• VCCS
    Tue 21 May 2019 09:53
    6163 visningar
    301 svar
    301
    6163

    Akademiker som röstar rött, varför?

    ventilera mera skrev 2019-05-21 08:55:04 följande:

    Men allvarligt, vet du. Att du tjänar 22000 i månaden har knappast med att det är sossestyrt att göra. Det har att göra med att du är endera grundlurad eller kass på att löneförhandla. Att vara utbildad socionom och gå in på en lön som ligger 4000 under min lön som elevassistent är ju helt vansinnigt, och har du gjort det så får du enbart skylla dig själv.


    Tjänsten jag har är ett sommarvikariat, och jag har inte examen ännu. Jag har studerat 4 terminer av 7, så det är lönen före examen men det ligger fortfarande alldeles för lågt. I både Linköpings och Norrköpings kommun ges man 22 500 som sommarvikarie på socialtjänsten, och lönen är inte förhandlingsbar utan fast. Det var en som ifrågasatte lönen på intervjun och fick gå därifrån direkt. Man hade alltså ingen löneförhandling utan det var en fast lön dem satt, och passade det inte kunde man gå därifrån, vilket några gjorde. Jag stannade kvar och tog jobbet, för att erfarenheten är nyttig och att den dåliga lönen gäller i 2 månader - sedan arbetar jag inte där mer.
  • VCCS
    Tue 21 May 2019 09:57
    #62
    ventilera mera skrev 2019-05-21 08:55:04 följande:

    Men allvarligt, vet du. Att du tjänar 22000 i månaden har knappast med att det är sossestyrt att göra. Det har att göra med att du är endera grundlurad eller kass på att löneförhandla. Att vara utbildad socionom och gå in på en lön som ligger 4000 under min lön som elevassistent är ju helt vansinnigt, och har du gjort det så får du enbart skylla dig själv.


    Ingångslönen i min kommun ligger på 24 000, en kille lyckades förhandla till sig 25 000 och var helt överlycklig för han tjänade mer än alla andra nyexade här, i Linköping ligger löneläget lika lågt. En enhetschef inom LSS/Äldreboende har 28 000 i ingångslön i min kommun, kan möjligtvis förhandla sig till 29 men inte mer än så. Helt enkelt ingen bra kommun att arbeta för.

    Förutom i Stockholm tjänar man bättre i riktigt små landsbygdskommuner - medelstora städerna som Norrköping,Linköping osv ligger lägst.
  • VCCS
    Tue 21 May 2019 13:36
    #72
    Aniiee skrev 2019-05-21 13:25:01 följande:

    Vad blev du kickad för?


    Jag ska som sagt arbeta där under denna sommaren. Det är enbart ett vikariat för sommaren och inte en tillsvidare tjänst, så jag har inte blivit sparkad.
  • VCCS
    Tue 21 May 2019 14:15
    #74
    Aniiee skrev 2019-05-21 13:51:58 följande:

    Var inte det jag menade.....


    Hur menade du då?
  • VCCS
    Wed 22 May 2019 06:47
    #79
    Ocdkille skrev 2019-05-22 01:59:15 följande:

    För röstade inte akademiker rött då skulle dom få se många som är som mig sova ute på gatan. Och jag har förövrigt högskoleutbildning. Men jag har även väldigt tuff ocd. Och många med psykiska diagnoser får det väldigt tufft när högern styr. Redan nu tvingas många endera få hjälp av släkt eller bo på gatan. Rätt vanligt med sossbidrag till människor med psykiska diagnoser men då gäller det att klara kriterrier.

    Sen det där att man ska tjäna så mycker mer bara för att man har studerat. Det är inte så jävla jobbigt att studera det är att läsa och sen tenta. Ser man sen vad många får i lön efter det då tjänar dom igen det hundrafalt. Sen ska man inte jämföra med vissa hantverkare. Jämför med dom polska byggarna istället som tjänar skit och riskerar livet. Eller jämför dom vanliga arbetarna som tex jobbar på callcenter med en lön mellan 16000-20000 kr innan skatt. Och med en massa kvällar och helger. Personligen tycker jag att medel och överklassen överlag gnäller förbannat mycket i sverige. Har man en lön över 25000 då har man en bra lön ingen behöver mer. Skulle jag ha den lön som många akademiker har då skulle jag troligen bara behöva jobba en kort period av mitt liv sen skulle jag ha tillräckligt för att kunna sluta jobba. Morsan jobbade som barnskötare hela livet och slet ut kroppen. Hon jobbade dessutom extra periodvis som städare. Ändå har hon en skitpension och hade en skitlön innan dess.

