• Anonym (Förkrossad)

    Känner mig som världens sämsta (ensamstående) mamma som aldrig orkar leka, någon mer som känner igen sig?

    Hej!

    Jag ska försöka fatta mig kort. Jag har i stort sätt varit ensan med sonen sen han föddes för snart 4 år sen. Pappan fanns inte där i början då hans jobb gick i första hand så jag gjorde slut och flyttade närmare hem så jag kunde få mer hjälp med sonen. Sen blev hans pappa sjukskriven efter ca 1 år och är fortfarande sjukskriven 1,5 år senare. Han är ändå väldigt pigg nu och är i farten och åker på möten och så i jobbet och umgås med oss flitigt.

    MEN han får ändå åka iväg när han vill och är borta i några dagar uppåt en vecka och ibland längre. Han får distans och hinner ladda batterierna. Han har flera syskon han träffar och många vänner och hans anställda som han träffar.

    Jag däremot är ensambarn, umgås aldrig med vänner för att jag inte hinner utan måste vara en mamma och jobbar 90 %. Har som tur är gått ner lite i tid nu men vill gå ner mer men kan inte göra det förrän i höst.

    Hur som helst så känner jag mig SÅ OTROLIGT trött så fort jag kommer hem från jobbet. Jag trodde det skulle bli bättre när jag gick ner i tid att jag orkade leka mer med sonen men det gör jag inte. Det konstiga är att jag är hur pigg som helst och full av energi på jobbet men så fort jag kommer hem håller jag på gå under. Vill verkligen inte att det ska vara såhär och att min son ska behöva ha en sån mamma.

    Men jag får aldrig tid för mig själv och har inga vänner att umgås med. Nu håller jag på försöker lära känna nya mammor i min sits plus att jag även ska träffa en ny kille för första gången. Allt detta tar ju också energi så att sonen blir lidande.

    Jag har försökt prata med sonens pappa men han har svårt för planering och ena dagen kan han vara dålig så han inte kan ha sonen. Mamma och pappa har som tur var ställt upp i vått och torrt och har sonen en dag i veckan men orkar inte mer vilket jag såklart förstår.

    Jag vill även börja träna och ta hand om mig själv men NÄR ska man ha tid? Och hur kan jag få energi till att umgås med sonen?

    Har ni något bra upplägg? Hur samlar ni energi??

  • Svar på tråden Känner mig som världens sämsta (ensamstående) mamma som aldrig orkar leka, någon mer som känner igen sig?
  • Anonym (bzt853)

    Om du redan i nuläget mår dåligt för att du inte hinner med sonen, är det inte bättre att lägga allt fokus på honom istället för nya vänner och ny kille som du själv medger tar ännu mer energi?

    Försök hitta avlastning. Var på pappan att vara mer med sin son. Men låt inte valen du gör påverka sonen och få honom att känna sig bortprioriterad.

  • Anonym (Förkrossad)
    Anonym (bzt853) skrev 2019-05-23 20:40:35 följande:

    Om du redan i nuläget mår dåligt för att du inte hinner med sonen, är det inte bättre att lägga allt fokus på honom istället för nya vänner och ny kille som du själv medger tar ännu mer energi?

    Försök hitta avlastning. Var på pappan att vara mer med sin son. Men låt inte valen du gör påverka sonen och få honom att känna sig bortprioriterad.


    Jo jag vill vara med han jämt! Men samtidigt vill jag inte vara ensam. Jag har varit ensam (singel) i hela mitt liv och var till och med det när jag var tillsammans med sonens pappa för att han aldrig var hemma och uppskattade mig inte ett dugg. Så jag känner att jag måste få in andra vuxna i mitt liv också.

    Jag vill verkligen inte att sonen ska känna att han blir bortprioriterad. Jag gick ner i tid på jobbet för att få mer tid med honom och det har jag försökt förklara för honom och han är medveten om att jag hämtar honom tidigare från förskolan ibland vilket han gillar men när vi kommer hem är jag så trött att jag inte orkar leka :(
  • Anonym (Förkrossad)
    Tow2Mater skrev 2019-05-23 20:40:38 följande:

    Du umgås väl med sonen under helgerna?


