väljare vet att ingen vill samarbeta med dem. Samtidigt kan jag ha fel, med den logiken borde SD åkt ut i senaste valet istället för ökat. V kommer antingen kraftigt minska eller kraftigt öka är slutsatsen.
  • VCS
    HSOF skrev 2019-05-20 22:10:19 följande:
    Röstar på L men är inte så mycket för EUs överstatlighet, vad är L mer än för mer EU? De driver egentligen inte så många fler frågor mer än att vara mot SD!

    Vi kan ju alltid hoppas att V och S åker ut, men du har nog rätt, det är nog lite av en önskedröm!
    Liberalerna driver andra frågor i rikspolitiken än enbart EU. Jag har en vän som röstar på Centern som inte kunde bry sig mindre om landsbygden, just för att hon håller med dem i andra frågor. Liberalerna är socialliberala i den bemärkelse att dem vill ha ett starkt välfärdssamhälle samtidigt som man genomför skattesänkningar. L vill även satsa mycket på en hårdare integrationspolitik som går åt assimilering och att ta seden dit man kommer. Dem vill ex förbjuda Niqab/heltäckande burka, införa språkkrav och kulturtest för medborgarskap, utöka utvisningar för kriminella. L är även för kraftigt höjda straff med avskaffande av villkorlig frigivning, mängdrabatt och ungdomsrabatt. L är även för hbtq-rättigheter vilket är viktigt för mig. L talar även mycket om vikten av att högutbildade kvinnor får det bättre ekonomiskt i Sverige, vilket är min största hjärtefråga. Att tro att L bara är för EU och inte driver några andra frågor är långt ifrån verkligheten, L är även det mest klimatvänliga och för den bästa djurpolitiken av allianspartierna enligt granskning. L vill även förbjuda religiösa friskolor och göra vårt samhälle ännu mer sekulariserat.

    Att S skulle åka ur riksdagen kommer inte hända 2022, men V skulle kunna åka ur riksdagen. Med det nya parlamentariska läget skulle V behöva få 50% av rösterna för att få något inflytande överhuvudtaget. S+MP kan inte regera utan stöd av C och L, och dem kommer aldrig låta V få inflytande. Och skulle M, KD och SD styra efter nästa val så kommer inte V heller få något inflytande. Jag tror därför V absolut kan åka ur riksdagen, för att deras väljare vet att ingen vill samarbeta med dem. Samtidigt kan jag ha fel, med den logiken borde SD åkt ut i senaste valet istället för ökat. V kommer antingen kraftigt minska eller kraftigt öka är slutsatsen.
  • VCS
    KillBill skrev 2019-05-20 22:18:02 följande:
    Ja borgarna ville sänka ingångslönerna inom vissa yrkesgrupper till under 12 000 kronor per månad före skatt dvs en nivå som det knappt går att leva på. Det ör en av anledningarna till att jag väljer att rösta på Socialdemokraterna.

    Borgarna satt i regeringsställning 2007 till 2014 och styr inom många kommuner och landsting exempelvis Stockholm och Göteborg. Om din lön hängde på att borgarna styr borde du väl ha kunnat fått den lön du tycker att du är värd någonstans i Sverige eller?
    Alliansen vill att den med låg eller ingen utbildning eller arbetslivserfarenhet ska få en ingångslön som motsvarar 70% av den fullständiga ingångslönen. För dem flesta arbetaryrken innebär detta en lön på 21 000 kr i månaden brutto. Ingen skulle få en lön på 12 000. CSN för heltidsstudier ligger på 10 600 i månaden förutom i maj och december då man får 8000. Hur klarar sig alla studenter, om inte lågutbildade arbetslösa klarar sig på betydligt mer?
    Detta ska inte heller gälla för alla inom dem yrkesgrupperna - utan enbart för dem som står långt ifrån arbetsmarknaden. Majoriteten av dem som skulle få inträdesjobben med 70% av lönen har ingen gymnasieexamen, är antingen ung eller nyanländ och lever idag på ekonomiskt bistånd vilket inte ens är hälften av vad dem skulle tjäna på inträdesjobbet så jo, det går absolut att leva på det och tycker personligen 70% är väldigt generöst.
  • VCS
    KillBill skrev 2019-05-20 22:18:02 följande:
    Ja borgarna ville sänka ingångslönerna inom vissa yrkesgrupper till under 12 000 kronor per månad före skatt dvs en nivå som det knappt går att leva på. Det ör en av anledningarna till att jag väljer att rösta på Socialdemokraterna.

