• Anonym (Alko)
    Tue 4 Jun 2019 16:54
    2373 visningar
    87 svar
    87
    2373

    Alkoholist abort

    Hej

    Jag har druckit för mycket på senaste, säkert en flaska vin per kväll i ett år.. Blir aldrig stupfull men salong.. Nu uteblev min mens och jag har oreg men borde vara runt 5-6 veckor...

    Känner att jag vill ha ett (4e) barn men är så jävla rädd att jag skadat fostret redan ????????Har levt helylle förut men har haft ett jobbigt år och självmedicinerat för att kunna sova...

    Har tid för abort men kan inte riktigt acceptera faktum ???????

  • Svar på tråden Alkoholist abort
  • Anonym (Alko) Trådstartaren
    Tue 4 Jun 2019 18:14
    #6

    Jag dricker typ ett glas i timmen efter kl 17, blir då lagom trött tills jag ska sova vid 21.. Då sover alla barnen, vaknar på natten om något av barnen gör det,. Förut fick jag sömnmedel men då är man totalt borta och har inte vågat ta det efter att jag fått barn.

    Har tre barn 9, 5 och 3

    Är ju aldrig så att jag försummar mina barn, de får allt de behöver.

  • Anonym (Alko) Trådstartaren
    Tue 4 Jun 2019 19:18
    #9
    Anonym (?) skrev 2019-06-04 18:32:45 följande:

    Så säger alla alkoholister och barnmisshandlare, att deras barn får allt de behöver. Så är det dock inte i verkligheten men ingen missbrukare eller barnmisshandlare skulle erkänna det.


    Jag är väl inte perfekt men jag misshandlar inte mina barn eller negligerar dem.
  • Anonym (Alko) Trådstartaren
    Tue 4 Jun 2019 19:21
    #10
    Anonym (Deee) skrev 2019-06-04 18:27:23 följande:

    Om du bara är i V5-6 så tror jag inte att det är någon fara för barnet om du slutar dricka helt nu.

    Frågan är väl om du pallar ett till barn just nu om du mår så dåligt att du måste självmedicinera med alkohol. Är det bara att du sover dåligt eller mår du psykiskt dåligt?

    Du behöver ju få koll på ditt mående och sömnen. 21 är ju lite för tidigt att lägga sig om man har svårt att sova, såvida man inte måste gå upp kl 4 på natten. När jag själv har perioder av insomnia är jag alltid uppe till 24 för att iaf få sammanhållen sömn till morgonen kl 7.

    Man behöver ju minst 6, helst 7 timmar sömn, räkna bakåt från det.

    Alkohol är ju lite bedrägligt för sömnkvaliten blir sämre.


    Går och lägger mig 21, sover till 04 när minsta vaknar. Sen vaknar de andra runt 06.

    Jag vet att mitt mående är sådär men jag mår för det mesta bra och är en glad person.
  • Anonym (Alko) Trådstartaren
    Tue 4 Jun 2019 19:24
    #13
    Anonym (Flower) skrev 2019-06-04 19:22:50 följande:

    Jag tycker faktiskt att du ska göra abort, och i samband med det be att få en psykologkontakt och ta tag i dina problem. Barn löser inga problem, inte alkohol heller.


    Tack, ska göra det imorgon.
  • Anonym (Alko) Trådstartaren
    Tue 4 Jun 2019 19:26
    #14
    Anonym (?) skrev 2019-06-04 19:22:16 följande:

    Du är alkoholist. Bara det är en form av barnmisshandel. Alla barn förtjänar en trygg uppväxt hos trygga föräldrar utan missbruksproblematik.


    Tack för ditt stöd, du har helt rätt. Borde lämna bort dem alla.
  • Anonym (Alko) Trådstartaren
    Tue 4 Jun 2019 19:47
    #16
    Anonym (Deee) skrev 2019-06-04 18:27:23 följande:

    Om du bara är i V5-6 så tror jag inte att det är någon fara för barnet om du slutar dricka helt nu.

    Frågan är väl om du pallar ett till barn just nu om du mår så dåligt att du måste självmedicinera med alkohol. Är det bara att du sover dåligt eller mår du psykiskt dåligt?

