• dreshna

    Nyss plussat, dålig tajming!?

    Hej alla!

    Jag har nyligen plussat och fick precis lite panik. Jag har känt av för ca 2 veckor sedan att något inte stämde. Jag provade göra ett test först 2 veckor sedan som visade ej gravid. Fortfarande hade jag en konstig känsla och gjorde ett nytt test, även det negativt. För några dagar sedan började jag känna att mina bröst blev ömma och slutade inte så jag valde idag att göra ett test till och denna gången valde jag ett digitalt... det visade positivt 1-2 veckor. 

    Till saken är att min man kom till Sverige för 7 månader sedan och vi har haft en relation sedan augusti 2016, gifta sedan 2017. Men han har inte lärt sig svenska och har inte fått jobb inom det han är utbildad. Han pluggar svenska och har fått kontrakt 1 år på pizza hut 75%. Hans stora dröm är att få barn ihop men han blev inte alls glad, vilket jag också kan förstå. Han vill känna att han står på benen, kan språket och har ett jobb inom hans yrke.

    Jag blev både glad och ledsen men nu känner jag mig bara ledsen då han inte känner att det alls är en bra tajming och han är inte alls glad. Jag vet inte vad jag ska göra... Jag kände mig så ledsen inna att jag ångrade att jag berättade för honom och hade önskat jag bara tog bort det utan att säg något. Nu vet jag inte om jag ska ta bort det eller hur jag ska göra.. det är ju väldigt väldigt tidigt så allt kan ju hända men jag känner ändå att det bästa kanske vore att ta bort det, men det går emot hans religion.

    Jag har 2 barn sedan innan 10 och 7 år och jag är 33 år gammal, min man 28 år. Jag har fast jobb på heltid som medicinsk sekreterare. Har en trea som vi bor i, och mina barn varannan vecka.

    Jag behövde nog skriva av mig lite men är såklart tacksam för andras tankar kring detta.

  • Svar på tråden Nyss plussat, dålig tajming!?
  • dreshna

    Jag har Abelonelle 28...men ibland har jag glömt ta dem på morgonen och har blivit senare på kvällen. Vi vill ju ha barn fast tanken var inte riktigt nu..

  • Siden

    Hej! Har inga tips men är i samma sits som dig. Har nyss plussat och har en son som är 2 1/2, samt en bonusson på 9 år (min mans barn sedan tidigare). Jag har verkligen ingen lust att vara gravid igen, det känns som om jag PRECIS har hunnit bli mig själv igen och kan satsa lite på mig själv igen, efter att ha prioriterat bort det i 2-3 år. Jag har inget fast jobb och en dålig inkomst pga att jag är frilans. Jag hade tänkt få en fast tjänst och få upp min lön lite innan jag blev gravid igen. Om jag behåller barnet nu får jag dålig sgi. Jag och min man har nyss börjat få det bra i vår parrelation efter att ha gått igenom en kris i och med att vårt första barn kom. Å andra sidan VILL jag gärna ha ett till barn och jag är 35, så jag har inte all tid i världen :( Hur tänker du med åldern? Blir rädd att jag inte ska bli gravid igen om jag gör abort nu.

  • Värphönan

    Oj svårt läge!

    Men om ni vill ha barn i framtiden och du ändå är 33 så kanske det är dags? Jag fick veta i våras när vi gick på fertilitetsutredning att min äggreserv håller på att ta slut och jag är 33. Så det kan vara något att ta med i beräkningen. Jag säger inte att det måste vara så för dig men det kanske är värt att kolla upp innan ev beslut att avsluta graviditeten? Han kanske bara behöver lite tid att vänja sig vid tanken?

  • dreshna
    Värphönan skrev 2019-05-30 16:06:22 följande:

    Oj svårt läge!

    Men om ni vill ha barn i framtiden och du ändå är 33 så kanske det är dags? Jag fick veta i våras när vi gick på fertilitetsutredning att min äggreserv håller på att ta slut och jag är 33. Så det kan vara något att ta med i beräkningen. Jag säger inte att det måste vara så för dig men det kanske är värt att kolla upp innan ev beslut att avsluta graviditeten? Han kanske bara behöver lite tid att vänja sig vid tanken?


