• Anonym (Fed up)
    Mon 20 May 2019 19:29
    1146 visningar
    93 svar
    93
    1146

    ska bara transpersoner få spela transpersoner på film

    www.bbc.co.uk/news/amp/entertainment-arts-44829766

    Scarlett Johansson var färdig för en roll som en kriminell ledare som också var transperson, född kvinna.

    Pga massiva protester och utskämning i lgbtq-communityn kände hon sig tvungen att hoppa av projektet.

    Det här är så fel och jag är så trött på identitetspolitiken.

    Exempel på citat från påtryckare

    ?Elise Bauman

    @baumanelise

    Dear #ScarlettJohansson, the way you can use your privilege as a white cis woman is to amplify the voices of underrepresented communities, not speak for them?

    En skådespelare ska få gestalta precis vem hen vill.

    Att kämpa för sina rättigheter är inte lika med att detaljstyra andra människor och bedriva censur!

    En castare måste få välja fritt, inte bara bland trans-skådespelare för roller som är trans.

    Å ena sidan har vi en vidrig alt-rightrörelse som på RIKTIGT hotar bl.a transpersoners rättigheter men å andra sidan har vi en helt urspårad identitetsrörelse, tänker inte ens kalla den vänster då den inte öht sysslar med vänsterpolitik utan enbart identitetspolitik som fuckar upp klimatet inom både hbtq, vänster, feminism och miljörörelsen. Ingen vågar säga emot dom förutom rena rasister och homofober.

    Det gagnar ingen att bete sig helt rabiat och skamma enskilda personer och tvinga dom till tystnad/lydnad genom massiva drev i sociala medier, tvärtom gynnar det just extremhögern.

    Vad tycker ni? Är det vettigt att dreva mot skådespelare som på inget sätt hotar transpersoners rättigheter?

  • Svar på tråden ska bara transpersoner få spela transpersoner på film
  • KlantS­murfen
    Tue 21 May 2019 17:25
    #21
    +1
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-21 16:26:25 följande:

    Som ftm person själv så kan jag säga att det är osmakligt i mitt tycke. En Cis person skulle aldrig kunna gestalta den faktiskta upplevelsen att vara trans, och därför inte lyfta upplevelsen som (I detta fall) FTM på ett trovärdigt, och sanningsenligt, vis. Dessa Cis skådespelare som försöker gestalta en transpersons erfarenhet och gestaltar rollen 9/10 gånger på ett vis som räknas som stereotyp (stavning, sorry), eller rent utav skadligt för transpersoner som grupp. Skillnaden mellan en cis och en transperson i roller är att en faktiskt transperson skulle med egna erfarenheter gestalta rollen mer sanning enligt än vad en cis skådespelare, som inte har någon erfarenhet av det, skulle göra.


    "Som ftm person själv så kan jag säga att det är osmakligt i mitt tycke"
    Har man samma resonemang när det gäller bögar, lebbar, kvinnor i destruktiva relationer som blir stalkad av psykopater, filmer om mobbning, innan de ens har gjort filmen?

    Skådespelaren/skådespelerskan har själv inte erfarenhet av att vara bög/lebb/bli stalkad av en psykopat, blivit mobbad och kan inte lyfta upplevelsen på ett trovärdigt, och sanningsenligt, vis och gestaltar rollen 9/10 gånger på ett vis som räknas som stereotypeller rent utav skadligt för [vilken grupp som helst] som grupp (källa saknas)

    Nepp, man gör en bedömning efter man har sett filmen.

    Har man samma resonemang om det inte skulle verka trovärdigt?
    Dömer man skådespelaren/skådespelerskan efter sexuell läggning/könsidentitet, kanske till och med hudfärg när den inte ens är relevant?

    Nepp, man diskuterar manus, regissören, skådespelarens talang och om skådespelaren var rätt för den rollen.

    "Som ftm person själv så kan jag säga att det är osmakligt i mitt tycke"
    Är du konsekvent och tycker att det är lika osmakligt om en transperson spelar en annan roll än transperson? En transperson skulle aldrig kunna gestalta den faktiskta upplevelsen att vara någon de inte är...
  • Anonym (Tre)
    Tue 21 May 2019 17:27
    #22
    +2
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-21 17:13:05 följande:
    Nu är ju dock transpersoner de kön dem identifierar sig med, så alltså kan transpersoner så klart spela det kön vem identifierar sig som! Så klart en trans man kan spela en man, eftersom trans män är män :)