    Som sagt var ingen med en lön över 25000kr ska gnälla. Shoppa mindre åk mindre till Thailand då kanske vi kan bevara lite av planeten för nästa generation. Sen bara en sista sak. Rätt många akademiker skulle inte fått gått skola om det inte vore för dom röda. Dom flesta skulle inte ens haft rösträtt och andra rättigheter. Själv hade jag troligen varit livegen hos nog fabriksdirektör.


    Det är ju dock så att en majoritet som studerar vidare på högskola/universitet är tvungna att ta studielån för att överleva under studietiden, för att man inte har rika föräldrar som kan försörja en. Jag kommer ha runt 300 000 i studielån efter mina avklarade studier, vilket alltså måste räknas bort från min inkomst. Som det är i nuläget är min utbildning en ekonomisk förlust i jämförelse med att bara gått gymnasiet, och det är fel. Man ska inte förlora ekonomiskt på att lägga ner mycket tid och energi på en utbildning. Under studietiden tar man studielån normalt sett, och under flera års tid förvärvsarbetar man inte heltid hela året vilket leder till ett stort bortfall av inkomst.

    Jag vill att ni ska tänka om kring det där med vilka rättigheter vi skulle haft idag om inte socialdemokraterna hade styrt landet förr. Menar ni alltså att allting som partierna står för förr, står dem för idag? Då måste isåfall både socialdemokraterna och centerpartiet fortfarande vara nazistiska som var dem mest tydliga nazistiska partierna under andra världskriget. Socialdemokraterna måste alltså fortfarande vilja ha rasbiologiska institutet i Sverige, eftersom dem ville det för. Ni får det att låta som att mitten/högern idag inte skulle vilja ha allmän rösträtt, fri utbildning och skattesubventionerad sjukvård. Liberalerna (fd Folkpartiet) har drivit igenom dessa saker tillsammans med socialdemokraterna, vare sig ni vill tro det eller inte så var det inte enbart sossarna som drev dessa frågor. Moderaterna var emot det förr, men det betyder inte att dem är emot det idag för ett parti har faktiskt möjligheter att ändra sig. Alla partierna har ändrat sig och det är någonting djupt positivt, för dem flesta partier hade en del ruttna värderingar förr. För över 100 år sedan ville alla partier att homosexualitet skulle klassas som en sjukdom som skulle botas genom bön, och att sexuella handlingar mellan samkönade skulle få hårda straff i fängelse - ingen av partierna står för detta idag, inte ens Kristdemokraterna (som dock fortfarande motsätter sig dem flesta rättigheter för hbtq-personer).

    Och slutligen, detta riktar sig till många i tråden som har skrivit om ett välfärdssamhälle. Sedan 2014 har socialdemokraterna styrt landet, vad har blivit bättre inom välfärden?

    Vårdköerna har ökat, bostadskrisen har blivit värre, fler sjuka har utförsäkrats än under alliansens år vid makten, alldeles för många har förlorat rätten till sin personliga assistans på grund av regeringens besparingskrav gällande LSS, klyftorna i samhället mellan den allra rikaste tiondelen och resten av befolkningen har ökat... vad är det socialdemokraterna gör som ni är så nöjda med? Under deras nu 5 år vid makten, har inga förbättringar av välfärden skett.

    Jag vill självklart också se ett starkt välfärdssamhälle men det vill nog alla, även om man har olika redskap för hur man ska få det. Vissa frågor kring välfärden delar dessutom både högern och vänstersidan. Exempelvis tycker jag att tandvården borde bli statligt subventionerad som sjukvården. Detta är Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Kristdemokraterna för. Resten är starkt emot, inklusive socialdemokraterna.
  • VCCS
    Wed 22 May 2019 07:00
    #80
    Anonym (Älskadr ordet lagom!) skrev 2019-05-22 00:24:45 följande:

    Möjligen har du 148 i iq om du gjort mensas grafiska test.... Men uppenbarligen så är inte din iq till mycket Du har en skev uppfatting om vänster för det första. Att vänstern tycker att alla ska ha samma lön är något du själv hittat på.