    Borgarna satt i regeringsställning 2007 till 2014 och styr inom många kommuner och landsting exempelvis Stockholm och Göteborg. Om din lön hängde på att borgarna styr borde du väl ha kunnat fått den lön du tycker att du är värd någonstans i Sverige eller?
    Lönenivån för mitt yrke skiljer nästan 15 000 i månaden från den kommun som betalar sämst till den som betalar bäst, och man kan tydligt se att varenda kommun där lönerna är bättre är högerstyrda och alla låglönekommunerna har sosse-styre. Jag kommer definitivt pendla eller flytta för att få en bättre lön än vad jag får i min nuvarande kommun, men lönerna är för låga i förhållande till utbildningsnivå även i dem bäst betalda kommunerna. Jag kan dock inte flytta i nuläget eftersom jag fortfarande studerar, men söker jobb i närliggande bättre kommuner.
    Men det syns en tydlig skiljelinje att borgerliga kommuner betalar bättre och sosse-kommuner betalar sämre. I en sosse-kommun i mitt län har ex en undersköterska högre grundlön än både en kommunjurist, socionom, gymnasielärare, förskollärare och sjuksköterska. Sosse-kommunerna ger mer lön desto lägre utbildningsnivå - därför att majoriteten av deras väljare och deras politiker har max gymnasial utbildning.
  • HSOF
    VCS skrev 2019-05-20 22:25:01 följande:

    Liberalerna driver andra frågor i rikspolitiken än enbart EU. Jag har en vän som röstar på Centern som inte kunde bry sig mindre om landsbygden, just för att hon håller med dem i andra frågor. Liberalerna är socialliberala i den bemärkelse att dem vill ha ett starkt välfärdssamhälle samtidigt som man genomför skattesänkningar. L vill även satsa mycket på en hårdare integrationspolitik som går åt assimilering och att ta seden dit man kommer. Dem vill ex förbjuda Niqab/heltäckande burka, införa språkkrav och kulturtest för medborgarskap, utöka utvisningar för kriminella. L är även för kraftigt höjda straff med avskaffande av villkorlig frigivning, mängdrabatt och ungdomsrabatt. L är även för hbtq-rättigheter vilket är viktigt för mig. L talar även mycket om vikten av att högutbildade kvinnor får det bättre ekonomiskt i Sverige, vilket är min största hjärtefråga. Att tro att L bara är för EU och inte driver några andra frågor är långt ifrån verkligheten, L är även det mest klimatvänliga och för den bästa djurpolitiken av allianspartierna enligt granskning. L vill även förbjuda religiösa friskolor och göra vårt samhälle ännu mer sekulariserat.

    Att S skulle åka ur riksdagen kommer inte hända 2022, men V skulle kunna åka ur riksdagen. Med det nya parlamentariska läget skulle V behöva få 50% av rösterna för att få något inflytande överhuvudtaget. S+MP kan inte regera utan stöd av C och L, och dem kommer aldrig låta V få inflytande. Och skulle M, KD och SD styra efter nästa val så kommer inte V heller få något inflytande. Jag tror därför V absolut kan åka ur riksdagen, för att deras väljare vet att ingen vill samarbeta med dem. Samtidigt kan jag ha fel, med den logiken borde SD åkt ut i senaste valet istället för ökat. V kommer antingen kraftigt minska eller kraftigt öka är slutsatsen.


    Ja mycket av det du skriver låter bra och är sunda tankar men dessa frågor har L skyltat med förut men är frågor som sedan inte priorernas. Språktest och mer skyldigheter för invandrare har varit L eller folkpartiets kriskort som de dammar av lite då och då när det går dåligt. Men har sedan aldrig prioriterats i eftervalstider.

