• alvses
    Sun 2 Jun 2019 16:21
    1070 visningar
    13 svar
    13
    1070

    Lämna destruktivt förhållande. Hur?

    Hur lämnar man ett förhållande som är destruktivt? Han slår mig inte men.. han föraktar mig (och hela kvinnosläktet) mer än vad han älskar mig. Förvisso sparkade han mig i huvudet en gång när han var full. Tog det med en nypa salt..

    Men mestadels är det elaka kommentarer över att jag aldrig städar, stökar ner överallt, är som hans tredje barn, inte kan ta hand om någonting. Jag kan inte fråga han om hjälp utan att han tycker att jag är helt värdelös eller efterbliven. Simpla saker som att jag opererades förra veckan och då behövde hjälp att ta mig hem till oss (fick inte köra bil pga sövningsmedel) men han avbokar att hämta mig i sista sekund med att han minsann inte var någon taxi och han hade bättre saker för sig.

    Jag träffade honom för ca två år sedan och flyttade för ett år sedan ihop med honom. Han har barn varannan vecka och jag är bonusmamma (vilket fungerar bra, älskar barnen!) men under den tiden har han ?sålt/bjudit? ut mig till andra människor som om jag vore något sexuellt köpobjekt han kan visa upp. Min kompis kom på besök och han hade då bakom min rygg frågat henne om hon ville ha trekant, vilket hon sa nej till. Han ställde mig ändå på alla fyra framför henne och klädde av mig. Jag vågade inte säga någonting mer än ?Jag tror inte min kompis är bekväm med det här? och han fortsätte tills jag stod i bara trosor.

    Sen kastade han ut henne och berättade för min vilken dålig kompis hon var.. precis som alla mina andra vänner/familj är.

    Men visst,

    Han slår mig inte.. men han behandlar mig inte snällt.. och jag vågar faktiskt inte göra slut. Jag tror att han då kommer få ett raseriutbrott eller rent av bara slänga ut mig på gatan och göra sönder mina ägodelar i hans hem.

    Finns det någon som varit insamma situation?

  • Svar på tråden Lämna destruktivt förhållande. Hur?
  • Anonym (Ordna allt först)
    Sun 2 Jun 2019 16:40
    #1

    Om du är orolig för hur han ska reagera så kan jag tipsa om att ordna saker och ting innan du berättar för honom. Exempelvis nytt boende, meddela familjen/vännerna så de kan hjälpa dig flytta eller eventuellt ?skydda? dig från honom.

    Förklara för honom lungt, punkt för punkt varför du blivit driven till beslutet att lämna. Be honom lyssna tills du pratat klart, ha gärna en vän som är standby om han blir våldsam.

  • Anonym (.)
    Sun 2 Jun 2019 16:41
    #2

    Tala inte om för honom att du vill avsluta förhållandet! Kontakta kvinnofridslinjen (020-505050 kvinnofridslinjen.se) för att få stöd och råd! Berätta för de familjemedlemmar och vänner som du vet står på din sida! Skaffa en ny bostad (en kompis soffa är bättre än inget)! Ta ditt pick och pack och dra när han inte är hemma! Polisanmäl honom för det han gjort! Därefter kan det hända att du behöver mycket stöttning för att inte gå tillbaka till honom, vad han än säger. Sannolikt behöver du också någon form av skydd för att han inte ska komma åt att skada dig. Att lämna är farligt, men att stanna är farligare.

  • Anonym (.)
    Sun 2 Jun 2019 16:47
    #3
    Anonym (Ordna allt först) skrev 2019-06-02 16:40:06 följande:
    Förklara för honom lungt, punkt för punkt varför du blivit driven till beslutet att lämna.

    Detta är inte nödvändigt. Det är något man gör när man lämnar ett normaldåligt förhållande, inte ett där man blir såld och slagen. Det enda hon behöver göra är att meddela att han inte ska kontakta henne.
  • Anonym (Nej nej)
    Sun 2 Jun 2019 17:05
    #4
    Anonym (Ordna allt först) skrev 2019-06-02 16:40:06 följande:

    Om du är orolig för hur han ska reagera så kan jag tipsa om att ordna saker och ting innan du berättar för honom. Exempelvis nytt boende, meddela familjen/vännerna så de kan hjälpa dig flytta eller eventuellt ?skydda? dig från honom.

    Förklara för honom lungt, punkt för punkt varför du blivit driven till beslutet att lämna. Be honom lyssna tills du pratat klart, ha gärna en vän som är standby om han blir våldsam.


    Nej, man ska inte alls hålla på att förklara, det var ett uselt råd.

    Däremot bra att försöka ordna det praktiska innan man lämnar.
  • Sun 2 Jun 2019 18:03
    #5

    Man tar sina saker och flyttar ut när han inte är hemma. Man byter telefonnummer och berättar för alla att han är farlig. Sedan går man till polisen och anmäler att man varit utsatt för grovt kvinnofridsbrott. Om man misstänker att han kan söka upp en och skada en så kontaktar man kvinnojouren och hör om man kan få ett skyddat boende.

    Vad har du själv för tankar om hur man gör TS.

    Rådet om att man ska försöka förklara för dåren varför man drar var mycket dåligt.

