• Anonym (Känsl­ostorm­)
    Sat 18 May 2019 21:11
    8221 visningar
    76 svar
    76
    8221

    Hur vet man om man är rätt för varandra eller ej?

    Hur vet man om ens relation är den man skall vara i? Om man verkligen är rätt för varandra? När vet man att man skall lämna och när skall man stanna kvar och kämpa? Jag vet varken in eller ut just nu. Slits mellan längtan efter något som känns mer rätt, efter en större samhörighet och rädslan över att förlora något vackert som byggts upp under många år och ångra mig vid ett eventuellt uppbrott. Är rädd för att ta förhållandet och det gemensamma liv som byggts upp för givet. Är rädd att jag har en förskönad bild av hur ett förhållande är eller skall vara, speciellt efter många år och jag är rädd för att det är jag som inte kan nöja mig och att jag skall kasta bort en lång relation och en fin person för något som inte finns och aldrig kommer finnas.

    Någon som vill dela med sig av sina tankar om när det är rätt kontra inte? Någon med erfarenhet av när ni visste att det var rätt och när ni visste att det inte var rätt?

  • Svar på tråden Hur vet man om man är rätt för varandra eller ej?
  • Anonym (Känsl­ostorm­) Trådstartaren
    Sat 18 May 2019 22:27
    #4
    Anonym (fyran) skrev 2019-05-18 21:16:55 följande:

    jag tror man gör ett val att satsa.

    alternativt gör man slut och satsar på nåt annat. men är man inte säker på varför man väljer bort nån så kanske man ältar om exet var bättre i den nya relationen.

    när man varken vet ut eller in om plusen överväger eller minusen överväger, får man vänta och se.


    Jag håller med dig om att man gör ett val och så satsar man. Jag gjorde ett val att satsa. Det valet gjorde jag för många år sedan och har satsat sedan dess. Vi har växt med varandra i det men vägen hit har inte varit lätt och det känns fortfarande inte helt rätt. Därav mina tankar nu. Dock är jag rädd att gräset inte är grönare på andra sidan. Jag försöker kartlägga vad jag vill och huruvida min relation är det jag fortsättningsvis ska satsa på eller inte. Jag vill inte stå med något tvivel när jag väl gör mitt val. Men det kanske inte går att gå vidare med detta utan något uns av tvivel. Man kanske måste våga ta något steg utan att vara helt säker, för hur blir man helt säker?
  • Anonym (Känsl­ostorm­) Trådstartaren
    Sat 18 May 2019 22:43
    #5
    Pick skrev 2019-05-18 21:25:28 följande:

    Man har alltid ett väl tänker jag. Rätt för mig är inte detsamma som rätt för dig. Är ni rätt för varandra? Ja det kan endast du svara på. Du säger att ni varit tillsammans länge och att det är en fin person? Så frågan är då, vad funderar du egentligen över?

    När man träffar en person och man blir förälskad, svävar på moln. Sedan nät den perioden är över börjar sanningen sakta krypa fram. Då märker man alla dom dåliga sidorna. Något Jag brukar göra är att tänka på dess brister personen har.. kan jag verklige leva med dessa brister .. kan jag acceptera och respektera dessa bristen. Om jag inte kan .. då har jag svaret.

    Tyvärr så trodde jag att jag kunde leva med dessa brister hos min andra halva.. Vilket nu visar sig gånger tusen efter att vi fått barn. Jag gillar det inte och vet inte om jag vill leva med denna person för resten av mitt liv.. Vi har mer dåliga dagar än bra dagar om man säger så...

    Det känns trist. Det som kändes som rätt blev kanske inte rätt. Jag försöker och kämpar dock och tror att vi kanske kan hitta tillbaka till varandra. Jag försöker leva på hoppet... än så länge...

    Dock så gör det inte enkelt när en man dyker upp bara så där och rör runt i grytan.


    Hej Pick, Jag beklagar din situation. Vad var det för brister du trodde du kunde leva med från början, om du vill berätta? Jag förstår att du vill avvakta då det finns barn med i bilden. Vad gör du/ni för att få det bättre? Vet din man om dina känslor kring situationen? Menar du att du även föll för någon annan mitt i allt detta? Vet din man i så fall om det?

