• Anonym (Ts)

Klimakteriet, torr därnere, vad göra?

Är i klimakteriet o har märkt att jag är så otroligt torr därnere, undrar vad man kan göra åt det?! Provat olivolja men det blir så kladdigt i trosan, så rinner det undan fort också. Tar helst inga tabletter mot det om jag kan slippa.. nån som har nåt bra tips om det,nån kräm som fungerar? Gärna hormonfritt.

Törs inte tänka på om jag träffar nån ny man, hur det blir då med "torrheten".. men tips vore välkommet där med!

• Svar på tråden Klimakteriet, torr därnere, vad göra?
  • sextiotalist
    Anonym (Ts) skrev 2019-06-05 13:49:40 följande:

Är i klimakteriet o har märkt att jag är så otroligt torr därnere, undrar vad man kan göra åt det?! Provat olivolja men det blir så kladdigt i trosan, så rinner det undan fort också. Tar helst inga tabletter mot det om jag kan slippa.. nån som har nåt bra tips om det,nån kräm som fungerar? Gärna hormonfritt.

Törs inte tänka på om jag träffar nån ny man, hur det blir då med "torrheten".. men tips vore välkommet där med!

Det finns hormonfria preparat, det är bra även för din egen del. De torra och sköra slemhinnorna gör att man kan få UVI lättare, genom att hålla slemhinnorna fukta och därmed mindre sköra, så minskar du även den risken.

För de yttre slemhinnorna så brukar jag använda intimgel, som också finns på apoteket, de är svalkande och inte kladdigt alls.

• Anonym (Ts)

Tack för tipsen, vill inte bli en sån där gammal tant som får urinvägsinfektion gång på gång. O måste ta massa antibiotikakurer etc. Om det är så enkelt som att bara smörja in sig så är det ju jättebra?! 

Hur är det med torrhet vid samlag då, ska man använda nåt special där med?

• sextiotalist
    Anonym (Ts) skrev 2019-06-05 14:51:36 följande:

Tack för tipsen, vill inte bli en sån där gammal tant som får urinvägsinfektion gång på gång. O måste ta massa antibiotikakurer etc. Om det är så enkelt som att bara smörja in sig så är det ju jättebra?! 

Fungerar det du rekommenderade så får man helt enkelt använda glidmedel.
  • Anonym (Ts)

Ok, är Vagisan bra?  

• Anonym (Olja)
    Anonym (Ts) skrev 2019-06-05 14:51:36 följande:

https://www.apotea.se/pjur-original-100-ml

D
    et här funkar väldigt bra vis samlag.
  • Anonym (Dr)

Vagifem slidpiller. Tag ett piller i slidan före sänggåendet två kvällar/vecka. Innehåller liten mängd östrogen och kan användas av alla som inte har något hinder mot att använda hormoner (mängden östrogen i pillret är liten jämfört med tex p-piller). Håller slemhinnorna i underlivet i form. Du kan söka läkare i primärvården eller gynekolog för rådgivning.

• Otit

Vitt vaselin tycker jag är superbra!

• Anonym (Ts)

Känns bra med dom här uppslagen från er. Tack igen! Provade Ovesterin vagitorier o det funkade inte alls! Efter tre dagar med dom började det klia nåt hemskt så jag slutade, trodde jag fått svamp av dom. Men det var det inte. Därför är jag lite försiktig med sånt som innehåller östrogen..

Svar på tråden Klimakteriet, torr därnere, vad göra?