• Anonym (Normalt?)

    Sexprat i kyrkor. Normalt?

    Besöker olika kyrkor då och då eftersom det ger mig ro i själen.
    Är däremot inte medlem i en kyrka.
    Något som jag uppmärksammat är allt sexprat Prästen alltid talar om och generellt under kyrkokurser i grupp.
    Är sex och samlevnad ett vanligt samtalsämne inom kyrkliga samfund?
    Känns konstigt att tala om sådant.

  • Svar på tråden Sexprat i kyrkor. Normalt?
  • Anonym (Normalt?)
    Sgtwolf skrev 2019-05-16 23:20:57 följande:

    Kyrkan har en linje, kvittar vilken kyrka/religion.

    Celibat tills du är gift, när du är gift har du bara sex för att skaffa barn. Njutning är syndigt. Arbete och uppoffring är att behaga gud(övermakten)

    Naturligtvis pratar kyrkan om sex iom att det är något viktigt i samhället. Men budskapet är att vi ska vara återhållsamma och endast ha sex för förökning inom äktenskapet.


    Skumt då jag uppfattar många kyrkliga män som att de bara pratar om sex och är det så att de föredrar att man ska vara gift och sedan skaffa barn har de själva varit otrogna under äktenskapen och är numer singlar på äldre dagar.
    Dubbelmoral helt klart.
    Senaste gången på en kyrkoträff sade en högt uppsatt person i näringslivet som är kristen att Gud uppmanar alla att ha sex. Ordet sex benämnde han tydligt flera gånger.
  • 123xyz
    Sgtwolf skrev 2019-05-16 23:20:57 följande:

    Kyrkan har en linje, kvittar vilken kyrka/religion.

    ... när du är gift har du bara sex för att skaffa barn. Njutning är syndigt. ... Men budskapet är att vi ska vara återhållsamma och endast ha sex för förökning inom äktenskapet.


    Kan inte bli mer fel. Bibeln uppmanar oss att ha sex regelbundet med vår make/maka, konstaterar att väldigt få kan leva utan sex och ägnar en hel bok åt sexuell njutning.
  • Konservativ
    123xyz skrev 2019-05-30 18:44:48 följande:
    Kan inte bli mer fel. Bibeln uppmanar oss att ha sex regelbundet med vår make/maka, konstaterar att väldigt få kan leva utan sex och ägnar en hel bok åt sexuell njutning.
    TS har förmodligen redan bestämt sig vad hon tycker. Fördomarna är ganska tydliga.
  • Sgtwolf
    123xyz skrev 2019-05-30 18:44:48 följande:

    Kan inte bli mer fel. Bibeln uppmanar oss att ha sex regelbundet med vår make/maka, konstaterar att väldigt få kan leva utan sex och ägnar en hel bok åt sexuell njutning.


    .... och resten går åt till att skuldbelägga onani och sex som något syndigt. Syftet med sex i bibeln är för att få många söner. Har man många söner så är du en rik man.

    Dessutom så är bibeln väldigt sexistisk och förminskar kvinnan till för att vara mannen tillags.

    Läs tex predikaren 7:27

    Eller Ordspråksboken 27:15
  • Anonym (Kyrklig)
    Sgtwolf skrev 2019-05-16 23:20:57 följande:

    Kyrkan har en linje, kvittar vilken kyrka/religion.

    Celibat tills du är gift, när du är gift har du bara sex för att skaffa barn. Njutning är syndigt. Arbete och uppoffring är att behaga gud(övermakten)


    Vad är detta för struntprat? Det finns säkert vissa udda sekter som har den linjen, men det är inte nåt som merparten av de kristna kyrkorna predikar idag. De flesta som verkligen bekänner sig som äkta kristna har inget förbud emot sex före äktenskapet. Sex är nåt viktigt och man får givetvis ske enbart i njutningssyfte. Men att man ska vara trogen sin partner är nog något som alla kyrkor anser.
  • Sgtwolf
    Anonym (Kyrklig) skrev 2019-05-30 19:52:11 följande:

    Vad är detta för struntprat? Det finns säkert vissa udda sekter som har den linjen, men det är inte nåt som merparten av de kristna kyrkorna predikar idag. De flesta som verkligen bekänner sig som äkta kristna har inget förbud emot sex före äktenskapet. Sex är nåt viktigt och man får givetvis ske enbart i njutningssyfte. Men att man ska vara trogen sin partner är nog något som alla kyrkor anser.


    Jo, det är delvis sant i den svenska tämliga sekulära kyrkan. Men mer "troende" kyrkor lik den katolska mm är tämligen gammalmodig. Inga kondomer, inget anal sex, förbjuden kärlek mellan samkönade osv.