    Jag har förstått, efter att ha läst och pratat lite med andra, att det ofta blir värre när man väl får barn med de eventuella brister som man upplevt tidigare. Och det är där vi står nu också. Det börjar bli hög tid att på riktigt börja skaffa och planera familj. Och mitt i det fick jag känslor för någon annan som bekräftade mig och som jag kände otrolig samhörighet med. Detta fick mig att tänka till ordentligt. Den andra vet inte om mina känslor och så skall det förbli men det fick mig att inse vad samhörighet egentligen kan vara. Jag och min sambo har aldrig riktigt haft den samhörigheten, alltid lite okompatibla, vilket både har fört oss framåt då vi utvecklats och växt tillsammans men också bakåt då attraktion och passion saknas i princip helt. Vilket i sig gör det svårt att bilda familj..i övrigt delar vi många intressen och har ett väldigt härligt liv med olika aktiviteter, semestrar och äventyr ihop. Men jag ifrågasätter om man är rätt ihop om man inte ens har passionen och attraktionen för att kunna bilda familj? Men jag kan inte just nu avgöra om jag vill stanna för tryggheten och rädslan att kasta bort vårt liv vi byggt ihop eller om jag bör lämna för att de rätta känslorna kanske inte finns där, men vad är ens rätt känslor?

    Jag förstår att det bara är jag som i slutändan vet vad som är rätt för mig. Men lite råd på vägen från andra med någon erfarenhet kan inte skada tänker jag.
  • Anonym (Känsl­ostorm­) Trådstartaren
    Sat 18 May 2019 22:46
    #6
    Anonym (Rätt eller fel) skrev 2019-05-18 22:26:40 följande:

    Jag och en man i min närhet är så rätt för varandra, vi bara vet det! Och känner man så tror jag att det är så, en känsla som inte går att beskriva. Dessvärre är han inte beredd att lämna det han byggt upp under många år... Det gör ont att han väljer fel!


    Hur vet du att ni är rätt om han ändå väljer bort dig? Tror du inte att det finns någon som är mer rätt för dig, en som väljer dig och bara dig?

    Om man med säkerhet VET att man är rätt väljer man väl varandra, annars kanske det inte är rätt ändå?
  • Anonym (Känsl­ostorm­) Trådstartaren
    Sun 19 May 2019 07:35
    #10
    Anonym (Äpplet) skrev 2019-05-19 01:33:07 följande:

    Din trådstart låter som taget ur mitt eget huvud, mina tankar. Bortsett från att jag nyss har tagit det där steget att bilda familj. I mitt fall så förstärktes bara min partners negativa sidor (det jag såg som problem innan) och passion och attraktion försvann totalt. Finns den inte där ens innan ni fått barn tror jag absolut inte det kommer bli bättre därefter.

    Följer denna tråd då jag gärna vill läsa synpunkter på det du har tagit upp, ts!


    Det är det jag är rädd för. Fler ansvar dyker upp och relationen sätts på sin spets, kan inte göra det hela lättare. Hade du valt annorlunda med facit i hand? Förstår att man inte kan vilja välja annorlunda när det fört med sig ett barn, men ändå. Hoppas att tråden kan ge dig lite vägledning också!
  • Anonym (Känsl­ostorm­) Trådstartaren
    Sun 19 May 2019 07:46
    #12
    +1
    Plupp73 skrev 2019-05-19 03:15:10 följande:

    Efter att ha varit i två långa förhållanden (utöver ett par kortare i ungdomen) så anser jag att man inte behöver "kämpa" i en relation som är helt rätt. Min relation med min exman kändes trots 20 år ihop aldrig helt rätt, och vi kämpade i princip hela tiden. Med nuvarande sambo har det efter 10 år inte varit några dåliga perioder och inget kämpande i lera med relationen.

    Givetvis går man igenom sorger och i livet jobbiga perioder, men tillsammans. Så ser jag det.


    Tack för ditt svar. Det tydliggör en del och när du skriver det så så känns det givet hur det bör vara i en bra relation på ett enkelt sätt. Jag känner igen kämpande som ändå inte riktigt leder fram hela vägen, vilket kanske borde vara svaret i sig. Men så ligger det också rädsla i att man är för petig, har för högra krav på vad en relation bör vara. Vad fick dig att tillslut inse att du och din exman inte var rätt? Kände du redan från början att din "nya" var mer rätt eller är det något som har vuxit fram genom åren? Är ni mer lika till sättet du och din "nya", kompletterar varandra mer? Kan hjälpa att få lite mer konkreta exempel på vad man ska titta efter, även om det förmodligen är högts individuellt.
  • Anonym (Känsl­ostorm­) Trådstartaren
    Sun 19 May 2019 07:56
    #13
    sextiotalist skrev 2019-05-19 07:44:00 följande:

    Exakt vad jag tänkte svara, är man rätt för varandra behöver man inte kämpa för relationen, och är man rätt för varandra så får man energi i relationen.