    Om aset dessutom har barn ska man också lämna in en orosanmälan då farliga människor inte ska ha hand om barn.0

  • alvses
    Sun 2 Jun 2019 20:05
    #6

    Drottningen1970:

    Min magkänsla säger att jag bara borde packa mina saker och dra när han är på jobbet och aldrig höra av mig. Men någonstans känns det så taskigt att lämna barnen som jag älskar sä mycket. Mitt ?hem? är 50mil bort, så jag har ingen som bor i närheten direkt som kan hjälpa mig.

    Jag vet aldrig om jag ens kommer kunna att anmäla honom, för vilka bevis finns det idag?

  • Anonym (Anony­m)
    Sun 2 Jun 2019 20:14
    #7
    alvses skrev 2019-06-02 20:05:14 följande:

    Drottningen1970:

    Min magkänsla säger att jag bara borde packa mina saker och dra när han är på jobbet och aldrig höra av mig. Men någonstans känns det så taskigt att lämna barnen som jag älskar sä mycket. Mitt ?hem? är 50mil bort, så jag har ingen som bor i närheten direkt som kan hjälpa mig.

    Jag vet aldrig om jag ens kommer kunna att anmäla honom, för vilka bevis finns det idag?


    Jag har klarat att lämna en destruktiv relation efter flera års försök. Du kan klara det, du kan bli fri. Du borde kontakta kvinnojouren.
  • Sun 2 Jun 2019 20:56
    #8
    Anonym (Anonym) skrev 2019-06-02 20:14:26 följande:

    Jag har klarat att lämna en destruktiv relation efter flera års försök. Du kan klara det, du kan bli fri. Du borde kontakta kvinnojouren.


    Barnen kan du nå och säga ajö till via dess mamma.
  • alvses
    Mon 3 Jun 2019 10:10
    #9

    Jag har pratat med kvinnorjouren idag, vilket kändes fantastiskt. Att det finns människor som man kan tala med även i det tysta som varken syns eller hörs. Tack för att ni rekommendera det.

    Nu behöver jag bara en tydlig plan och logistiskt ordna med allting så att jag bara kan åka när han är på jobbet..

    och framförallt hålla modet kvar även när jag bestämt mig.

    I en sund relation hade jag kunnat berätta att jag inte längre vill, men jag tror att det snarare skulle bli värre i vår relation.

  • Mon 3 Jun 2019 14:04
    #10
    alvses skrev 2019-06-03 10:10:39 följande:

    Jag har pratat med kvinnorjouren idag, vilket kändes fantastiskt. Att det finns människor som man kan tala med även i det tysta som varken syns eller hörs. Tack för att ni rekommendera det.

    Nu behöver jag bara en tydlig plan och logistiskt ordna med allting så att jag bara kan åka när han är på jobbet..

    och framförallt hålla modet kvar även när jag bestämt mig.

    I en sund relation hade jag kunnat berätta att jag inte längre vill, men jag tror att det snarare skulle bli värre i vår relation.


    GRATTIS! 

    Du har tagit två enorma steg. Du har skrivit denna tråd och satt ord på vad du utsätts för. Och dessutom har du tagit kontakt med kvinnojour. Jag är imponerad av din styrka! 

    Har du en kontakt på kvinnojouren som du har möjlighet att prata med återkommande? 


    Första stegen på resan mot ett lyckligt liv. Heja dig! 

  • Anonym (Åh)
    Mon 3 Jun 2019 14:34
    #11
    alvses skrev 2019-06-03 10:10:39 följande:

    Jag har pratat med kvinnorjouren idag, vilket kändes fantastiskt. Att det finns människor som man kan tala med även i det tysta som varken syns eller hörs. Tack för att ni rekommendera det.

    Nu behöver jag bara en tydlig plan och logistiskt ordna med allting så att jag bara kan åka när han är på jobbet..

    och framförallt hålla modet kvar även när jag bestämt mig.

    I en sund relation hade jag kunnat berätta att jag inte längre vill, men jag tror att det snarare skulle bli värre i vår relation.


    Duktiga du! Nu har du tagit första steget, hoppas allt ordnar sig! Heja!
  • Anonym (A)
    Mon 3 Jun 2019 18:02
    #12
    alvses skrev 2019-06-03 10:10:39 följande:
    Jag har pratat med kvinnorjouren idag, vilket kändes fantastiskt. Att det finns människor som man kan tala med även i det tysta som varken syns eller hörs. Tack för att ni rekommendera det.

    Nu behöver jag bara en tydlig plan och logistiskt ordna med allting så att jag bara kan åka när han är på jobbet..
    och framförallt hålla modet kvar även när jag bestämt mig.
    I en sund relation hade jag kunnat berätta att jag inte längre vill, men jag tror att det snarare skulle bli värre i vår relation.
    Du har tagit första steget, ett stort grattis.
  • terfje
    Tue 2 Jul 2019 14:09
    #13

    Snälla söta rara. Lämna relationen. Han kommer slå förr eller senare. Det du beskriver är väldigt likt det förhållandet jag hade tidigare.

Svar på tråden Lämna destruktivt förhållande. Hur?