    Ingångslönerna är inte fullt så låga som du skriver i nuläget. Jag måste även påpeka att en socionom utan erfarenhet får räkna med låg ingångslön om hen väljer att arbeta inom socialtjänst som innefattar mjuka frågor. Erfarenhet väger helt enkelt tungt av ren praktiska skäl.

    Förövrigt så tycker jag att de vänster alternativ som sitter med i dagens riksdag är mittenpartier med stark liberal prägel och liberala tokerier ar lockat akademiker som tror sig göra en klassresa i alla tider.

     "Om man som mig är kvinnlig akademiker och blå kommuner anser att min utbildning ska löna sig medan röda vill att städerskorna ska tjäna mer så är det sjävklart för mig att rösta blått." Din logik här förefaller något mystisk måste jag säga.... Börja med att tareda på om din teori stämmer, har dom högre lön än dig?! Repressenterar verkligen de kommunpolitiker du röstar på dina intressen om rättvisare löner, eller är det bara att du vill att städerskor ska ha sämre lön än de redan har?

    Ditt exempel om våld och hot rör ju oftats den grupp av socionomer som sysslar med myndighetsutövning som huvudsaklig del i yrket. Här är det betydligt lönsammare med handläggare som har erfarenhet nog att kunna förmedla belut på ett sätt som inte får klienten att känna sig trängd. Denna förmåga är värd mer i lönekuväret än någon som anser sig förstå lagen. Arbetar du verkligen med detta så förstår du med tiden att socialtjänstlagen inte reglerar vilken budget som står till förfogande. En relativt god budget leder oftast till en generösare tolkning av socialtjänstlagen. 

    Förövrigt så betyder inte akademiker att man automatiskt avancerat ett snäpp över arbetarklassen och inte kan känna solidaritet med lönearbetare som inte är akademiker.


    Det är väldigt komiskt att du börjar inlägget med att kritisera min höga intelligens för att sedan skriva ett inlägg med så mycket stavfel att man får huvudvärk. Jag har överseende med vissa språkfel, eftersom jag själv inte har svenska som modersmål men detta var väldigt många stavfel.

    Ingångslönerna ligger i min kommun, och i den stora grannkommunen runt dessa summor. Det finns kommuner inom 1 timmes avstånd där ingångslönerna är över 30 k, mindre kommuner som har svårare att rekrytera och därför tvingats höja lönerna. I Stockholm är ingångslönen oftast uppåt 35 000. I min kommun runt 24 000, ren fakta att det är så.

    Du har i övrigt väldigt dålig koll på socionomens yrkesroll inom socialtjänsten. Arbetar man som socionom inom socialtjänsten använder många olika lagar, inte enbart socialtjänstlagen. Det är flera utredningsområden där man använder sig ytterst lite av socialtjänstlagen, och mer utav andra lagar. Du återkommer hela tiden till socialtjänstlagen men beroende på område arbetar man mycket eller lite med den lagen. Jag arbetar just nu i sommar inom ekonomiskt bistånd och då är det bara socialtjänstlagen, men gällande ex barn använder man sig mer av LVU.

    Liberalerna i Stockholm har lagt förslag i kommunfullmäktige om att höja alla socionomers löner som jobbar inom kommunen direkt med 1500, för att få samma höjning nästa år och fortsätta tills man är ikapp jämförbara utbildningar som är mansdominerade men som idag tjänar mycket mer. Exempelvis så har en systemvetare en 3-årig utbildning på universitet, alltså lite kortare än socionomprogrammet men har en lön på nästan det dubbla. Ingångslön runt 40 000 och sen efter några år 50-60 000 beroende på yrkestitel. Tyvärr röstade en majoritet emot förslaget, inklusive dem röda partierna - här såg man en skiljelinje där en majoritet av dem blå röstade för.

    Där har du fel - är man akademiker har man de facto avancerat sig upp ovanför arbetarklassen och tillhör inte den klassen längre.
  • VCCS
    Wed 22 May 2019 11:13
    #84
    ventilera mera skrev 2019-05-22 10:00:27 följande:

    Men snälla nån. Du tyckte inte det var relevant information? Du är strax över halvvägs in i en utbildning och du gnäller över "din lön som akademiker"...???