    "Brister" är inget som man möjligtvis kan bli irriterad på för stunden, men inget som man tänker på och retar upp sig på.

    Ungefär 25 år ihop


    Tack. Låter helt rätt, grattis till det. Har du varit med om motsatsen innan?
  • Anonym (Känsl­ostorm­) Trådstartaren
    Sun 19 May 2019 19:29
    #18
    Anonym (Om något saknas) skrev 2019-05-19 17:27:00 följande:

    Ts:

    Om attraktion och passion saknas. Jag undrar om det kommer tillbaka. I mina förhållanden så har det alltid varit bra attraktion och passion från start med sex ofta flera ggr per dag. Men efter några år så minskar det och till slut så blir det nästan aldrig. Sen blir man bara kompisar som tillfredställer sig på var sitt håll. Då brukar jag avsluta förhållandet. Jag tänker att båda har ju rätt att vara lyckliga. Och det är man inte då. I slutet håller man oftast ihop av rent praktiska och ekonomiska skäl. När jag fattar det så har det gått för långt. Jag tycker om den ena partnern med vilje planerar att hålla ihop av ekonomiska skäl så är det fel mot den andra partnern. Men det kan ju vara att bägge tycker så. Då är man väl bara två kompisar som har en gemensam ekonomi. En ekonomisk familj.

    Fann den rätta:

    Ingen är väl perfekt. Man kan leva med mycket. Men man ska väl inte räkna att bli ledsen i ett förhållande. Det känns ju inte bra alls. Då är ju den andre elak känns det som. Det känns ju som att du är kvar pga ekonomin?. Tassar du på tå för att inte göra honom arg. Been there!. Jag tror du borde tänka tvärtom. Helheten är ju för det mesta alltid ganska bra. Man har kul, reser osv. Men om du blir ledsen av hans beteende mot dig ibland så känns det ju bara som ett förhållande där du rättfärdigar hans beteende mot dig.

    Ts och Fann den rätta:

    skulle ni lämna om ni hade en bättre enskild ekonomi? För mig har det varit ett stort problem att få ihop nog med pengar för att lämna ett förhållande. Jag har sparat och lånat pengar varje gång. Sen levt knapert men lycklig och fri.


    Tack för dina tankar. Ekonomiskt är det inga problem så sätt för min del. Visst kommer inte någon av oss ha råd att bo kvar där vi bor om vi skulle gå isär och det känns tungt men sådanna praktiska frågor känns ändå rätt så irrelevanta i förhållande till bådas välmående i relationen. Det du skriver om attraktion är nog mer avgörande i mitt fall. Där känner jag verkligen att jag saknar något.
  • Anonym (Känsl­ostorm­) Trådstartaren
    Mon 20 May 2019 20:47
    #32
    Anonym (killenuftet122) skrev 2019-05-19 20:23:12 följande:

    Alltid lika kul se dessa trådar, känns som typiskt kvinno-frågeställningar. Och sedan kommer det alltid lika fort de som säger "när det är rätt så är det rätt". 

    1.) Kärlek är väl ett val. Har du det mer bra än dåligt, och du känner attraktion för mannen så är det väl övervägande bra? Är gräset alltid grönare på andra sidan? Kanske skall vattna det lite själv där du är istället för gå runt tveka? Du vet sanningen kring din egna situation innerst inne. Lyssna på ditt inre.

    2.) Ni som alltid skriver att det "inte skall behöva kämpas/tvekas" om det är rätt, för att ni minsann hittat rätt 20 år senare. Inser ni att ni kanske själva förändrats med åren? Att andra kanske INTE är som ni? Att vissa kanske har en personlighet där dom ibland tvekar oavsett vad? Det jag menar är att man ibland kanske skall tänka ett steg längre än att ens egna erfarenheter är andras självklarheter. Var lite mer ödmjuka inför att alla relationer är olika, och att era erfarenheter kanske inte per definition är facit för precis alla andra.

