• Anonym (Molly)

    Räknas man som ung förälder?

    När tycker ni att man räknas som ung förälder? Spontant när jag hör ung förälder så tänker jag på en förälder vid ålder 16-20 år. Räknas man som ung förälder även om man får barn vid 25 års ålder?

  • Svar på tråden Räknas man som ung förälder?
  • Anonym (Enligt mig)

    Ung förälder är man under 25. För ung är man om man är under 21

  • Anonym (Molly)
    Anonym (Enligt mig) skrev 2019-05-18 13:46:20 följande:

    Ung förälder är man under 25. För ung är man om man är under 21


    Så 23 och 24 är ungt? Skiljer iofs bara 1-2 år ifrån 25.
  • Anonym (Enligt mig)
    Anonym (Molly) skrev 2019-05-18 13:49:47 följande:

    Så 23 och 24 är ungt? Skiljer iofs bara 1-2 år ifrån 25.


    Närman inom forskningen tittar på unga föräldrar så ser man att det går sämre för barn till mammor som va under 25 när barnet föddes. Denna gräns är rätt tydlig och beror troligtvis på den omogna hjärnan o det ökade sömnbehovet hos någon under 25. Antar att man kan räknas som en vuxen mamma när man är fullt utvecklad.
  • Anonym (Dame)
    Anonym (Enligt mig) skrev 2019-05-18 13:46:20 följande:

    Ung förälder är man under 25. För ung är man om man är under 21


    Tur att det inte är du som bestämmer då.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Enligt mig) skrev 2019-05-18 13:55:05 följande:

    Närman inom forskningen tittar på unga föräldrar så ser man att det går sämre för barn till mammor som va under 25 när barnet föddes. Denna gräns är rätt tydlig och beror troligtvis på den omogna hjärnan o det ökade sömnbehovet hos någon under 25. Antar att man kan räknas som en vuxen mamma när man är fullt utvecklad.


    Ok, ja det är ju oftast ganska stor skillnad på en 23åring och en 25åring vad gäller mognad även fast det bara skiljer 2 år mellan åldrarna. Tycker att det är ganska intressant ändå hur snabbt hjärnan utvecklas på den korta tid.
  • Linda2barnsmamma

    Jag o min man va

    19 och 20 när vi fick första

    20 och 21 när vi fick andra

    28 och 29 när vi fick tredje

    Nu kommer vi va 29 och 30 när nr 4 kommer inom 4 veckor..

    Det som varit skillnad är erfarenhet. Ekonomin och boende har sett relativt likt ut under alla år. vi klarade oss lika bra med första som nu med sista.

    Men de kan va jätte olika självklart. :)

Svar på tråden Räknas man som ung förälder?