    Du är inte en underbetald akademiker. Du är en normalbetald sommarjobbare. Du är student. Du har läst fyra terminer på en utbildning som är SJU terminer lång. Hela din utgångspunkt ändras ju med den informationen, det borde din fantastiska iq ha talat om för dig för länge sedan.


    Jag jobbar fortfarande som en socionom, och med samma arbetsuppgifter. Dessutom skiljer det bara 10-20 kr i timmen som socionom när det gäller att ha examen och inte ha examen, hade jag vetat att det skulle bli ett skjut rejält uppåt med lönen efter examen hade jag varit lugnare. Faktum är att det skiljer 10 000 i månaden i ingångslön mellan min kommun och Stockholm ex, och 7000-8000 mot vissa grannkommuner som Söderköping och Valdemarsvik.

    Även om jag är sommarvikarie, så krävs det att ha studerat 4 terminer på programmet för att få sommarjobba där så kraven är högre än inom restaurang handels osv, och jag hade högre timlön inom både handels, restaurang och café. Även om det är ett sommarvikariat borde lönen vara högre än den är, den är för låg punkt slut.
  • VCCS
    Wed 22 May 2019 11:15
    #85
    ventilera mera skrev 2019-05-22 10:00:27 följande:

    Men snälla nån. Du tyckte inte det var relevant information? Du är strax över halvvägs in i en utbildning och du gnäller över "din lön som akademiker"...???

    Du är inte en underbetald akademiker. Du är en normalbetald sommarjobbare. Du är student. Du har läst fyra terminer på en utbildning som är SJU terminer lång. Hela din utgångspunkt ändras ju med den informationen, det borde din fantastiska iq ha talat om för dig för länge sedan.


    I Stockholm får man 30-32 k som sommarvikarie på ekonomiskt bistånd, så 22 500 är forfarande väldigt lågt eftersom det är det lägsta jag någonsin blivit erbjuden. Till och med ett städerskajobb jag sökte hade högre lön än så.
  • VCCS
    Wed 22 May 2019 17:50
    #96
    Anonym (xx) skrev 2019-05-22 16:50:01 följande:

    Jag tror iofs att du som färdig socionom kommer att tjäna mer än de flesta grupper du nämner (just kuratorer har dock sämre snitt än övriga socionomtjänster då de tjänsterna är så attraktiva att ag inte behöver konkurrera med löner).

    Men vad gäller t ex anläggningsarbetare är det i dagsläget ett stort bristyrke, med eller utan utbildning, särskilt i storstadsregionerna, och det avspeglas i lönesättningen. (Lönen är ju brytpunkten mellan hur attraktiv man personligenär för arbetsgivaren, hur yrket värderas och vilket löneutrymme arbetsgivaren har.)  En privat arbetsgivare har heller inget ansvar att hålla i skattebetalarnas pengar vid lönesättningen.


    Det har du rätt i, att socialsekreterare tjänar bättre än kuratorer. Det är en vanlig missuppfattning jag möter i samhället, att dem tror att där man tjänar sämst är inom socialtjänsten men om man jämför behandling med myndighetsutövning tjänar man mer inom myndighetsutövningen. Sedan är det viktigt att veta att lönerna skiljer mellan olika utredningsområden, att utreda barn och vuxna är bättre betalt medan det är sämre betalt utreda äldre, LSS och ekonomiskt bistånd. Men det är som sagt så, att i min kommun eller i grannkommunen tjänar man inte mer än dem grupperna.

    Jag vet inte hur vanligt det är att folk ljuger om sin lön, skulle personligen aldrig själv göra det men har hört att vissa gör det. Enligt SCB:s statistik tjänar anläggningsarbetare, byggnadsarbetare och elektriker strax under vad en socionom tjänar, enligt statistiken är snittlönen för en anläggningsarbetare 29 000 (för hela arbetsmarknaden, inte ingångslönen) men kilarna jag känner som har dessa yrken inom bygg och anläggning påstår alla att dem fått ingångslöner på 38-39 000. Elektrikern påstod att han fick 42 000 i ingångslön direkt efter gymnasiet. Jag har elektriker och snickare i släkten med 30 års erfarenhet och båda tjänar runt 30 000 ganska exakt, så det låter osannolikt att alla dessa yrkesgrupper verkligen har ingångslöner på runt 40 000.