    Folk måste sluta jämföra sig så mycket med andra, och börja tänka själva. Kärlek är ett val, du gör valet. Ingen annan av oss här inne kan göra valet åt dig/ge särskilt bra råd, med den lilla del av information som du gett. Och konsekvenserna av att låta oss ge dig råd, när alla här inne försöker jämföra "din" situation med "sin" kan vara ödesdiger för dig, och de personer som är runtomkring dig. 

    Lyssna på dig själv mer.


    Jag ber ju om andras tankar och erfarenheter så jag tycker inte det är konstigt att jag får de svar jag får. Man har ju endast sig själv att utgå från. Det skadar inte mig att få andras personliga erfarenheter oavsett hur applicerbart de är på mig eller inte. Mitt val gör jag utifrån mig i slutändan.

    Vad menar du med typisk kvinno-frågeställning? På vilket sätt skiljer sig män i den frågan? Utveckla gärna. Jag har träffat män, vänner, som ställt sig samma fråga. Kanske vi umgås i helt skilda kretsar och att det är ovanligt bland män i din omgivning?

    Jag vet inte om jag håller med att kärlek är ett val. Vad man gör är ett val men vad man känner, nja, det är svårt att styra. Eller? Jag har vattnat. Kanske mindre på senaste tiden, men jag har vattnat. Jag kanske ska försöka vattna lite mer för att få svar.

    Men det kan alltid vara bra med en påminnelse om att man ska utgå från sig själv och vad som faktiskt känns inom en, det är ju mina känslor som gör uppror just nu och det är jag som måste lyssna på dem för att må bra, så tack för det!
  • Anonym (Känsl­ostorm­) Trådstartaren
    Mon 20 May 2019 21:02
    #33
    Anonym (Fann den rätta) skrev 2019-05-19 09:18:21 följande:

    Har liknande erfarenhet som Plupp73. Har ett par längre förhållanden bakom mig, det senaste på 15 år med barnens far. Vi älskade varandra och hade definitivt en glöd mellan oss, men det negativa i förhållandet överskuggade alltför ofta det positiva. Separationen tog hårt på oss båda och vi försökte leva tillsammans en gång även skilsmässan. Det gick en tid och sedan var det samma problem igen.

    Jag levde ensam i många år innan jag träffade min nuvarande. Och nu känns allt så väldigt rätt! Inga problem och vi grälar aldrig. Jag får plats i relationen (detta fick jag inte med mitt ex) och min nuvarande är väldigt lugn, omtänksam och kärleksfull i vardagen. Vi har ett lugnt och stabilt liv och allt fungerar bra trots att båda har barn att ta hänsyn till.

    Visst har min nuvarande också brister som ibland gör mig ledsen, men inget jag inte kan leva med. Ingen människa är felfri och jag tänker att man får fundera över vilka brister man kan acceptera och inte. Jag har valt att acceptera min nuvarande killes små brister och fel då helheten i vårt förhållande är så bra. Relationen ger helt enkelt mer än den tar och det känns som att det är värt att satsa på det vi har. Trodde i många år att jag och mitt ex var menade för varandra då kärleken fanns trots att inget annat fungerade i långa perioder, har dock insett att så inte var fallet.


    Vad härligt att höra att du känner dig lycklig i din nuvarande relation! Det kanske är lättare att ha en fin kärleksfull och respektfull vardag om man är mer lika och kompatibla?

    Intressant att du ändå kände så mycket kärlek till ditt ex när det var mycket som inte fungerade och skavde, att kärleken inte dog på grund av det. Eller det kanske den gjorde till slut ändå?

    Hur menar du att du inte fick plats i din tidigare relstion?
  • Anonym (Känsl­ostorm­) Trådstartaren
    Mon 20 May 2019 21:26
    #34
    Anonym (Äpplet) skrev 2019-05-19 20:09:47 följande:

    Exakt. I mitt fall blev det så tydligt vilka motsatser vi var som personer. Den klassiska problematiken kring att kvinnan (jag) gör mest har spelat en stor roll och tyvärr har jag totalt förlorat respekten för min man. Jag hade ärligt talat tvivel på att han var den rätta innan bröllopet. Men det var inget jag tog på allvar, det var mer som att jag ställde frågan till mig själv som en kontroll på att han var den rätta. Då var svaret att jag inte såg ett liv framför mig utan honom. Nu i efterhand, när man som alltid är efterklok, var det ett dåligt beslut. Samtidigt ångrar jag ingenting. Utan honom och våra år ihop så hade jag inte haft det jag har idag, inkl vår son. Sen är det precis som jag skrev tidigare precis samma tankar som snurrar i mitt huvud som du skrev i din ts. Är gräset grönare på andra sidan? Osv... Den praktiska och ekonomiska biten är helt klart också något jag tänker mycket på och även det dåliga samvetet gentemot min son och min man. Om jag beslutar mig för att lämna kommer jag krossa vår familj och det har aldrig någonsin funnits i min världsbild, att jag skulle gå igenom en skilsmässa och mitt barn bli ett skilsmässobarn. Sen är jag för feg. Hur vågar jag ta steget? Bara att tänka tanken känns skrämmande men samtidigt så lockande. Om jag ens skulle ta ett sådant beslut. För återigen kommer då tvivlet kring om det är RÄTT beslut. Hur vet jag det? Det bara snurrar runt runt runt. Väldigt intressant tråd att följa, hoppas det kan ge mig/oss några svar el åtminstone ledtrådar!


    Vad intressant och givande att få ta del av din historia! Just det där med att man inte kan tänka sig ett liv utan personen känner jag igen. Min sambo är ju nu min närmaste familjemedlem, jag vill inte vara utan det. Jag vill alltid ha honom i mitt liv. Men känner jag rätt sorts kärlek till honom för att ha en kärleksrelation med honom? Där tvekar jag. Ibland tänker jag att det kanske vore enklare att bryta upp om man hade haft barn, av den anledningen att vi alltid skulle haft kvar varandra i varandras liv, på ett djupare plan än en ytlig bekantskap. Men hade jag varit i den situationen hade jag såklart inte resonerat så, då hade jag tänkt på barnen, familjen. Men det blir så absolut om vi skulle bryta upp nu. Livet skulle få en totalomvändningn som jag inte vet om jag vill eller är beredd på. Men jag kanske måste offra det för att göra plats för något som är mer rätt..?

    Vad är det som är lockande för dig att lämna? Vad längtar du till som din nuvarande relation inte ger dig?
  • Anonym (Känsl­ostorm­) Trådstartaren
    Mon 20 May 2019 21:40
    #35
    Anonym (Om något saknas) skrev 2019-05-19 22:23:17 följande:

    Jag kom att tänka på att när man träffas och blir ihop så är ju partnern en person med personlighet och attraktion. Om attraktionen tar slut så är bara personligheten kvar. En god vän helt enkelt.

    När sexet uteblir så har jag märkt att man blir expert på att leta tillfällen för tillfredställelse. En favorit var: gå ut till bilen och vänta jag kommer snart eller jag ska bara gå och hämta något jag glömde vänta här eller kan inte du gå till ica och köpa lite mjölk ta med dig barnen.

    I mina förhållanden så vill jag ha närhet och sex. Det och att man är snälla mot varandra. Att man kan prata och förstå varandra. Att man är på samma våglängd. Att man kan skratta. Att man längtar. Att man vill berätta. Att man vill dela med sig. Höra rösten. Att man vill ta på varandra. Kyssa varandra. Ha lust till sex.

    Det är så jag vet.


    Bra att få höra din historia. Sex är också väldigt viktigt för mig. Har hög sexdrift och prioriterat min egentid vad gäller det högt. Men där har vi ett problem, jag gör det hellre själv än med min sambo nuförtiden. Inte bra för vår relation alls.

    nästan alla dina "att man..." kan jag inte riktigt säga att jag vill eller att vi har. Eller jo delvis men nog för lite för att det skall vara tillräckligt för mig. Därav har nog även passionen och attraktionen dött. Frågan är om det går att jobba på det för att få det bättre och om jag ens vill jobba på det. Tror jag på att det kan bli bättre? Måste hitta svaret själv som det tjatas lite om i tråden nu. :p men tack för att du delar dina tankar och erfarenheter! Det är givande.
  • Anonym (Känsl­ostorm­) Trådstartaren
    Sun 26 May 2019 18:14
    #45
    Anonym (Z) skrev 2019-05-22 08:01:15 följande:

    Det låter inte alls som en lämplig start för att bilda familj TS. Känns det inte rätt så lägg ner och hitta någon du passar med istället.


