• Anonym (Trött)

10 åring kan inte somna själv, hjälp!!

Vi har ett stort problem med vår äldsta dotter som fyller 10 år nu i sommar. Hon kan inte somna själv. Vi har haft problem med hennes sömn sen hon föddes, svårt att söva och vaknade typ 20 gånger per natt. Nu är hon ?bara? svår att söva.

Hon och hennes 1 år yngre syster gör sig i ordning för sängen vid 20.00, de får läsa om de vill, men oftast vill de inte det. Min man sitter i tv rummet utanför och jag är där nere och lägger de små. Hennes syster somnar på max en halvtimme medan den stora går ner flera gånger till mig och in till de små för att fråga när jag är klar med deras nattning för hon vill att jag ska sitta där uppe med henne. Detta resulterar i att de små vaknar till och svåra att få och somna igen. När de små äntligen somnat, ska jag egentligen fixa med disk, brukar börja men den stora hör det och kommer ner och ber mig komma upp. Då är kl ca 21.15-21.30. Jag går upp, min man går ner och fixar med disken, duschar och så. Den stora kommer ut flera gånger till tv rummet och säger att hon inte kan sova och gråter. Jag frågar varför? Har det hänt något? Osv. Men det svara hon bara att hon inte kan somna och att hon inte är som vanliga barn. Tillslut somnar hon och då brukar klockan vara mellan 23.00- 01.00. Jag hinner sova en timme och sen vaknar den minsta och vill komma över till vår säng.

Jag har sagt att hon kan läsa eller lyssna på ljudbok. Men det vill hon inte för hon tycker inte det hjälper.

Min fråga är: är detta normalt?

Kan ni ge mig tips på hur vi ska få henne att somna själv?

Går vi och lägger oss innan hon har somnat väcker hon oss.

• Svar på tråden 10 åring kan inte somna själv, hjälp!!
  • Anonym (EPP)

Kanske hon kan vara hjälpt av Melatonin? Milt och för mig var det bra att bryta ovanan att somna sent.

• annika eriksson

Min tioåring sover med Mig isöngen. Samt min åtta åring och sexåring... Låt henne få den närhet hon behöver. En tioåring är fortfarande liten.

Om hennes pappa har ont i ryggen kan ju han sova ihennes säng själv i lugn och ro

Barnens trygghet ska Alltid gå först.

När barnen väljer själv kan dom välja att sova själv

• Anonym (Medium)

Tips kontakta www.lottalinden.se hon kan hjälpa.

Finns inget normalt/onormalt. Alla barn är olika.

Ni kan testa ställa sängen på annan plats o se om det hjälper (läs om currykors).

Hon är förmodligen lite lik vår son. Ser hon saker som ingen annan ser? Vår son är extremt öppen och ser andar/änglar. Han har väldigt svårt att somna och springer ofta upp 5-10 ggr per kväll. Det stör såklart hans syskon. Han vägrar sova på sitt rum för på något sätt gör det att han ser mer saker. Han lyssnar på ljudbok för att slippa tänka så mycket men somnar ändå mellan 22-23.30. Han fyller 10 snart.

Han har iofs alltid varit svår med sömnen.

Men kolla med Lotta (länken) hon är toppen. Sen kan kalcium och magnesium hjälpa samt se till så det inte finns tv eller skärmar i närheten som strålar. Det stör enormt.

• Anonym (*.*)
    Anonym (Trött) skrev 2019-06-04 14:32:13 följande:
    Tack för svar.

Nu är ju problemet att vi har provat flera månader med pappan sovandes i bäddsoffan i hennes rum. Det har funkat ok, men när han duschar och gör sig i ordning kommer hon ner till mig och gråter och jag får gå upp och sitta där tills hennes pappa kommer. Min man har fått problem med ryggen nu och har svårt att sova i bäddsoffan och vi känner att det är dags för henne att sova själv. Vi har ju de minsta i vår säng var och varannan natt också. Vi har absolut ingen egentid på kvällarna och det resulterar att vi bråkar mycket och det blir dålig stämning. Hans föräldrar bor på andra sidan jordklotet och mina föräldrar kan ta barnen några gånger per år för att underlätta.

Det som är irriterande är att hon kan sova hos mina föräldrar och kompisar utan problem. Även om de somnar sent så är de tysta och på kompisens rum eller i gästrummet hos mina föräldrar. Så ingen förstår vilket problem vi har med henne.
    Ni har alltså minst 4 barn och du är lite sur över att ni inte har någon egentid?
  • Alexi

Har ni pratat med tioåringen? Mitt på dagen. Och sagt att ni orkar inte detta och frågat hur ni gemensamt kan komma fram till en lösning som inte innebär att ni sitter vid hennes säng eller utanför halva kvällen.

