• Wed 29 May 2019 22:30
    631 visningar
    5 svar
    5
    631

    PCO

    Jag är 29 år och fick diagnosen PCO för ca 2 månader sen. Har regelbunden mens men har haft väldigt svårt att bli gravid. Har försökt med min sambo i snart 2 år. Vi blev gravid för ett år sen på naturlig väg som till vår extrema sorg slutade i missfall.

    Skulle vara skönt att höra om någon annan går igenom liknande? Vilken hjälp har ni fått och hur lång tid innan man får den?

    Har längtat efter barn så det gör ont i hela mig... Ni är säkert flera som kan relatera till den känslan...

    Tacksam för svar ?

  • Svar på tråden PCO
  • Thu 30 May 2019 12:09
    #1
    miccckis skrev 2019-05-29 22:30:36 följande:

    Jag är 29 år och fick diagnosen PCO för ca 2 månader sen. Har regelbunden mens men har haft väldigt svårt att bli gravid. Har försökt med min sambo i snart 2 år. Vi blev gravid för ett år sen på naturlig väg som till vår extrema sorg slutade i missfall.

    Skulle vara skönt att höra om någon annan går igenom liknande? Vilken hjälp har ni fått och hur lång tid innan man får den?

    Har längtat efter barn så det gör ont i hela mig... Ni är säkert flera som kan relatera till den känslan...

    Tacksam för svar ?


    Hej!

    Jag fick min diagnos PCO när jag var 21 år, alltid haft jätte oregelbunden mens. Vi upptäckte det när jag & min partner haft oskyddat sex i 2 år & blev fundersam över varför jag aldrig blivit gravid. Jag fick tre olika mediciner ( nu kommer jag tyvärr inte ihåg vad dom heter ) en medicin som jag skulle ta för & få igång min ägglossning & en medicin för att få mens & en medicin med östrogen. Gick på dom i ganska många år utan något resultat så jag slutade med dom för & försöka få tankarna på annat. En dag när jag stod i duschen så fick jag kraftiga blödningar & det kom ut massa klumpar, fick åka ambulans in då jag fick extrema smärtor & svimmade i duschen. Då visade det sig att jag var gravid i vecka 13 & fått ett missfall. Vi lever inte ihop idag längre pga att förhållandet dog ut. Idag har jag ett nytt förhållande sen 2,5 år tillbaka & jag har haft min mena regelbundet i snart 3 år. Jag & min nuvarande sambo ska snart börja försöka skaffa barn (har spiral inne nu) & jag gjorde en vanlig gynundersökning innan jag satte in min spiral. Jag berättade att jag hade PCO & då frågade min gyn om jag har regelbunden mens & jag svarade ja då berättade hon för mig att då har jag inte PCO för då har man inte regelbunden mens samt att hon kunde inte se några cystor eller liknande på mina äggstockar längre. Jag har gått ner 20 kg i vikt & det är av den anledningen som min PCO har försvunnit & min mens är regelbunden. Nu vet jag inte om du är överviktig eller normalvikt men oftast dom med PCO är överviktiga då det rubbar ämnesomsettningen & det kan hjälpa extremt om man börjar äta mer hälsosamt & gå ner i vikt.

    Lycka till :)
  • Fri 31 May 2019 00:35
    #2

    Jag har alltid haft regelbunden mens men den senaste gyn undersökningen såg hon det typiska pärlbandet och bekräftade med blodprov, jag har pco. Samtidigt kunde hon se på ultraljud och blodprov att jag haft ägglossning.

    Jag är 171 lång och väger idag 72 kg. Läkarens råd var att fortsätta mina försök och om det inte blivit på naturlig väg till hösten så skulle vi ta kontakt igen.

    Längtan är jobbig och sorgen stor.. Har haft mycket annat senaste tiden så har släppt tanken på barn lite... Jag ska gå ner några kg och fortsätta framåt. Önskar dig all lycka till

  • Mon 17 Jun 2019 09:07
    #3

    Hej!

    För drygt två månader sedan fick jag också diagnosen lätt PCO. Läkaren var dock konfundersam eftersom jag har regelbunden mens och antagligen då också regelbunden ägglossning. Dock kunde han se förstorade äggledare och ett pärlband av äggblåsor (tror jag det var) som tydligen var ett tecken för PCO. Har gjort en spolning som inte visade några fel och min sambo har lämnat prov som höll toppkvalité.

    Jag är 29 år och vi har försökt att bli gravida i två år nu i juli och aldrig lyckats. Jag har fått letrozol utskriven och är på min andra kur just nu. Hade varit fint att kunna följas åt :)

    //Mathilda     

  • Tue 18 Jun 2019 11:37
    #4

    Jag är 28 år och fick min diagnos för ett år sedan via infertilitetsutredning, jag och min sambo har nu försökt i 2,5 år. Jag har väldigt oregelbunden mens med långa cykler som jag försökt få bukt på med diverse kosttillskott. Just nu har jag cykel på 38 dagar med 12-16 dagar lutealfas. Tidigare hade jag cykler på 52 dagar med 10-11 dagar lutealfas. Detta rättades upp när jag började ta ProgesterAll efter ägglossningen.

    Får ingen hjälp från infertilitetsmottagningen på grund utav att jag är överviktig, kämpar dagligen med att gå ner i vikt men även det är ju svårt med pcos...

    Vi har hittils fått 6 kemiska graviditeter, så tror min problematik ligger i någon blödningsrubbning snarare än pcos i sig..

    För 2 veckor sedan berättade min väninna att hon var gravid, de har försökt i 3 månader. Sved ganska ordentligt...

    Känner just nu att jag aldrig kommer bli gravid men kämpar på som vanligt.

    Just nu äter jag multivitamin dagligen, inositol på morgon, 2 EPA-GLANDIN på morgonen fram till ÄL och 1 efter ÄL slutar vid mens, tar även bidrottninggele dagligen förutom vid mens. ProgesterAll efter ÄL fram till mens. Även börjat med zonterapi vilket är massage på vissa delar av fötterna. Tempar dagligen och tar ÄL tester 1 ggr dag fram till att jag har en stegring (har alltid högt LH hormon förutom vid mens) därefter 2-3 ggr dagen. Går även på pulver diet nu för att gå ner till den BLI gräns som infertilitetsmottagningen kräver för att få behandling :)

    Som ni märker så försöker jag verkligen, så det är väldigt irriterande när man ser att folk blir gravida så fort de kollar på sina män..

  • Sun 10 Nov 2019 17:42
    #5

    Jag hade inte sett det du skrev förrän nu. Hur har det gått för dig? Jag fick letrozol utskrivet nu och ska ta min första kur nästa mens.. Är förväntansfull och hoppas att det ska funka Önskar dig all lycka till. Följer gärna med på din resa genom det här. Skönt att veta att man inte är ensam !

Svar på tråden PCO