    Ja precis varje helg är jag med honom hela tiden. Jag och pappan har pratat om att ha sonen varannan vecka men jag klarar inte av att vara ifrån sonen så länge.
  • Anonym (A)
    Anonym (bzt853) skrev 2019-05-23 20:40:35 följande:
    Om du redan i nuläget mår dåligt för att du inte hinner med sonen, är det inte bättre att lägga allt fokus på honom istället för nya vänner och ny kille som du själv medger tar ännu mer energi?

    Försök hitta avlastning. Var på pappan att vara mer med sin son. Men låt inte valen du gör påverka sonen och få honom att känna sig bortprioriterad.
    Håller med
  • Panke

    Bara en tanke: kan det vara så att du blir trött delvis pga kravet du känner på att umgänge med sonen ska vara att LEKA? Du kanske inte är en lekande person?

    Det är inte jag. Jag leker inte med mina barn och har i princip aldrig gjort. Det finns mycket annat man kan göra. För mig har det varit mycket läsning, har läst väldigt mycket högt för dem. Eller att måla eller hålla på med lera. Finns det något förutom lek som du skulle kunna dela med sonen?

  • Anonym (bzt853)
    Anonym (Förkrossad) skrev 2019-05-23 21:17:11 följande:
    Jo jag vill vara med han jämt! Men samtidigt vill jag inte vara ensam. Jag har varit ensam (singel) i hela mitt liv och var till och med det när jag var tillsammans med sonens pappa för att han aldrig var hemma och uppskattade mig inte ett dugg. Så jag känner att jag måste få in andra vuxna i mitt liv också.

    Jag vill verkligen inte att sonen ska känna att han blir bortprioriterad. Jag gick ner i tid på jobbet för att få mer tid med honom och det har jag försökt förklara för honom och han är medveten om att jag hämtar honom tidigare från förskolan ibland vilket han gillar men när vi kommer hem är jag så trött att jag inte orkar leka :(
    Fast du är inte ensam nu längre. Du har din son och han är viktigast.

    Självklart ska det inte hindra dig från att hitta kärleken och leva ut socialt. Men som du själv beskriver det så är nu inte rätt tillfälle för detta. Då måste man prioritera, och din prioritet bör alltid vara din son.
  • FuckGoggleAskMe

    En fyraårig son? Nät ni kommer hem borde du leka ninja med honom, rita historier, brottas, baka kakor. Det andra får du ta itu med sen, men din son behöver sin mamma nu.

  • Tow2Mater

    Barn behover lära sig att sysselsätta sig själva också. Tror du har for hoga krav på dig själv. Rita en tecking med honom eller läs en bok, sen gå till lekplastsen en stund och låt honom leka du är ju där, man behover inte leka med barnen jämt! Och det ska ju lagas mat och ätas och badas och allt annat; realistiskt sett hinner man inte leka så himla mycket på en vardag.

  • Tow2Mater
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-05-23 22:31:30 följande:

    En fyraårig son? Nät ni kommer hem borde du leka ninja med honom, rita historier, brottas, baka kakor. Det andra får du ta itu med sen, men din son behöver sin mamma nu.


    Bakar du verkligen kakor efter en dag på jobbet...?
  • Anonym (Konstiga svar)

    Vilka konstiga svar du fått! Att någon gång umgås med vuxna ensam kan ge mycket energi. Likaså kan en timmes träning ge otroligt mycket tillbaka. Inget av detta innebär inte att ditt barn inte är fokus och prioriterat.

    Jag leker inte heller med mitt barn. Vi läser, berättar historier, skriver sånger, ritar, bygger legovärldar och lagar mat tillsammans. Jag kan inte kravla runt på golvet eller lyfta och jaga och vi har hittat vad som passar oss.

    Jag tycker också att det är viktigt att visa ditt barn att du har ett liv ?utanför? honom. Du är en vuxen människa med vuxna intressen. Inte bara mamma med intressen som passar för barn.

Svar på tråden Känner mig som världens sämsta (ensamstående) mamma som aldrig orkar leka, någon mer som känner igen sig?