• Anonym (Våldt­äkt)
    Thu 6 Jun 2019 22:35
    1024 visningar
    21 svar
    21
    1024

    Ska det införas fri aborträtt för män efter en våldtäkt eller incest i Sverige?

    Ska det införas fri aborträtt efter en våldtäkt eller incest i Sverige för män som blivit utsatt?

    Den regeln idag gäller bara om en kvinna blivit utsatt inte om hon skulle utsätta en man för samma sak.

    I dag har kvinnor fri abort till och med vecka 18 för vilken orsak som helst och sedan kan de bli beviljad till vecka 22.

    Män har 0 sekunder aborträtt om han skulle bli utsatt för en våldtäkt eller incest och sedan kan kvinnan födda ett barn emot mannens vilja med dess konsekvenser.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska det införas fri aborträtt för män efter en våldtäkt eller incest i Sverige?
  • Thu 6 Jun 2019 23:05
    #1

    Rent praktiskt hur menar du? Pratar du om att tvinga kvinnan döda barnet, eller pratar du enbart ekonomiskt etc?

  • Anonym (.)
    Thu 6 Jun 2019 23:08
    #2
    +1

    ...och det här är ett stort problem i samhället? Kan du referera till nån form av underlag eller statistisk undersökning som visar vidden av detta problem?

  • Fri 7 Jun 2019 00:50
    #3
    Anonym (.) skrev 2019-06-06 23:08:34 följande:

    ...och det här är ett stort problem i samhället? Kan du referera till nån form av underlag eller statistisk undersökning som visar vidden av detta problem?


    Jämställdhet har stort inslag i samhället idag. Det strävas efter, om du inte märkt det.
  • Anonym (.)
    Fri 7 Jun 2019 07:07
    #4
    +2
    Tow2Mater skrev 2019-06-07 00:50:00 följande:

    Jämställdhet har stort inslag i samhället idag. Det strävas efter, om du inte märkt det.


    Självklart. Men man stiftar inte lagar i onödan heller. För att man ska stifta lagar krävs det att det är ett tillräckligt stort problem.
  • Anonym (K)
    Fri 7 Jun 2019 07:48
    #5
    +1

    Om mannen skulle bli gravid av våldtäkten är jag säker på att han beviljas abort trots allt. Eller var det nåt annat du avsåg?

  • Anonym (XX)
    Fri 7 Jun 2019 08:16
    #6
    +1

    Kan du nämna ett fall i Sverige när detta har hänt?

    Jag tycker inte att "fadern" i detta fallet borde vara tvungen att ta hand om barnet om han inte vill utan barnet borde adopteras bort om "modern" inte vill göra abort (någon som sysslar med våldtäkt/incest ska självfallet inte ha ansvar för ett barn) men för att en lag ska stiftas måste det finnas ett märkbart problem. Ärligt talat tror jag att den här typen av nyhet hade väckt så mycket uppmärksamhet att jag har svårt att se hur jag skulle ha missat den...

  • Anonym (Äckli­ga män)
    Fri 7 Jun 2019 08:24
    #7
    +1

    Nej det ska dom inte få. Eftersom det ändå handlar om kvinnans kropp och att utföra en tvångsabort är ett övergrepp. Så nej männen ska inte ha ett skit att säga till om ang abort. Sen är ju knappast våldtäkt på män av kvinnor vanligt. 99% är det vidriga män som står för allt våld våldtäkter misshandel mord mm mm mm

  • Anonym (Hm)
    Fri 7 Jun 2019 09:16
    #8

    Om jag förstår det rätt så menar du att en våldtäkt fler på en man och det resulterar i att våldtäktskvinnan blir gravid. Sen är det oklart, ska en tvångsabort göras på kvinnan eller ska mannen få avsäga sig faderskapet?

    Tvångsabort på kvinnan är ett nej. Det andra däremot blir ett ja för mig.

    Sen hur det går att bevisa att det var en våldtäkt är en annan fråga.

  • Kusine­n
    Fri 7 Jun 2019 09:21
    #9

    Vi har fri abort i Sverige, så aborträtten ska gälla alla som blir gravida oavsett orsak. Om lagstiftningen skulle ange att endast gravida kvinnor har rätt till fri abort bör det ändras till att gravuda personer har rätt till abort, men jag trodde att det redan framgick av lagstiftningen.

    Naturligtvis ska inte gravida män endast ha aborträtt vid våldtäkt eller liknande utan aborträtten ska vara lika för alla gravida.

  • Fri 7 Jun 2019 09:26
    #10
    Kusinen skrev 2019-06-07 09:21:40 följande:
    Vi har fri abort i Sverige, så aborträtten ska gälla alla som blir gravida oavsett orsak. Om lagstiftningen skulle ange att endast gravida kvinnor har rätt till fri abort bör det ändras till att gravuda personer har rätt till abort, men jag trodde att det redan framgick av lagstiftningen.
    Naturligtvis ska inte gravida män endast ha aborträtt vid våldtäkt eller liknande utan aborträtten ska vara lika för alla gravida.
    Blir män gravida menar du? Så länge män inte blir gravida har dom ingen rätt att bestämma över kvinnors kroppar.
Svar på tråden Ska det införas fri aborträtt för män efter en våldtäkt eller incest i Sverige?