    Du behöver ju få koll på ditt mående och sömnen. 21 är ju lite för tidigt att lägga sig om man har svårt att sova, såvida man inte måste gå upp kl 4 på natten. När jag själv har perioder av insomnia är jag alltid uppe till 24 för att iaf få sammanhållen sömn till morgonen kl 7.

    Man behöver ju minst 6, helst 7 timmar sömn, räkna bakåt från det.

    Alkohol är ju lite bedrägligt för sömnkvaliten blir sämre.


    Går och lägger mig 21, sover till 04 när minsta vaknar. Sen vaknar de andra runt 06.

    Jag vet att mitt mående är sådär men jag mår för det mesta bra och är en glad person.
    Anonym (V) skrev 2019-06-04 19:33:41 följande:

    Men gud, sök hjälp mot ditt alkoholmissbruk istället för att skaffa flera barn!

    Om du börjar dricka redan kl 17, vad gör du på kvällarna med barnen? Har de inga aktiviteter, träningar, leker hos kompisar, har kompisar hemma? Har inte du några egna hobbys på kvällarna? Dricker din man lika mycket som du?


    Vi äter middag kl 17-17:30, sen städar jag undan. Umgås med barnen, spelar spel, bygger lego och sånt. Leker ute på gården en stund. De har kompisar hemma såklart men bara på helgerna, det är en regel vi har. När barnen somnat vid 19/20 brukar jag sy eller sticka. Det handlar om 3-4 glas vin per kväll varav de sista 2 är efter att barnen somnat och jag gör mina egna saker.

    Min man dricker en öl till maten, inget mer.

    Men ni har övertygat mig, jag har skadat alla mina barn och ska boka abort imorgon och be att de andra blir omhändertagna omedelbart.
  • Anonym (Alko) Trådstartaren
    Tue 4 Jun 2019 20:14
    #19
    -1
    Anonym (Flower) skrev 2019-06-04 20:01:37 följande:

    Sluta var överdramatisk och tycka synd om dig själv. Ta hand om de barn du har, men ta bort den i magen så du kan kurera dig själv.


    Tack för dina råd, du verkar klok och rik på erfarenheter... Jag lämnar bort mina barn till min man då såklart.

    Jag är bra på att klandra mig själv och jag vet hur hemsk jag är, hade inte behövt höra det om och om igen av främmande människor. Jag ville ha medmänskliga och välmenande råd inte anklagelser.

    Men detta är FL i ett nötskal. Har aldrig skrivit förut men hört hur hård tonen är och nu förstår jag.
  • Anonym (Alko) Trådstartaren
    Tue 4 Jun 2019 20:31
    #23
    -1

    Känns som att jag blev utmåla som någon som inte klarar av någonting, jag sköter mitt jobb, mitt hem och mina barn men jag dricker för mycket på kvällarna av fel orsaker.

    Jag har aldrig druckit under någon graviditet och skulle inte göra det nu heller men är redan 5-6 veckor gången och var orolig för hur det påverkat mitt foster.

    Blev nu övertygad om att fostret är skadat och även mina äldre barn. Var inte beredd på det och därför blev jag än mer ledsen.

  • Anonym (Alko) Trådstartaren
    Tue 4 Jun 2019 20:52
    #26
    -1
    Anonym (Flower) skrev 2019-06-04 20:36:44 följande:

    Jag menar inte att vara elak, Du behöver en puff i rätt rikting. Man är sin egen lyckans smed.

    Jag gav råd att göra abort så att du kan få hjälp och behandling för dina problem men du vänder svaret till att det är så synd om dig och att du ska lämna bort dina barn. Rådet var i all välmening. Jag har vuxit upp med alkholiserade föräldrar. Alkoholism är ärftligt. Inte själva drickandet i sig. Men sättet att ta tag i sina problem är ärftligt.

    Jag tänker inte ge sympati, för det är inte det du behöver, du behöver ta tag i dina sömnproblem och alkoholvanor.

    Kan vara så att tonen är hård. Men man kommer ingenstans med att vara mjuk. Livet är hårt. Då får man vara hårdare själv.


