• Thu 6 Jun 2019 11:36
    394 visningar
    1 svar
    1
    394

    Alperna sommartid, total nybörjare- hjälp! :-)

    Jag har alltid rest söderut till värmen, även som barn. Alperna är ett helt okänt resmål för mig men nu har jag en tonåring som inte alls vill åka till värmen.

    Vi gillar båda att vara i naturen och vandra så jag tror att vi skulle kunna gilla det. Även när vi åker söderut så blir det en aktiv semester.

    Jag har hittat en ganska billig resa till Champoluc Cervinia som inte ska vara så turistigt. Vi vill vara så nära naturen och stillheten som möjligt och undvika massturism och jippon. Tonåringen är inte någon partytyp heller.

    Jag tänker inte boka in någon organiserad vandringstur utan vi vill upptäcka i vår egen takt eftersom allt är nytt.

    Jag vet att man kan läsa sig till det mesta på nätet, vilket jag också gör, men tiden är knapp och frågorna dumma. Jag vill helst undvika att framstå som en idiot bland vana alpresenärer ha ha. Jag undrar följande:

    1. Vilka kläder och skor är lämpliga när man reser i juni?

    2. Hur brukar vädret vara, är det t.ex. ombytligt så att man måste vara beredd på allt?

    3. Kan man bada i sjöarna? (Som jag antar är kalla men vi badar tidigt på våren så det är ok.) Teoretiskt måste man ju kunna det men återigen, man vill inte framstå som ett ufo.

    4. Finns det utmärkta vandringsleder som man kan följa så att man inte går vilse som storstadshippies i fjällen?

    5. Vad är det för prisläge när man går ut och äter? Jag tänkte ladda en saftig reskassa för jag antar det inte är i nivå med souvlaki och Mythos.

    Tacksam för svar och ge mig gärna era bästa tips för en total nybörjare!

  • Svar på tråden Alperna sommartid, total nybörjare- hjälp! :-)
  • Thu 6 Jun 2019 11:41
    #1

    StorstadsHIPSTERS skulle det stå men det var väl uppenbart.

Svar på tråden Alperna sommartid, total nybörjare- hjälp! :-)