    I det stora hela är den svenska kyrkan rätt frimodig jämfört med alla andra. Så den kan man se lite som ett undantag.
  • Anonym (Kyrklig)
    Sgtwolf skrev 2019-05-30 22:30:10 följande:
    Jo, det är delvis sant i den svenska tämliga sekulära kyrkan. Men mer "troende" kyrkor lik den katolska mm är tämligen gammalmodig. Inga kondomer, inget anal sex, förbjuden kärlek mellan samkönade osv.

    I det stora hela är den svenska kyrkan rätt frimodig jämfört med alla andra. Så den kan man se lite som ett undantag.
    Och jag opponerade mig emot att du generaliserade. Och svenska kyrkan är inget litet undantag i Sverige. Katolska kyrkan är det däremot.
  • Sgtwolf
    Anonym (Kyrklig) skrev 2019-05-30 23:36:26 följande:

    Och jag opponerade mig emot att du generaliserade. Och svenska kyrkan är inget litet undantag i Sverige. Katolska kyrkan är det däremot.


    Vart har jag begränsat religioners sexualsyn till endast Sverige och svenskar tro?

    Svenska kyrkan är en liten gren på den världsomdpännande kristendomen. Nu är inte ens protestanterna största religionen i världen.

    Svenska kyrkan är ett undantag i världens religioner, en liten, liten "frikyrka". Men även inom svenska kyrkan så finns de gamla bibliska värderingarna kvar hos vissa. "Kvinnor är skapta att behaga män." "Sex är ful om det inte är för att skaffa barn till gud". "Sex hör äktenskapet till". Dvs ogifta ska inte ha sex för att det är skönt och trevligt....
  • Konservativ
    Sgtwolf skrev 2019-05-30 22:30:10 följande:
    Jo, det är delvis sant i den svenska tämliga sekulära kyrkan. Men mer "troende" kyrkor lik den katolska mm är tämligen gammalmodig. Inga kondomer, inget anal sex, förbjuden kärlek mellan samkönade osv.

    I det stora hela är den svenska kyrkan rätt frimodig jämfört med alla andra. Så den kan man se lite som ett undantag.
    Vad katolska kyrkans doktrin säger är följande:
    Inga kondomer
    Analt sex är inte förbjudet men måste fortsätta med vaginalt samlag.
    Samkönade får inte ha sex
    Onani är förbjudet

    All sex ska ske inom äktenskapet och äktenskap är mellan en man och en kvinna. Det är tillåtet att ha sex för nöjes skull (fortfarande inom äktenskapet) men man får inte använda preventivmedel. Katolska kyrkan anser att sexualitet har två syften: att stärka banden mellan makar och att alstra barn. Sexualmoralen beskrivs i Humanae Vitae.
  • Anonym (Kyrklig)
    Sgtwolf skrev 2019-05-31 05:24:47 följande:
    Vart har jag begränsat religioners sexualsyn till endast Sverige och svenskar tro?

    Svenska kyrkan är en liten gren på den världsomdpännande kristendomen. Nu är inte ens protestanterna största religionen i världen.

    Svenska kyrkan är ett undantag i världens religioner, en liten, liten "frikyrka". Men även inom svenska kyrkan så finns de gamla bibliska värderingarna kvar hos vissa. "Kvinnor är skapta att behaga män." "Sex är ful om det inte är för att skaffa barn till gud". "Sex hör äktenskapet till". Dvs ogifta ska inte ha sex för att det är skönt och trevligt....
    Varför drar du in kyrkor i andra länder när detta är en tråd som uppenbarligen handlar om svenska kyrkor och samfund?
  • Sgtwolf
    Anonym (Kyrklig) skrev 2019-05-31 07:49:20 följande:

    Varför drar du in kyrkor i andra länder när detta är en tråd som uppenbarligen handlar om svenska kyrkor och samfund?


    Vart i TS står det om att det är svenska kyrkor som besöks? Vart står det om vilka kyrkor som besöks? Frikyrkor? Svenska kyrkan?

    TS berättar bara att det är mycket sexprat i kyrkorna.

    Jag hänvisar till vad bibeln säger och vad bokstavstrogna säger om sex. Bibeln används i fler än en trosinriktning.

    Sen är det obestridligt att svenska kyrkan har flest medlemmar, men jag törs gissa att de olika frikyrkorna har fler aktiva medlemmar.
  • Anonym (Dags igen ...)

    TS startar hela tiden nya trådar på temat Alphakurs, det finns åtminstone tre, blandat med trådar om överklass och otrogna handkyssande äldre herrar, jag tror det är tre även av de trådarna. Det är någon sorts fixering.