• Anonym (Hanna)
    annika eriksson skrev 2019-06-04 17:27:41 följande:

Min tioåring sover med Mig isöngen. Samt min åtta åring och sexåring... Låt henne få den närhet hon behöver. En tioåring är fortfarande liten.

Om hennes pappa har ont i ryggen kan ju han sova ihennes säng själv i lugn och ro

Barnens trygghet ska Alltid gå först.

När barnen väljer själv kan dom välja att sova själv

Att alltid få som man vill är inte det samma som trygghet.

En 10 åring ska TRYGGT kunna sova i egen säng utan mamma/pappa i rummet. Och hon gör ju det på andra platser.

Det här tror jag handlar mer om att 10 åringen vill styra mamma och pappa, och det ska man inte tillåta.
  • Drottningen1970
    Anonym (Hanna) skrev 2019-06-05 06:15:52 följande:

Att alltid få som man vill är inte det samma som trygghet.

En 10 åring ska TRYGGT kunna sova i egen säng utan mamma/pappa i rummet. Och hon gör ju det på andra platser.

Det här tror jag handlar mer om att 10 åringen vill styra mamma och pappa, och det ska man inte tillåta.

Handlar såklart inte om att hon försöker styra utan om att sänggåendet hemma har kommit in i en negativ spiral som ger ungen ångest. Därför behöver man bryta det genom att göra nåt helt annorlunda. Bort med kravet om att hon SKA kunna somna i sin säng och låt henne somna på soffan eller nåt istället. Sen gör man en nystart, kanske genom att möblera om hennes rum köpa en fin sänghimmel etc för att locka till sin egen säng utan p ångest igen.
  • Anonym (mami)

Varför gråter hon? Förstår inte.

Tycker man kan ställa krav på en 10-åring. Men först kärlek. Ge henne en senare tid och ge henne 15-30 minuter odelad uppmärksamhet efter att syskonet lagt sig. Dricka lite kvällste och prata, läsa en bok ihop och mysa eller umgås på valfritt sätt. Sedan läggdags. Kraven man kan ställa (om hon mår bra) är att hon roar sig själv tills hon somnar. Typ läser bok, lyssnar på ljudbok, ritar, skriver dagbok etc. Om hon känner oro kan hon få en madrass i ert rum men tycker ändå att hon ska kunna roa sig själv. Förutsatt att hon inte har nåt stort problem som tynger henne.

Har hon ångest eller depression behöver hon träffa någon och få hjälp.

• Anonym (Xxx)

Hade hon inte känt sig undanskuffad hade hon ju inte så desperat sökt din uppmärksamhet.
    Egentid? Seriöst? Med 4 barn vars behov ska gå före?
    Gör om o gör rätt.
    Drottningens förslag om att göra det extra mysigt i hennes rum låter ju bra, men ni måste ge flickan positiv uppmärksamhet o tid.
    Tvivlar på att du döljer din irritation när hon kommer o ber om tid.
    Har hon aktiviteter o hobbys där hon får göra av med energi innan hon ska lägga sig?
    Mat i tid så hon inte är hungrig?
    Har hon vatten på sitt rum ifall hon blir törstig?
    Är det mörkt o svalt i hennes rum?
    Disk, dusch o annat plock...går det inte att göra sånt vid annat tillfälle?
    Min unge har alltid vetat att han kommer före så han känner sig trygg i att kunna komma till mig o ibland när han behöver lite uppmärksamhet, räcker det med att han bara ropar på mig o frågar vad jag för o är sen nöjd med svaret.
    Jag har aldrig bemött honom irriterat eller surt utan släppt det jag hållit på med o gett honom iden, vilket har underlättat i långa loppet.
    Nu har du ju valt att ha dessa barnen så omprioritera o glöm egentiden.
    Bråkar ni pga era livsval så är det ju era problem, inte barnens.
    Vad har ni att bråka om egentligen? Påsättning?
    Finns många som tar snabbingar på dasset o andra ställen o får det att funka.
    Era rutiner funkar inte, så ändra på dem o det utan att trycka i barnet massa piller med hemska biverkningar för att underlätta för er. 
    O skaffa inte fler barn!!!

Svar på tråden 10 åring kan inte somna själv, hjälp!!