• Anonym (Irrit­erad svärmo­r)
    Thu 6 Jun 2019 23:19
    2947 visningar
    57 svar
    57
    2947

    Sonens flickvän röker

    Min 19-åriga son är sedan ett par månader tillbaka tillsammans med en jättegullig och mysig tjej som är 17 år. Trots att jag gillar henne mycket så är jag irriterad på att hon röker. Ända sedan första gången hon kom hem till oss har hon tagit för givet att det är fritt fram. Självklart går hon ut, men hon har aldrig ens frågat om det är ok utan frågar snarare om vi har någon askkopp eller burk som hon kan använda till sina fimpar. Jag har inte heller konfronterat henne med min irritation, jag vill ju att de ska vilja vara här med oss. När jag pratar med sonen om det så säger han att han brukar tjata på henne att sluta men det vill hon inte. Ska jag bara gilla läget och släppa det? Eller ska jag säga att jag blir störd av hennes rökning och att jag inte tycker att det är så fräscht när hon kommer in efter att ha varit ute och rökt? För henne verkar det vara det naturligaste i världen att ta en cigg med jämna mellanrum. Som sagt, i övrigt är hon jättefin och vad jag förstår är hon duktig i skolan och allmänt skötsam.

  • Svar på tråden Sonens flickvän röker
  • Anonym (tveks­am)
    Thu 6 Jun 2019 23:21
    #1
    +1

    Jag tycker inte att du har rätt att göra någon större grej av det än du hade gjort med någon annan som röker(?). Det är väl en sak om hon slänger fimpar omkring sig eller liknande, då kan man ju säga till om det, men just att hon röker tycker jag inte riktigt att du kan ha synpunkter på...

  • Anonym (!!)
    Thu 6 Jun 2019 23:49
    #2

    Strunta i det. Tror att oavsett om du uttrycker din irritation över att hon röker är hon ung och kommer fortsätta med det tills hon själv inser att det är dumt. Hon har säkert hört och vet att rökning är skit men är man ung tänker man ju tyvärr inte så! Säg istället ?jag tycker inte om att du röker men ska du röka kan du gå utanför huset/lägenheten för jag tycker det luktar och ser inte bra ut :) eller något liknande, för att inte förstöra eran ?relation? och få henne att bli avståndstagande från dig. Alltså, visa inte att du ändrar bild av henne för hennes rökning men samtidigt att du inte vill vara del av att hon röker hemma hos er men att det är hennes liv och egna val :)

  • Anonym (!!)
    Thu 6 Jun 2019 23:49
    #3

    Strunta i det. Tror att oavsett om du uttrycker din irritation över att hon röker är hon ung och kommer fortsätta med det tills hon själv inser att det är dumt. Hon har säkert hört och vet att rökning är skit men är man ung tänker man ju tyvärr inte så! Säg istället ?jag tycker inte om att du röker men ska du röka kan du gå utanför huset/lägenheten för jag tycker det luktar och ser inte bra ut :) eller något liknande, för att inte förstöra eran ?relation? och få henne att bli avståndstagande från dig. Alltså, visa inte att du ändrar bild av henne för hennes rökning men samtidigt att du inte vill vara del av att hon röker hemma hos er men att det är hennes liv och egna val :)

  • Anonym (Irrit­erad svärmo­r) Trådstartaren
    Fri 7 Jun 2019 00:05
    #4

    Tack för era svar som är likartade. Det är ju ungefär så jag har hanterat det hittills och jag måste troligen jobba med mig själv och släppa irritationen.

  • Anonym (Anony­mm)
    Fri 7 Jun 2019 02:55
    #5
    -4 +1

    Jösses,. Vad får dig att tro att du har någon rätt att ens kommentera det? Känner du kanske att media och politiker nu gjort det rumsrent att förolämpa rökare så då är det helt ok för dig att göra det. Att det stör dig är ingen anledning alls. Men säg du något, räkna med att hon inte kommer ta på det lättsamt oavsett hur hon bemöter dig utåt.

    Nu är jag inte rökare längre men hade jag varit henne hade jag nog hämnats på dig för ditt övertramp på något sätt eller vägrat träffa er. Poängen är att får ni en dålig relation så sonen din tvingas välja vem han prioriterar tror jag inte det kommer vara för din fördel.

  • Anonym (Lite salt)
    Fri 7 Jun 2019 03:07
    #6
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-06-07 02:55:21 följande:

    Jösses,. Vad får dig att tro att du har någon rätt att ens kommentera det? Känner du kanske att media och politiker nu gjort det rumsrent att förolämpa rökare så då är det helt ok för dig att göra det. Att det stör dig är ingen anledning alls. Men säg du något, räkna med att hon inte kommer ta på det lättsamt oavsett hur hon bemöter dig utåt.

    Nu är jag inte rökare längre men hade jag varit henne hade jag nog hämnats på dig för ditt övertramp på något sätt eller vägrat träffa er. Poängen är att får ni en dålig relation så sonen din tvingas välja vem han prioriterar tror jag inte det kommer vara för din fördel.


    Du skriver att du slutat röka. Har du inte själv märkt hur mycket rökare stinker efter att ha varit ute och rökt? Att röka blir därför inget val som bara påverkar mig själv typ "Jag äter mycket morötter".
  • Anonym (Kompi­s)
    Fri 7 Jun 2019 03:36
    #7

    Det är verkligen inget du har med att göra. Du har säkert dina egna laster du med. 

  • Anonym (Jag)
    Fri 7 Jun 2019 05:58
    #8

    Släpp det där, du kan inte göta något åt det.

  • Anonym (Fd rökare­)
    Fri 7 Jun 2019 07:05
    #9

    Du kan inte förbjuda henne att röka, men du kan säga att du inte vill att hon röker när hon är hemma hos dig.

    Det är ditt hem och dina regler.

  • Anonym (Fast)
    Fri 7 Jun 2019 07:10
    #10
    Anonym (Kompis) skrev 2019-06-07 03:36:42 följande:

    Det är verkligen inget du har med att göra. Du har säkert dina egna laster du med. 


    Fast jo, iom att hon drar in lukten i ts hem så har hon med den detaljen att göra. Hon har rätt att neka henne att röka där, men sen är ju risken stor att tjejen tar illa upp av det, så hon får väga för och emot.
Svar på tråden Sonens flickvän röker