• stärkande

    Svenska som andraspråk

    Inte en aning vilket forum jag skulle lägga det här i.

    Vad jag förstått kan man läsa svenska som andraspråk på heltid. Måste man kombinera med andra ämnen för att kunna få ersättning?

    Personen jag frågar åt har fått för sig att det MÅSTE ta minst 2 år att läsa, är det sånt eller kan det gå fortare om man uppfyller kriterierna. Sfi har nämligen varit lekande lätt för henne då hon är duktig på språk och då känns det dumt om hon skulle kunna klara snabbare men är tvingad att gå kvar bara för att.

    Tacksam för svar:)

  • Svar på tråden Svenska som andraspråk
  • Eisa Päitä

    Hej! Nej, det måste verkligen inte ta 2 år! Min partner hade det som din bekanta, ramlade igenom SFI som ingenting och fortsatta med SVA. Blev klar med båda två på strax över ett år med högsta betyg i allt. Det var lärarnas bedömning om vilken nivå man låg på och när man var redo för de olika examinerande momenten som styrde. Hoppas detta var till någon hjälp. Lycka till för din bekanta! Glad

  • Eisa Päitä

    Förlåt, missade svara på din första fråga också. Min partner läste endast SVA (inga andra ämnen samtidigt) och fick studiestöd från CSN, så det går utmärkt.

  • stärkande
    Eisa Päitä skrev 2019-06-02 01:04:47 följande:

    Hej! Nej, det måste verkligen inte ta 2 år! Min partner hade det som din bekanta, ramlade igenom SFI som ingenting och fortsatta med SVA. Blev klar med båda två på strax över ett år med högsta betyg i allt. Det var lärarnas bedömning om vilken nivå man låg på och när man var redo för de olika examinerande momenten som styrde. Hoppas detta var till någon hjälp. Lycka till för din bekanta! 


    Tusen tack för svar!:) Då vad det som jag trodde. Nu kan jag också använda det när jag ska peppa henne att fortsätta:) Det var till stor hjälp!
  • En glad tjej

    Jag har läst 30 hp SvA och kommer bli behörig i Sfi och undervisning i årskurs 4-6. Jag läste denna kurs på kvällstid, 50 % under ett år. Hur många hp tänker du läsa? Läser du 60 hp på kvällstid på halvfart kommer det ta två år. Jag vet inte om den kursen går på helfart men det kan du ju kolla upp i så fall.

  • En glad tjej

    Jag har missuppfattat hela tråden, förlåt. Jag trodde du ville bli behörig att undervisa i svenska som andraspråk. Bortse från mitt tidigare inlägg, jag har inte vaknat än haha!!

Svar på tråden Svenska som andraspråk