    Jag är en människa i en sårbar situation, du behövde inte gå på så hårt. Jag behövde stöd inte påhopp. Jag har druckit för mycket I ETT år inte 10. Jag har slutat dricka sen jag fick plus ch var mest orolig för hur det påverkat mitt barn i magen fram till nu..

    Jo man kommer långt med att vara ödmjuk och empatisk, längre faktiskt, mycket längre. Det hade du vetat om du visste något om psykologi men uppenbarligen behöver du en vidarekurs i det...

    Du vet inget om mig, min situation eller min bakgrund, bara det du nu läst men du går bara rakt på. Du verkar för övrigt inte veta mycket om sjukdomen alkoholism i sig trots att dina föräldrar var drabbade.
  • Anonym (Alko) Trådstartaren
    Tue 4 Jun 2019 21:01
    #27
    smulpaj01 skrev 2019-06-04 20:46:24 följande:

    Nej varken fostret eller dina barn är skadade! Vill din man ha barnet? Gör inte abort om du inte vill det. Alkoholmissbruket kan du komma ur med stöd av din man samt terapi. Det har inte gått för långt ännu så kämpa på och gör en förändring redan nu idag. (Eller imorgon om du redan druckit ikväll). Detta fixar du! Du har insikt om dina problem och det är det allra viktigaste för att kunna komma ur dem.


    Min man vill vad jag vill.. Jag vill ha detta barn men är som sagt orolig för ev skador fram till nu. Fick positivt test igår efter att jag saknat mensen med 10-20 dagar utanför en normal 28-dagars cykel. Min är 25-43 dagar... Har ju druckit en del och vet inte var vi är en har slutat dricka nu.

    Tack för dina fina ord ??
  • Anonym (Alko) Trådstartaren
    Tue 4 Jun 2019 21:39
    #30
    -1
    Anonym (Flower) skrev 2019-06-04 20:01:37 följande:

    Sluta var överdramatisk och tycka synd om dig själv. Ta hand om de barn du har, men ta bort den i magen så du kan kurera dig själv.


    Tycker inte att ditt inlägg var varken inkännande eller hjälpsamt.. Att råda någon till abort borde vara mer än att säga "ta bort det i magen".

    Om du verkligen ville hjälpa hade du uttryckt dig annorlunda, om jag var din vän och vi satt mitt emot varandra tror jag(hoppas jag) inte du hade uttryckt dig så.
  • Anonym (Alko) Trådstartaren
    Tue 4 Jun 2019 21:43
    #32
    Anonym (Hmm) skrev 2019-06-04 21:35:42 följande:

    Om du väljer att behålla barnet , skulle du klara av och sluta dricka


    Har redan slutat, sen igår med pos grav test men är orolig för mitt tidigare leverne...
  • Anonym (Alko) Trådstartaren
    Tue 4 Jun 2019 21:44
    #33
    Anonym (Liväralltidbäst) skrev 2019-06-04 21:39:30 följande:

    Hörru! Gör inte abort. Du kommer bara att ångra det i efterhand. Det är inget kul styng i själen. Se till att få stöd och hjälp istället! Föd barnet och ge livet en chans att leva. Ett trasigt liv är bättre än inget liv.

    Lyssna inte på nejsägarna! Du kan få ordning på dig själv och din situation.


    <3
  • Anonym (Alko) Trådstartaren
    Wed 5 Jun 2019 17:51
    #54

    Jag har gjort abort idag så ni vet, och talat med både barnmorska, kurator och läkare. Fått samtalsstöd som vidare kontakt. Vi ville ha barnet men jag ville inte riskera något, de sa att det antagligen inte är någon fara såhär tidigt och att de hört värre bakgrunder som gått jättebra. De jag träffade idag var fina, kunniga och förstående människor. Önskar att jag inte skrivit denna tråd och pratat med kvinnokliniken först, att sitta öga mot öga med någon som vill hjälpa och vet hur man gör det är så mycket hjälpsammare än folk som kan skriva elaka kommentarer anonymt i ett forum.

    Tack för fina ord från er som varit empatiska, inkännande och kommit med fina råd och pepp. Ni andra hoppas jag bara beter er såhär anonymt och inte mot era vänner och familj.