    TS är inte det minsta intresserad av svar på frågor, eller av diskussion, utan vill likt en blottare gång på gång visa oss sig själv. Troligen tycker TS att det lite spännande att posta i Sex & samlevnad.

    Just tjatet om Alphakursen är väl förtäckt reklam. Kanske var det inte så många som sökte till kursen trots trådarna om hur många rika som deltog, så nu drar TS sexkortet och hoppas att det ska locka fler. Trist och tjatig läsning, och det blir inte roligare av att du byter nick, TS.

  • Anonym (Normalt?)
    Anonym (Dags igen ...) skrev 2019-05-31 08:14:28 följande:

    TS startar hela tiden nya trådar på temat Alphakurs, det finns åtminstone tre, blandat med trådar om överklass och otrogna handkyssande äldre herrar, jag tror det är tre även av de trådarna. Det är någon sorts fixering.

    TS är inte det minsta intresserad av svar på frågor, eller av diskussion, utan vill likt en blottare gång på gång visa oss sig själv. Troligen tycker TS att det lite spännande att posta i Sex & samlevnad.

    Just tjatet om Alphakursen är väl förtäckt reklam. Kanske var det inte så många som sökte till kursen trots trådarna om hur många rika som deltog, så nu drar TS sexkortet och hoppas att det ska locka fler. Trist och tjatig läsning, och det blir inte roligare av att du byter nick, TS.


    Äsch, göra reklam är det sista som jag vill göra.

    Bättre att självläsa om intresse för religion finns.

    Kommer hoppa av kursen.

    Känns förlorad tid att gå där helt enkelt och meningslöst. Samt halvskumma människor.
  • älskamigmucho

    Jag gillar kyrkor o att synda i dem. Dock brukar jag inte möta så många grupper som snackar sex där. En o annan präst m då har jag styrt in det på det o velat testa hur han ska göra med ståndet sen... varit o knullat m en man i olika kyrkor för han vill ha sex i predikstolar etc o jag var kåt o villig att låta honom förverkliga det. Sen har jag vart i många olika kyrkor efter den första....

  • 123xyz
    Sgtwolf skrev 2019-05-30 19:40:05 följande:
    .... och resten går åt till att skuldbelägga onani
    Bibeln säger faktiskt inte ett enda ord om onani. (Sedan finns det mer generella riktlinjer som kan innefatta onani. Frågar du mig innefattas dock inte onani i något skuldbeläggande.)
    Sgtwolf skrev 2019-05-30 19:40:05 följande:
    ...sex som något syndigt.
    Fel, fel, fel. Sex i sig är i Bibeln inte något syndigt. Tvärt om sex är skapat av Gud och en gåva ifrån Gud.
    Däremot talar Bibeln om att sex i fel kontext (t.ex. otrohet) är synd. Men det är även synd att inte ha sex med sin make/maka (1 Kor 7).
    Sgtwolf skrev 2019-05-30 19:40:05 följande:
    Syftet med sex i bibeln är för att få många söner. Har man många söner så är du en rik man.
    Hela bibelboken "Höga visan" handlar om sex som njutning. Samtidigt försöker inte bibeln att förneka kopplingen mellan sex och fortplantning. Klart folk har sex för att få barn också! Och visst, utanför Höga visan, så skildras samlagen oftare för att det alstrades ett barn som finns med i den fortsatta berättelsen, än rena "njutningsknull". Inte särskilt förvånande, om du frågar mig. (Det står inte heller så mycket om alla goda måltider de åt.)

    På den tiden var ju barnen både billig arbetskraft och "pensionsförsäkring" - har i sig inget med Bibeln att göra
    Sgtwolf skrev 2019-05-30 19:40:05 följande:
    Dessutom så är bibeln väldigt sexistisk och förminskar kvinnan till för att vara mannen tillags.

    Läs tex predikaren 7:27

    Eller Ordspråksboken 27:15
    Bibeln skrevs i en kultur där kvinnan var underställd, vilket tyvärr i vissa delar återspeglas i texten. Men vad dina bibelhänvisningar har med saken att göra är aningen oklart.

    Efesierbrevet säger (5:25) "Ni män, älska era hustrur, så som Kristus har älskat församlingen och offrat sig för den", så det här med att uppoffra sig för varandra och vara varandra till lags var ömsesidigt enligt Bibeln.
  • Anonym (Sex överallt....)

    Ville testa gränserna en gång och satt mig längst bak i kyrkan och runkade under gudstjänsten.

    Gick bra och sprutade i bibeln.

Svar på tråden Sexprat i kyrkor. Normalt?