    Ja, jag hör ju hur det låter när jag läser mina egna texter. Men det är ju bara en del av historien. Och allt går upp och ner. Fy fasen för tankar och känslor ibland! Tack i alla fall!
  • Anonym (Känsl­ostorm­) Trådstartaren
    Sun 26 May 2019 18:28
    #46
    Anonym (Om något saknas) skrev 2019-05-26 13:39:24 följande:

    Tänkte berätta hur jag krånglade mig undan ur mitt förhållande genom lite list.

    Varje gång jag var på väg att lämna så blev jag övertalad att stanna kvar. Av alla men framförallt av välmenande vänner. Det gjorde mig helt förvirrad och osäker vad jag tyckte och ville. Fast innerst inne visste jag ju att jag ville lämna. Alla sa ju att vi passade så bra ihop. Men det var ju ingen som visste hur det egentligen var med ingen sex, bara bråk, maktstrider och irritation. Men det klart att det var trevligt ibland också. Alla såg bara den offentliga glada fasaden. Jag var förtvivlad och djupt olycklig ibland. Men skärpte till mig när det behövdes.

    Till slut bestämde jag mig för att inte säga ett knyst till någon. Inte ens till mina närmaste vänner. För välmenande vänners råd och tyckande når snabbt överallt.

    Min plan var först att skaffa lägenhet. När det var gjort började jag flytta en del kläder osv. Det tog nästan 2 veckor. Då gjorde jag eftersändning på posten till nya lägenheten. När posten började komma till nya lägenheten skrev jag mig där på skatteverket.

    Då var jag redo att lämna. Jag låtsades åka till jobbet som vanligt men återvände efter ett par timmar. Packade det sista och åkte till min nya lägenhet. På köksbordet lämnade jag en lapp att det var slut och att jag flyttat ut för att inte komma tillbaka. Det var en euforisk känsla.

    Det blev såklart ett himla liv. Men då kände jag mig så stark att jag kunde ta det. Ingen kunde övertala mig att jag skulle stanna. Jag hade ju redan flyttat till min nya lägenhet.

    Efter någon månad lugnade sig det mesta. Jag känner mig lättad att det är över. Jag känner mig fri och lycklig. Mitt olyckliga underliv som höll på att dö blomstrar nu! Det är också en euforisk känsla!


    Oj, det lät som ett jobbigt och dramatiskt uppbrott. Man får väl göra det man själv måste för att bryta sig lös antar jag. Bra att du kände att det var rätt i efterhand. Kunde ni bli vänner igen efter det?

    Vänner och familjs råd kan vara riktigt lömska. Det har jag också erfarit. De älskar ju dessutom den man lever med och skulle sörja om han försvann ur deras liv med. Inte lätt att ge helt opartiska råd då.

    Men så härligt att ditt underliv blomstrar igen! Haha! Vem vill inte det?
  • Anonym (Känsl­ostorm­) Trådstartaren
    Mon 17 Jun 2019 19:25
    #62

    Jag har nog bestämt mig för att jag/vi måste avsluta. Att jag skriver ?nog bestämt mig? är för att det har pendlat och kan göra så igen. Men det känns inte som att det finns något kvar som jag kan ge själv för att detta skall kännas rätt för mig och det kan nog inte han heller. Vi är för olika helt enkelt på för många punkter och det känns inte tillräckligt tryggt med varandra. Jag har en stor familjelängtan men kan inte tänka mig det med honom som det ser ut nu och jag tänker att det är mitt svar på min egna fråga, hur jobbigt och surt det ens känns och hur tufft det än blir.

    Det känns så skrämmande och det tar emot så mycket att bryta upp från allt som har byggts upp under så många år, och slänga bort all tid och alla gemensamma minnen och börja om på ruta ett och återgå till singelliv när allt jag vill är att ha ett familjeliv.. men jag antar att jag bara måste och att det egentligen inte finns något val om jag tillslut vill få det bättre och få mer det jag vill ha av både livet och en framtida relation. Jag vill ju få möjligheten att känna riktig samhörighet, kunna prata, skojja, ha sex, hångla och på riktigt njuta av någons sällskap i en framtida relation.

    Men satan vad ont det gör och jag är så sjukt rädd att sakna och ångra mig längre fram.