    Att din vän struntar i landsbygden och ändå röstar på C är han nog inte ensam om, struntar i landsbygden gör även de flesta andra centerpartister idag. Det är inte längre ett landsbygdsparti, är väl mer den sk. Stureplanscentern som styr centerpartiets riktning idag!

    Huruvida V kommer få inflytande eller ej, återstår att se. Jag tror personligen att V kommer agera knähund till sin husse Löfven och hans hot om missförtoende votum är nog ganska osannolikt men är inte helt bevisat än. Så det hänger nog lite på V. Sedan hänger det mycket på om det blir Sabuni eller Ullenhag som blir L nya ledare. Blir det Sabuni så kan JÖ nog ändå bli väldigt kortlivad. Samtidigt så finns det risk för att L ramlar ut för gott om Ullenhag tar över. Den mannen är nog en av de största misstagen L har i partiet..
  • KillBill
    VCS skrev 2019-05-20 22:33:10 följande:

    Alliansen vill att den med låg eller ingen utbildning eller arbetslivserfarenhet ska få en ingångslön som motsvarar 70% av den fullständiga ingångslönen. För dem flesta arbetaryrken innebär detta en lön på 21 000 kr i månaden brutto. Ingen skulle få en lön på 12 000. CSN för heltidsstudier ligger på 10 600 i månaden förutom i maj och december då man får 8000. Hur klarar sig alla studenter, om inte lågutbildade arbetslösa klarar sig på betydligt mer?

    Detta ska inte heller gälla för alla inom dem yrkesgrupperna - utan enbart för dem som står långt ifrån arbetsmarknaden. Majoriteten av dem som skulle få inträdesjobben med 70% av lönen har ingen gymnasieexamen, är antingen ung eller nyanländ och lever idag på ekonomiskt bistånd vilket inte ens är hälften av vad dem skulle tjäna på inträdesjobbet så jo, det går absolut att leva på det och tycker personligen 70% är väldigt generöst.


    Alliansen ville sätta ett tak för vanlig ingångslön till ca 21000 per månad före skatt men vissa på arbetsmarknaden skulle enligt alliansens förslag bara få 70% av dem nivån. Det innebär löner på under 15000 kr. Sedan finns det ingångslöner i vissa yrken som är lägre än 21000 (tex restaurangbranschen) och då kunde lönen hamna så lågt som mellan 11-12 tusen kring per månad. Det tycker jag ör dålig politik.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    VCS skrev 2019-05-20 22:41:40 följande:

    Lönenivån för mitt yrke skiljer nästan 15 000 i månaden från den kommun som betalar sämst till den som betalar bäst, och man kan tydligt se att varenda kommun där lönerna är bättre är högerstyrda och alla låglönekommunerna har sosse-styre. Jag kommer definitivt pendla eller flytta för att få en bättre lön än vad jag får i min nuvarande kommun, men lönerna är för låga i förhållande till utbildningsnivå även i dem bäst betalda kommunerna. Jag kan dock inte flytta i nuläget eftersom jag fortfarande studerar, men söker jobb i närliggande bättre kommuner.

    Men det syns en tydlig skiljelinje att borgerliga kommuner betalar bättre och sosse-kommuner betalar sämre. I en sosse-kommun i mitt län har ex en undersköterska högre grundlön än både en kommunjurist, socionom, gymnasielärare, förskollärare och sjuksköterska. Sosse-kommunerna ger mer lön desto lägre utbildningsnivå - därför att majoriteten av deras väljare och deras politiker har max gymnasial utbildning.


    Det är ert befängt påstående att en undersköterska har en högre grundlön än en kommunjurist, socionom och sjuksköterskor och du måste ha fått det hela om bakfoten alternativt så utelämnar du fakta som är väsentlig för jämförelsen. Vilken kommun handlar detta om? Kan du hänvisa till någon källa för ditt påstående?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Varför ska man rösta på socialdemokraterna