    Men roller som ska gestalta en karaktärs upplevelse och erfarenhet av att vara trans kan inte spelas av någon som aldrig upplevt detta, då blir gestaltningen varken korrekt eller särskilt ingående.
    De är ju inte cis, så med din logik kan de inte spela cis för skådespelare kan ju bara spela vad de själva är. Sen var det ingen högoddsare att du var en "äta kakan och samtidigt behålla den" typ. Bästa är ju fortfarande att låta skådespelare spela vad de vill utan att folk blir kränkta.
  • Anonym (Ftm)
    Tue 21 May 2019 17:46
    #23
    -1
    Anonym (Tre) skrev 2019-05-21 17:27:00 följande:

    De är ju inte cis, så med din logik kan de inte spela cis för skådespelare kan ju bara spela vad de själva är. Sen var det ingen högoddsare att du var en "äta kakan och samtidigt behålla den" typ. Bästa är ju fortfarande att låta skådespelare spela vad de vill utan att folk blir kränkta.


    SOM jag skrev; trans män kan spela män, för trans män är män.
  • Anonym (Ftm)
    Tue 21 May 2019 17:47
    #24
    Iarwain skrev 2019-05-21 17:14:46 följande:

    Jag gissar att personen var mer komplex än just en väldigt enkelsidig transpersonlighet. Jag gissar att det finns andra spektra som spelar in och transpersonligheten bara är en pusselbit.

    Det som hände gör nu att filmen riskeras att inte göras alls, då att en "stjärna" i huvudrollen, gör filmen till en lite mindre ekonomisk risk.

    Det du gör är att förta en yrkesgrupp deras yrke. Deras yrke är att just gestalta andra personligheter.


    Det jag gör är att ligga i sängen och skriva på familjeliv. Ts framförde en diskutionsfråga i ts, och jag svarade vad jag tyckte.
  • Anonym (Tre)
    Tue 21 May 2019 17:48
    #25
    +1
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-21 17:46:10 följande:
    SOM jag skrev; trans män kan spela män, för trans män är män.
    Nej, de kan spela transmän, inte cismän. Men visst, fortsätt hyckla du, det var ganska förväntat.
  • Anonym (Stina­)
    Tue 21 May 2019 17:51
    #26
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-21 16:26:25 följande:

    Som ftm person själv så kan jag säga att det är osmakligt i mitt tycke. En Cis person skulle aldrig kunna gestalta den faktiskta upplevelsen att vara trans, och därför inte lyfta upplevelsen som (I detta fall) FTM på ett trovärdigt, och sanningsenligt, vis. Dessa Cis skådespelare som försöker gestalta en transpersons erfarenhet och gestaltar rollen 9/10 gånger på ett vis som räknas som stereotyp (stavning, sorry), eller rent utav skadligt för transpersoner som grupp. Skillnaden mellan en cis och en transperson i roller är att en faktiskt transperson skulle med egna erfarenheter gestalta rollen mer sanning enligt än vad en cis skådespelare, som inte har någon erfarenhet av det, skulle göra.


    Det jag tror är viktigare än att prompt enbart ha transpersoner spela karaktärer som är trans, är ju att göra vettig research. Både för manusförfattarna och skådespelarna, producenter och regissör, och att man då involverar transpersoner, pratar med dem om deras upplevelser och ser till att filmen/serien inte visar en stereotyp bild. En film är ju så mycket mer än enbart hur en skådespelare tolkar en karaktär.
  • Anonym (Ftm)
    Tue 21 May 2019 17:52
    #27
    Anonym (Tre) skrev 2019-05-21 17:48:30 följande:

    Nej, de kan spela transmän, inte cismän. Men visst, fortsätt hyckla du, det var ganska förväntat.


    Ja, eftersom mina åsikter och argument anses som "hyckel" så ska jag fortsätta att "hyckla" på!
  • Anonym (Stina­)
    Tue 21 May 2019 17:52
    #28
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-21 17:46:10 följande:
    SOM jag skrev; trans män kan spela män, för trans män är män.
    Så då kan cismän spela transmän?
  • Tue 21 May 2019 17:53
    #29
    +1
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-21 17:47:54 följande:
    Det jag gör är att ligga i sängen och skriva på familjeliv. Ts framförde en diskutionsfråga i ts, och jag svarade vad jag tyckte.
    Och i det förkastar du en hel yrkesgrupps yrke och yrkeskunskap.
  • Anonym (Pop)
    Tue 21 May 2019 17:54
    #30
    +1
    Anonym (Ftm) skrev 2019-05-21 17:46:10 följande:
    SOM jag skrev; trans män kan spela män, för trans män är män.

    Människor kan spela människor, för människor ÄR människor. En bra skådespelare kan gestalta en människa med helt andra livserfarenheter än skådespelarens egna.
Svar på tråden ska bara transpersoner få spela transpersoner på film