  • Anonym (Alko) Trådstartaren
    Wed 5 Jun 2019 17:51
    #55

    Jag har gjort abort idag så ni vet, och talat med både barnmorska, kurator och läkare. Fått samtalsstöd som vidare kontakt. Vi ville ha barnet men jag ville inte riskera något, de sa att det antagligen inte är någon fara såhär tidigt och att de hört värre bakgrunder som gått jättebra. De jag träffade idag var fina, kunniga och förstående människor. Önskar att jag inte skrivit denna tråd och pratat med kvinnokliniken först, att sitta öga mot öga med någon som vill hjälpa och vet hur man gör det är så mycket hjälpsammare än folk som kan skriva elaka kommentarer anonymt i ett forum.

    Tack för fina ord från er som varit empatiska, inkännande och kommit med fina råd och pepp. Ni andra hoppas jag bara beter er såhär anonymt och inte mot era vänner och familj.

  • Anonym (Alko) Trådstartaren
    Wed 5 Jun 2019 20:49
    #58
    EnAnonumius skrev 2019-06-05 05:31:48 följande:

    TS dricker ju en flarra per kväll. Bara för att hon blir bara "salon" är inget förklaring på att fostret inte skulle få extremt ökad risk för fosterskador.

    Läs på lite innan du svara.. För det märks tydligt att du svara i direkt okunskap.

    Det är som störst risk för fosterskador ju tidigare i graviditeten man är när man dricker stora mängder alkohol. Vilket TS faktiskt gör.

    Utdrag från 1177...

    "Alkoholen går direkt till fostret dels via moderkakan, dels ut i fostervattnet som fostret dricker av. Fostrets lever är outvecklad och har svårt att bryta ner alkohol. Därför påverkas fostret mer och under längre tid än du själv. Risken för skador är störst om du dricker mycket och ofta."

    www.1177.se/Vastra-Gotaland/barn--gravid/graviditet/livsstil-och-halsa-under-graviditeten/alkohol-och-graviditet/

    Så nej ingen läkare skull knappast säga att det "är mindre risk" för fosterskador bara för att TS är tidig i graviditeten.


    Jo det var just det som sades, finns ännu ingen moderkaka eller navelsträngen barnet försörjer sig själv. Moderkakan och navelsträngen uppstår runt v8
  • Anonym (Alko) Trådstartaren
    Wed 5 Jun 2019 22:02
    #62
    Anonym (Pe) skrev 2019-06-05 21:54:04 följande:

    Positivt gravtest i förrgår och abort idag? Du bor inte i Sverige? .......


    Jag bor i Sverige, fick komma till privat kvinnokliniklinik redan samma dag på akuttid. Kvinnokliniken inom landstinget hade gett mig en tid om 2 veckor..

    Har inte druckit något och inte planerat att göra det på lååååång tid, eller aldrig.
  • Anonym (Alko) Trådstartaren
    Mon 10 Jun 2019 18:46
    #79
    -1

    Skrivs fortfarande mycket men jag upprepar mig, har gjort abort och det önskar jag ingen gå igenom. Det var och är fruktansvärt.

    Jag har sökt och fått hjälp. Inte druckit sedan mitt positiva test. Jag hade inte svårt att sluta, jag var som sagt mest orolig för vad jag orsakat mitt 5-veckors foster upp till den dagen.

    Jag är en bra mamma, visst kan jag bli bättre men ni får det att låta som att jag legat i rännstenen och negligerat mina barn vilket inte är sant. Jag har druckit för mycket och för ofta.

    Och nej, hårda ord och hot om misshandel hjälper EJ! Förståelse och önskan att ge stöd i denna svåra tid har däremot hjälpt.

  • Anonym (Alko) Trådstartaren
    Sun 23 Jun 2019 14:03
    #87
    Anonym (Sophie) skrev 2019-06-14 22:26:52 följande:

    Jag har varit i samma sits, upptäckte graviditeten rätt sent, så det blev ingen abort, även om jag övervägde det.

    Oroade mig hela graviditeten, var helt övertygad om att mitt barn var skadat pga alkoholen.

    Barnet föddes och var helt oskadad, tack och lov!

    Jag har haft mer tur än vad jag förtjänar.


    Tack för att du delade med dig, går inte en dag utan att jag tänker på mitt barn..


     

Svar på tråden Alkoholist abort