    Det finns många gånger det slösas med skattepengar, inom både socialtjänst och sjukvård arbetar socionomer, sjuksköterskor osv för bemanningsföretag för att hyras in till olika ställen och få 3 eller 4 gånger så mycket i lön under korta perioder med osäkra anställningsförhållanden. Det skulle vara billigare för kommunerna och landstingen att höja lönerna för dessa grupper så att dem vill jobba för kommunen, istället för att betala väldigt mycket mer skattepengar till hyrsocionomer och hyrsjuksköterskor. Jag läste nyligen om att barnmorskor i något län skulle hyras in i sommar för 95 000 i månaden, vilket är kanske 3 gånger deras normala lön.

    Jag vet att det är fel yrke för att tjäna pengar, men jag trodde att jag i alla fall skulle hamna på samma nivå eller snäppet över manliga hantverkarna. Jag får dock dem lönerna i Stockholm, men det är inte så lätt att flytta dit med tanke på bostadsköer på 30 år. Jag har inga sparade pengar, och ska jag jobba här i min kommun med 15 000 efter skatt så är det svårt spara ihop till en kontantinsats då en etta på 18 kvadratmeter kostar 3 miljoner+ i Stockholm att köpa. Jag hoppas bara att jag kan erbjudas samma lön i någon mindre kommun i närheten, enligt visions kartläggning tjänar man mer i Valdemarsviks kommun än Stockholms stads kommun och den kommunen är pendlingsavstånd till mig. Jag ska göra min VFU på socialtjänsten i Valdemarsviks kommun.
  • VCCS
    Wed 22 May 2019 18:50
    Anonym (Gå om grundskolan ts...) skrev 2019-05-22 18:21:33 följande:
    Hahaha, du är alltså ingen akademiker. Du har inte ens läst klart utbildningen och blivit godkänd!

    Det finns inte en chans att du har 148 i IQ men däremot undrar jag om du är samma person som startade en annan tråd där ts också läste till socionom men hatade ?missbrukare? så mycket att hen undrade om man verkligen behövde jobba med äckliga sådana som socionom. Den personen påstod sig också ha ett IQ på högt över medel.

    Varför volley bli socionom? För att ha makt över äckliga socialfall eller hur resonerar du?
    Jag har inga negativa åsikter mot människor som lever med missbruksproblematik, utan tycker det är viktigt att se människan bakom missbruket. Det måste vara någon annan helt enkelt som hade sådana åsikter, och tycker den formen av åsikter är rätt olämpliga för yrket.

    Jag valde yrket därför att jag själv haft en trasig barndom och uppväxt där stöd från samhället helt har uteblivit. Jag har därför valt att vilja jobba, med det sociala skyddsnätet och vara där för människor som lever i utsatta situationer. Jag har inte valt yrket för att ha makt, utan för att hjälpa. Men ser ingen motsättning i att vilja få rimligt betalt för sin utbildningsnivå samtidigt som man brinner för yrkesrollen. 

    Jag har haft funderingar på att ändra studieinriktning till någonting som betalar bättre, systemvetare eller jurist men det som har stoppat mig från att faktiskt tacka ja när jag blivit antagen till dessa utbildningar varje termin är att intresset är starkare för det yrke jag redan studerar till, även om lönerna får intresset att vackla emellanåt.

    Just nu känns det också som att jag har kastat bort mitt livs möjlighet när jag valde praktikplats inom socialtjänsten och inte som enhetschef på ett äldreboende/LSS-boende. Jag blev avrådd av studievägledare och VFU-lärare då jag är 21 år och har ganska lite arbetslivserfarenhet men idag mötte jag en annan student som bara är 20 år och har ännu mindre arbetslivserfarenhet som ska vara enhetschef på ett äldreboende. VFU:n är ingen anställning utan dem måste ta emot den som söker, så det var en riktig möjlighet för att ev få anställning som chef direkt efter examen med en fet lön men kastade bort den för jag lyssnade på lärare som tvivlade på en ung människas kapacitet och kompetens att klara av det, och i och med att jag inte får byta praktikplats nu så är min framtid inom yrket körd känns det som då jag aldrig kommer kunna bli chef.
Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?