  • Anonym (Känsl­ostorm­) Trådstartaren
    Mon 17 Jun 2019 19:31
    #63
    Anonym (Uppgiven) skrev 2019-06-11 22:17:46 följande:

    Känner ungefär som dig. Min sambo bönar och ber att jag inte ska lämna honom... samtidigt som jag funnit intresse för en annan :( mår skit och vet inte vad jag vill


    Det kan inte vara en kul situation. Det är jobbigt nog att lämna ett förhållande och gemesnamt liv i samförstånd. Att den andra inte alls är på samma plan som en själv förstår jag sliter på en och kan röra upp alla känslor om vad som är det rätta eller inte. Egentligen vet du kanske vad det är du vill? Men du vill inte såra eller lämna någon i den sorgen. Kan ni prata mer om det? Ni kanske kan mötas mer i ett gemensamt beslut om ni pratar mer om varför den ena vill stanna och den andra inte vill?
  • Anonym (Känsl­ostorm­) Trådstartaren
    Mon 17 Jun 2019 19:36
    #64
    Anonym (Ente) skrev 2019-06-11 21:50:13 följande:

    Hur går det för er andra i tråden?

    Här är allt skit. Jag mår så himla dåligt.

    Ångest, skuldkänslor, ilska, sorg, stress blandas med olämplig outhärdlig längtan......

    Har ingen aning om vad jag ska göra åt mitt förhållande, på jobbet trivs jag inte, i livet är det mest små fel och problem hela tiden och som grädde på moset så har jag en kronisk sjukdom som just nu känns out of control.

    Känner mig så oerhört ensam då jag inte har någon endaste människa att prata med. Inte för att jag skulle våga säga något om jag hade det.

    Så trött. Orkar inte mer men ändå ger jag inte upp. Kämpar på i meterdjupa gamla spår....

    Min man försöker hjälpa och stötta, och det gör bara min förtvivlan ännu större.


    Kan du prata med någon via ditt arbete, någon företagshälsa eller liknande? Eftersom det är fler saker som du nämner som du vantrivs med kanske det kan hjälpa dig att reda ut vart skon egentligen klämmer? Du säger att din man stöttar dig igenom detta och att du inte har någon annan att prata med. Hur jobbigt det än är så är det nog lättare att prata med honom än att bryta upp och behöva hantera det uppbrottet och allt annat du nämner själv just nu? Eller vad tror du?
  • Anonym (Känsl­ostorm­) Trådstartaren
    Mon 17 Jun 2019 19:52
    #65
    Anonym (Rätt eller fel) skrev 2019-06-12 23:49:03 följande:

    Ja det tror jag stenhårt på! Han gjorde ett val då, för många år sedan, men sedan dess så har livet och värderingar ändrats... Vi är rätt men han väljer tryggheten!


    Egentligen vill jag inte gå in i denna disskustion för det känns lite onödigt men vill ändå dela min tanke. Jag tror att om man är rätt för varandra så är det där man känner tryggheten och därmed väljer man varandra. Oavsett förutsättningar. Tryggheten i den pågående relationen eller livssituationen blir irrelevant till slut när man känner att man hittat rätt på annat håll. Tror jag. Annars är det kanske inte rätt ändå?

    Däremot kan man så klart passa bra ihop och känna samhörighet även fast inte allt klaffar. Men det finns nog någon mer rätt för dig som väljer dig, oavsett vad. Tror jag och hoppas jag för din skull.
  • Anonym (Känsl­ostorm­) Trådstartaren
    Mon 17 Jun 2019 22:21
    #68
    Anonym (en till) skrev 2019-06-17 20:46:24 följande:

    Jag förstår precis vad du menar. Jag har egentligen också bestämt mig men det tar emot att ta steget på riktigt. Bara att vara tvungen att skaffa ny bostad och flytta känns ju som en jättestor sak.


    Har du bestämt det på egen hand eller har ni pratat om det?
  • Anonym (Känsl­ostorm­) Trådstartaren
    Mon 17 Jun 2019 22:32
    #69
    Anonym (Li) skrev 2019-06-17 20:50:06 följande:

    För mig är det såhär: min man är snäll, pålitlig, och så attraktiv för mig att jag fortfarande får fjärilar i magen. Och en fin pappa. Han är inte den mest aktiva och sociala, och ibland är han rent av disträ. Men det uppvägs av de förstnämnda egenskaperna. Han är inte perfekt på något sätt, men han är bra nog.


    Tack, fint att du fortfarande känner den attraktionen. hur länge har ni varit ett par?
Svar på tråden Hur vet man om man är rätt för varandra eller ej?