Inlägg från: fluu |Visa alla inlägg
  • fluu

    Att hålla jämna steg med röran i hemmet - hur gör ni med alla prylar, träningskläder, damm?

    Det mest grundläggande är att ha pli på familjen. Lär alla familjemedlemmar att ta upp sin skit, lägga sin tvätt i tvättkorgen, stöda sitt rum, bädda sin säng, ta undan sin disk, att inte bara trycka in saker i en garderob. Lär också alla familjemedlemmar att respektera det hårda arbete någon lagt ner på hemmet. Gör saker ordentligt från början - ta alla fläckar på en gång, lämna inte lite disk till sen.

    Har du svårt att komma igång så ha gärna ett städschema där du gör saker på bestämda dagar, snart går det av sig självt. Listor är inte att förakta.

    Själ har jag alltid pärmar, mappar, burkar, lådor osv i olika storlekar på lager så att jag kan ha var sak på sin plats och lätt kan sortera saker. Det underlättar massor. Jag sparar inte på grejer bara för att. Har det inte använts på ett år åker det generellt ut. Ha gärna möbler man kan förvara grejer i, tex kökssoffor är väldigt praktiska.

    Fattas något i hemmet skrivs det upp på inköpslistan direkt. På hatthyllan har vi en låda där vi lägger typ böcker som ska tillbaka till bibblan, kläder som ska bytas, saker som vi lånat av andra. Var gång vi ska till stan kollar vi där i och tar med oss grejer. Gäller det biblioteksböcker som ska lämnas tillbaka innan en viss tid fäster jag post it- lappar på där datum står. Olika tvättkorgar för exempelvis handdukar och kläder är bra för att få översikt i vad som faktiskt behöver tvättas.

    Jag dammsugar en gång i veckan under sommarhalvåret och två gånger i veckan under vinterhalvåret, men snart ska vi bli med katt så då blir det nig oftare. Jag dammsugar soffan tre gånger i veckan för att det inte ska samlas skit under kuddarna. Jag byter handdukar och kollar blommorna varannan dag, då är det lätt att komma ihåg.

    // Pedant


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    elsi skrev 2019-05-17 14:30:43 följande:

    Jag blir helt matt av det du skriver. Jag inser att det säkert är jättebra och att det passar somliga. Men jag skulle vara en av de där familjemedlemmarna som aldrig riktigt lär sig... Och det hårda arbete som i värsta fall ingen lagt ner på hemmet...

    Åh vad jag inte orkar ta disken direkt, utan måste slappa i soffan en (låång) stund efter middagen. Oj, vad en fläck kan få sitta kvar tills/om jag ids ta bort den. Och ingen aning har jag om ifall vissa grejer använts på ett år eller inte. Var sak på sin plats är mer av en målsättning än något som faktiskt existerar hos oss.  

    Viktiga saker som papper, räkningar, datum att hålla koll på är jag noga med. (Fast ett städschema skulle nog lätt hamna i nån pappershög och sen råka slinka ner i återvinningen.)

    Men dammsuga soffan tre gånger i veckan... alltså... tror inte ens jag minns när vi sist dammsög soffan överhuvudtaget. Och ärligt talat så tycker jag det blir skitigare inne på sommaren än vintern - men ni är kanske noga med att ta av skor och inte springa in direkt från trädgården också? Hos oss är det nog mer så att på vintern blir det grus och på sommaren blir det gräs.

    Och blommorna våra får vatten när nån kommer ihåg att de finns samt orkar masa sig upp och fylla vattenkannan (ibland infaller de två faktorerna samtidigt).

    Nä, städa är nog inte riktigt min grej, det förstår jag nu.

    // Ej pedant :)


    Jag blir matt och orolig av oreda, man är väl inte pedant för ros skull ;)

    Att inte dammsuga soffan skulle inte funka på vår offa som har många väck och dylikt. Men jag har fyra olika dammsugare i olika storlekar(sa någon att jag var nördig? ) så jag använder en liten smidig en tll soffan.

    Här blir det absolut skitigare om vintern med grus som dras in. Jag tror det är så att eventuell sand och annat som kommer in på sommaren är mindre grovt och därför stannar på hallmattan som ju lätt kan skakas av.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Tow2Mater skrev 2019-05-17 18:56:45 följande:

    Skriver du en löpande lista på när saker använts sist? ;)


    Det minns jag utan lista, men jag gillar listor så set är inte helt uteslutet att jag had gjort det om jag inte kunde komma ihåg det
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    mammalovis skrev 2019-05-17 19:24:59 följande:

    Vi andra förstår också att du är pedant. Problemet är att om jag skulle göra allt så fort jag ser det, så skulle jag nog aldrig lyckas äta eller andra basala saker också. Dessutom finns inte energin till att gå fram som en virvelvind. Dessutom skulle det bli jag som skulle göra 190% och sambon 10%.

    Hur skulle du lyckas om din energi halverades p g a sjukdom? Vad skulle du prioritera bort?

    Jag får ont i magen av att läsa hur du far fram. Hinner du någonsin sitta ner?

    Listor är jag väldigt bra på att göra, men det är inte mycket som stryks på mina listor ... Eller att jag kommer ihåg var jag la lappen med listan. Pärmar finns också att sätta in saker i, men inte tiden att få in allt ...


    För mig är det tvärtom. Jag skulle inte kunna äta eller fokusera på annat om det var oordning hemma. Ingen virvelvind behövs för mig. Dels så tycker jag ju faktiskt att det är roligt att arbeta i hushållet och dels så blur det inte mycket jobb när det görs ordentligt från början. Jag är sjuk och försämras hela tiden. Jag prioriterar inte bot något för det, men maken hjälper till mer, jag sprider ut grejer mer och gör grejer i etapper nu. Helst prioriterar jag aldrig bort något, men vore det absolut tvunget så skulle jag prioritera bort saker som mina stora odlingar och tagga ner(pyttelite kanske ) vid högtider.

    Jag älskar dötid och att göra ingenting. Och att ägna mig åt lättsinnigheter, så jag har massa tid till det, det skulle jag inte vilja prioritera bort. Men som jag skrev så blir det inte så mycket jobb om allt görs ordentligt från början, om jag planerar och om var sak finns på sin plats.

    Men missförstå mig inte, jag säger självklart inte att man måste göra som jag, men vill man få tips för att få mer ordning hemma då kanske man kan ta med sig något som jag/annan i tråden skrivit .
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Alexi skrev 2019-05-18 11:17:50 följande:

    Tack för alla svar, jätteintressant! Herregud vad tid vi alla lägger på sånt här!

    Men hur gör ni med träningskläder, om vi nu tar fotboll som exempel. Tvättar ni barnens träningskläder mellan varje träning?


    Nu håller inte min dotter på med fotboll, men annat. Hon har ett par olika träningskläder så att det inte är någon katastrof om tvätten får vänta lite.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Att hålla jämna steg med röran i hemmet - hur gör ni med alla prylar, träningskläder, damm?