• Gimele

    VUL i dag v. 6+2, möjligen för liten gulesäcken.. Så orolig :( någon som varit med om detta?

    Gjorde VUL i för att kontrollera vilken vecka vi var i då jag fick missfall i påskas och blev gravid inna jag hann få mens igen.

    Men beskedet blev att gulesäcken såg liten ut, bm var osäker på om detta var en normal graviditet. :(

    Fostret och fostersäcken var i rätt storlek dock..

    Vi ska tillbaka om en vecka för att kolla om gulesäcken vuxit till sig..

    Men denna oro gör mej så ledsen.

    Är det någon som varit med om detta?

    Hur har det gått för er?

  • Svar på tråden VUL i dag v. 6+2, möjligen för liten gulesäcken.. Så orolig :( någon som varit med om detta?
  • Ebo88

    Jag har inte vart med om detta men under min första graviditet så gjorde jag vul i v.7.

    Läkaren som gjorde vul såg bekymrad ut och sa att något ev inte stod rätt till. Hon lämnade mig ensam i rummet medan hon gick och hämtade en kollega.

    Väl inne på rummet igen så stod dom och petade läkartermer och förde den vaginala ultraljudsmskinen runt omkring inne i mig för att stå och spekulera.

    Dom körde över mig totalt. Jag satt och grät och bad dom töa om vad dom såg men det ända dom sa var -tyst och vänta så vi kan se- medan dom turades om att styra pinnen.

    Till sist sa läkaren att - något ser fel ut och du kommer nog få mf om några dagar/en vecka. Börjar du blöda så är der normalt. -

    Jag ringde tillbaka dagen efter då chocken hade lagt sig och ifrågasatte hur dom kunde göra så. Barnmorskan jag pratade med då vart helt chockad och sa att hon aldrig hade hört nå liknande. Hon menade på att så tidigt i en graviditet är det svårt att se så mycket och att enklare inte bör uttala sig på så sätt. Hon sa att i de flesta fall man ger ett tråkigt besked så är det för att fostret inte stämmer överens med en veckan som den gravida kvinnan är i. Exempelvis att man är i v.9 men fostret mäter till v.6.

    Jag fick komma igen i v.10 om faller var så att jag inte hade fått mf och väl i v.10 så såg man en pigg liten krabat där inne

    Gulesäcken brukar väl inte börja utvecklas förrän runt v.5 och den kanske bara är lite liten men växer på sig?

    Jag hoppas att allt ser bra ut om en vecka för dig!

    Skriv gärna hur det går

  • Gimele

    Åh tack för ditt svar! <3

    Fruktansvärt hur okänsliga vården kan vara i detta läge!

    Vi blev väldigt chockade när det första läkaren sa när hon stuckit in apparaten i mej var "jag är osäker på om detta är en normal graviditet"..

    Jag frågade vad hon menade men hon svara bara "ja jag borde se gulesäcken så jag tror inte att detta är en normal graviditet heller".

    Jag får hade vad det innebär men hon svara bara att det tar vi sen.

    Sen mätte hon foster och fostetsäcken hastigt och mumlade att det kunde vara vecka 6+3 eller 6+0 eller 5+4. Sen shoff så var det färdigt.

    Jag fick klä på mej, vi fick ingen chans att hinna ta in vad som just hänt och sagt eller ens fått ställa några frågor!

    Hon sa bara att hon tyckte att vi skulle titta om en vecka igen för att se om gulesäcken syntes bättre då och då kommer det kosta 500kr.

    Vi svarade okej det vill vi såklart. Sen var det färdigt.

    Jag och min sambo gick ut och jag började gråta och gjorde det en lång stund efter..

    Fostret rörde sig hade hon sagt iaf, hade min sambo hört att hon sa, men om det var hjärtat eller vad det var sa hon inte. Hon sa det snabbt i förbi farten bara.. Jag tog inte in nån mer information efter hennes första ord.

    Nu återstår bara att vänta och försöka vara lugn.. Men det är ju inte helt lätt..

    Men ett posetivt svar som ditt lugnar iaf en del, tack snälla du!

Svar på tråden VUL i dag v. 6+2, möjligen för liten gulesäcken.. Så orolig :( någon som varit med om detta?