• Bfapril2016

    Henry eller Gabriel?

    Nu har lillebror kommit och vi står och velar mellan namnen Henry och Gabriel.

    Vilket namn tycker ni är finast?

    Älskar båda namnen men har fått höra av en person i vår närhet att det är främst syrianer som döper sina barn till Gabriel. Vi var mer inne på Henry innan vi såg bebis men nu känner vi spontant att han är kanske mer en Gabriel till utseendet

    Storebror heter Vincent.

  • Svar på tråden Henry eller Gabriel?
  • Anonym (x)

    Och jag säger Henry, mest för att det var min pappas namn, och därför är det odelat positivt för mig.
    Men jag håller med dig om att båda namnen är fina.

  • Anonym (D)

    Jag tycker personligen bättre om Henry, men tycker samtidigt att Gabriel passar bättre med storebrors namn och det är ju också ett fint namn så i ert fall skulle jag ta de. Vet flera av svenskt ursprung med det namnet.

  • Anonym (Liinda)

    Undrar hur en Henry ser ut om er son inte gör det? Fina namn båda men som mamma till en Henry så hamnar ju min röst där såklart. Inte vårt förstanamn dock men det vi båda kunde enas om och känns mer och mer rätt nu. Men som sagt, båda är fina!

  • Kusinen

    Jag tycker båda namnen är väldigt fina. Jag gillar peraonligen Gabriel allra bäst.

  • Anonym (H)

    Henry, absolut. Rent grafiskt är det mycket vackrare. Namnet är dessutom värdigt och vackert.

    Gabriel är typografiskt inte så bra enligt mig, det låter alldeles för bibliskt, det har en tendens att förkortas till det förfärliga Gabbe.

    Syskons namn behöver väl inte passa ihop, ungarna ska leva långa liv som vuxna med folk som aldrig kommer att träffa brodern.

  • fluu

    Jag röstar för Henry. Enkelt, gångbart, vackert, trevligt. Gabriel är väldigt vackert också, men risken för "Gabbe" avskräcker mig.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Bfapril2016

    Vi föreställde oss att han skulle se ut som storebror (blond blåa ögon) men de är väldigt olika till utseendet då denna är mörk och har massor med hår.

    Medveten om att utseendet säkerligen kommer att ändras med åren men det kändes bara inte som ?den Henry? som jag föreställde mig när han låg i magen. Dock är det mitt favoritnamn men han ser mer ut som

    en Gabriel.


    Anonym (Liinda) skrev 2019-05-27 23:47:46 följande:

    Undrar hur en Henry ser ut om er son inte gör det? Fina namn båda men som mamma till en Henry så hamnar ju min röst där såklart. Inte vårt förstanamn dock men det vi båda kunde enas om och känns mer och mer rätt nu. Men som sagt, båda är fina!


Svar på tråden Henry eller Gabriel?