Inlägg från: Anonym (Stina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stina)

    Ohållbar situation med biomamman

    Du ska få ett gott råd av mig. Håll dig borta från deras konflikt och avvakta. Låt din kille steppa upp på egen hand. Det du annars gör är att kliva in i en fruktansvärd infekterad vårdnadstvist med två små barn du knappt känner och en man som efter 4 månaders relation med dig behöver ditt stöd för att lösa vårdnadsfrågor. Det är helt absurt. Låt honom lösa umgänget med barnen och hantera det samt rida ut konflikten med mamman. Sedan kan ni kanske flytta ihop osv. Nu är det helt dödfött. Er relation kommer vara ett helvete och jag gissar att du ganska snart kommer se sidor av honom du just nu blundar för.

  • Anonym (Stina)

    En sak till. Jag antar du inte har barn och därmed inte har koll på hur gemensam vårdnad funkar. Tänkte jag skulle säga hur det ligger till.

    Vårdnadshavarna kan få alla kallelser skickade per post separat. Din kille har inte begärt detta, annars skulle han få reda på tider till logoped osv. Han har inte gjort vad han kan för att få info utan har lämnat det till mamman.

    Vårdnadshavare kan när som helst kontakta familjerätten och göra ett umgängesavtal. Din kille har inte förrän nu tagit sig i kragen för att göra detta. Trots att det borde varit det första han gjorde när han märkte att umgänge, lämning osv inte funkar.

    Att flytta (långt som jag förstår det) från sina barn innebär konsekvenser. Man kan t ex inte plötsligt kräva att de ska bo halva tiden osv. Detta tar en engagerad förälder reda på. Han har bara tänkt dra och tycker mamman ska vara ansvarig för relationen med barnen. Så funkar det inte och det kommer familjerätten berätta för honom. Han måste själv ta ansvar för kontakt och umgänge.

    Han kan inte bo i staden där han lever sen 7 år tillbaka för att han inte har kompisar där. Han har dock sina barn där. För de allra flesta är det en deal breaker. Din kille tar ett märkligt beslut.

    Att en förälder meddelar den andre att de ska upp i familjerätten är i normala fall ett ganska allvarligt besked. Det är mycket underligt att sms:a det och sen lägga ifrån sig telefonen och sova. Man gör normalt inte så. Han verkar inte särskilt hänsynsfull. Att mamman dyker upp är en reaktion. Det kanske var en överreaktion men hon var antagligen orolig. Kanske trodde hon han skulle ta barnen och dra. Att han inte kan ha minsta förståelse för detta är rätt iskallt.

    När man har barn och lär känna någon ny brukar man ta det lite lugnt och känna av hur den nya är. Man brukar inte planera att flytta in hos en tjej man nyss lärt känna och som själv precis skilt sig. Man brukar definitivt inte börja planera att ta med sig barnen långt från mamma, släktingar och förskola.

    Jag tror att din kille varit slapp i sitt föräldraskap och att han varit ganska oengagerad. Han gör nu dig till medansvarig. Är du beredd att ta den rollen? Är det schysst mot barnen?

Svar på tråden Ohållbar situation med biomamman