    Hej och tack för ditt svar och att du delar med dig. Jag känner ju lite som min man att hans situation kunde varit bättre men samtidigt är det inte kaos, han har jobb och jag med och har hållet på att lära sig språket. Jag känner ju det med åldern att jag kan och vill inte vänta hur länge som helst...blir 34 när barnet är beräknat och jag känner det är lagom. Jag vill helst inte va äldre... Jag tänker att det kanske är som du säger att vi behöver vänja oss vid tanken.
  • dreshna
    Siden skrev 2019-05-30 14:38:12 följande:

    Hej! Har inga tips men är i samma sits som dig. Har nyss plussat och har en son som är 2 1/2, samt en bonusson på 9 år (min mans barn sedan tidigare). Jag har verkligen ingen lust att vara gravid igen, det känns som om jag PRECIS har hunnit bli mig själv igen och kan satsa lite på mig själv igen, efter att ha prioriterat bort det i 2-3 år. Jag har inget fast jobb och en dålig inkomst pga att jag är frilans. Jag hade tänkt få en fast tjänst och få upp min lön lite innan jag blev gravid igen. Om jag behåller barnet nu får jag dålig sgi. Jag och min man har nyss börjat få det bra i vår parrelation efter att ha gått igenom en kris i och med att vårt första barn kom. Å andra sidan VILL jag gärna ha ett till barn och jag är 35, så jag har inte all tid i världen :( Hur tänker du med åldern? Blir rädd att jag inte ska bli gravid igen om jag gör abort nu.


    Hej och tack för ditt svar och att du delar med dig. Jag tänker som dig med åldern..Jag vill inte vara för gammal och nu blev jag gravid.. Jag tänkte att det kunde ta månader eller t.o.m. år innan jag kanske blir gravid efter att jag slutar med p-piller men vågade samtidigt inte sluta med dem för just denna rädsla att det inte är ba tajming... men jag nu är jag gravid och jag måste försöka smälta detta och han med. Sen är det ju väldigt tidigt så saker och ting kan ju förändras...
  • Hawk

    Ska jag vara helt ärlig låter det som att din man behöver svälja sin stolthet lite. Om ni nu önskar ett barn ihop tycker jag det är en orimlig och självisk reaktion från hans sida. Han borde istället vara öppen och villig att diskutera era möjligheter och en eventuell plan, inte få dig att må dåligt och önska att du bara gjort en abort. Dålig tajming måhända, men sämre reaktion.

  • dreshna
    Hawk skrev 2019-05-30 17:19:26 följande:

    Ska jag vara helt ärlig låter det som att din man behöver svälja sin stolthet lite. Om ni nu önskar ett barn ihop tycker jag det är en orimlig och självisk reaktion från hans sida. Han borde istället vara öppen och villig att diskutera era möjligheter och en eventuell plan, inte få dig att må dåligt och önska att du bara gjort en abort. Dålig tajming måhända, men sämre reaktion.


    Ja jag håller med dig... han vill ju gärna känna att han är "man"...för honom är det viktigt att han jobbar och betalar och inte tvärtom. Eftersom han kommer från Egypten där det är helt annan kultur. Men för min del har inte det någon betydelse..och är inte det viktiga. Jag han behöver nog smälte detta och sedan som du säger svälja sin stolthet...
  • Siden

    Det är som du säger, man tror att det ska ta längre tid. Men ett barn är väl aldrig perfekt tajmat. Jag har FU detta hels dagen, lutar åt en abort just nu. Mest för att jag inte vill gå in i en graviditet motvillig och ambivalent, är rädd att ångra mig och bli bitter. Min man har inte heller en så värst positiv attityd, och då är vi två som tvekar. Men att göra en abort vid 35! Det är svårt. Du är ju ett par år yngre, har du pratat något mer med din man? Han kanske bara behöver fundera litegrann. Det är ju inte heller han som ska vara gravid, gå igenom förlossning och amning, vet inte hur ni tänkte med föräldraledighet men här är det nog jag som tar den första tiden.

Svar på tråden Nyss plussat, dålig tajming!?