• Mon 10 Jun 2019 15:37
    2140 visningar
    28 svar
    28
    2140

    Rimlig ersättning för telefonkostnader som projektledare?

    Hej Vänner,

    jag skulle vilje få lite referensramar vad gäller vad som är brukligt att vara rimliga telefonkostnader när man arbetar som projektledare.

    Har behövt investera i en ny telefon som ger mig en månadskostnad på 380:-/mån för själva telefonen, sen tillkommer mitt abonnemang som kostar 569:-/mån (har obegränsat med surf pga. att jag behöver vara uppkopplad hela tiden) = totalt 949:-/mån.

    Är detta rimligt att begära av arbetsgivaren/projektet att de betalar eller finns det några riktlinjer gällande detta om vad som är rimligt?

    Tack på förhand,
    Sara

  • Svar på tråden Rimlig ersättning för telefonkostnader som projektledare?
  • Tue 11 Jun 2019 09:41
    #6
    Sandraberg skrev 2019-06-10 20:25:05 följande:

    Det normala är att arbetsgivaren står för telefon och abonnemang

    Även om du ska betala själv så låter det märkligt att du ska ha en helt ny telefon?

    Sen borde du kunna använd wifi istället för mobilsurf.

    Tror du har köpt en dyr telefon som du vill ha själ :)


    Hej Sandra,

    tack för din feedback

    japp är Apple-beroende så därav är telefonen dyr. Resonerar att det är lite resursslöseri att skaffa ytterligare en telefon för mitt uppdrag som projektledare då jag tänker att jag kan använda min privata.

    Kan absolut använda wifi, men är återigen lite bekväm av mig och vill kunna dela med mig av ett stabilt internet till min dator när jag reser med tåg exempelvis. SJ:s nät är inte så stabilt så därav surfbehovet. Jobbar mycket med videokonferenser så behöver extremt stabilt nät för att få en bra kvalitét på mötena.

    Ville få en känsla för vad som är normal kostnad för arbetsgivaren att betala för en heltids projektledare. Finns det schabloner för detta?

    Tack på förhand,
    Sara
  • Tue 11 Jun 2019 09:44
    #7
    Jagochdublirvi skrev 2019-06-10 21:00:53 följande:

    Dessutom, jobbar du som konsult så kolla över vilket avtal det eventuellt går inom. Jag och mina kollegor jobbar enligt ABK 09 och kör enligt dom reglerna, vilket vi även är noga med att lyfta upp i de offerter vi ger


    Hej Jagochdublirvi,

    tack för dina kunskaper här! Nej är inte konsult utan anställd av ett riksförbund. Ville egentligen få nån form av schablon som jag kan ha som rättesnöre. Vet att jag valt en dyr telefon och ett dyrt abonnemang så därav vill jag veta vad som är rimligt att få ersättning för.

    Helt ny på att jobba så här, har alltid varit anställd med färdiga avtal och inte behövt ta hänsyn till detta tidigare så vill göra det korrekt och på bästa sätt :)

    Med Värme,
    Sara
  • Tue 11 Jun 2019 10:56
    #11
    nus skrev 2019-06-11 10:24:45 följande:

    Där jag jobbar (arbetsuppgifter som kan liknas med en projektledares) får man köpa en telefon för upp till 3500 kr plus moms och man får ett mobilabonnemang av företaget, samtal och 3gb surf ingår, företaget betalar 129 kr/månad (plus moms) för det. Man förväntas använda Wi-Fi där det finns.

    Att du inte betalat din dyra telefon utan tagit den på avbetalning är inget företaget ska stå för.

    Tänker att max 300-400 kr/månad i ersättning för privat mobil i ditt läge skulle kunna vara rimligt, men på min arbetsplats är det inget alternativ, alla får mobil och abonnemang av företaget.


    Tack nus för dina erfarenheter. Tack för riktpriset på 300-400/mån, då har jag nåt att gå på!
  • Tue 11 Jun 2019 11:01
    #13
    Kjell2 skrev 2019-06-11 10:31:16 följande:

    Det är ett varningstecken om en arbetsgivare inte erbjuder telefon och abb. Kan vara tecken på dålig likviditet eller kreditproblem.

     


    Hej Kjell2,

    tack för din feedback! Ja jag är väl medveten om att den organisation jag är anställd av har en tajt budget så därav att jag ville se vad som var mest ansvarsfullt att ta ut i telefonkostnader. Jag arbetar för en ideell organisation som arbetar för psykisk hälsa och de har absolut erbjudit mig telefon och abonnemang, men tycker det är onödigt att ha två telefoner när jag lika gärna kan använda min privata


    Nu har vi fått projektpengar för ett treårsprojekt så ville göra lite research inför detta.

  • Tue 11 Jun 2019 11:05
    #14
    Kjell2 skrev 2019-06-11 09:57:17 följande:
    Är du anställd ska arbetsgivaren stå förse dig med telefon och abonnemang. Troligtvis mycket bättre för arbetsgivaren då de har bättre avtal och andra möjligheter att dra av kostnaden.

    Att som anställd själv köpa en telefon och abb och sen kräva löpande ersättning från arbetsgivaren kan skapa en del problem skattemässigt och trassel för dig om anställningen upphör.

    Varför förser inte arbetsgivaren dig med en telefon?

    Tack Kjell2, ok, vad bör jag tänka på vad gäller skatteproblemen? Jag kommer vara anställd för ett treårs projekt så känner mig ganska säker på min anställning, men har du några erfarenheter får du gärna dela med dig av dem så jag vet.

     Med Värme,


    Sara

  • Tue 11 Jun 2019 11:44
    #17
    Kjell2 skrev 2019-06-11 11:30:07 följande:

    Uppriktigt sagt låter du som du vill att jobbet ska betala en värsting iPhone och ett superabbonemang åt dig.

    Om nu organisationen är en intresseorganisation med ont om pengar kanske det inte är helt rätt ställa att lägga pengarna.


    Min tanke är INTE att projektet skall betala min dyra telefon och mitt dyra abonnemang utan en del av det. Som jag förstod det så var en rimlig summa 300-400:-/mån på en annan feedback. 
    Om en telefon kostar 3500:- att köpa in och sedan en abonnemangskostnad per månad på typ 150:-/mån så låter väl inte typ 300:-/mån för mina telefonkostnader som en orimlig summa? Samtidigt så sparas resurser i att inte behöva ha två telefoner utan att använda en (miljösynpunkt också).

    När jag angav kostnaderna för min telefon och mitt abonnemang så var det inte så att jag skulle be min arbetsgivare att betala hela den summan. Min fråga var helt enkelt vad som var rimligt utifrån andras erfarenhet att ta för telefonkostnader.
  • Tue 11 Jun 2019 11:54
    #19
    Kjell2 skrev 2019-06-11 11:49:15 följande:
    " totalt 949:-/mån.

    Är detta rimligt att begära av arbetsgivaren/projektet att de betalar "

    Telefonkostnader för ett företag landar ofta mellan 400 till 600 kr/månad och anställd för en vettig smartphone.med tillräckligt abb.
    Ööh jag vet inte om vi pratar om olika saker här, men om jag ber min arbetsgivare att ersätta mig för 300:- totalt för telefon så ser jag det inte som orimligt. Vad menar du med siffran 949 ? Alltså jag kommer inte be dem betala för min telefon. 

    Jag bad om vägledning för vad som var rimligt och fick till svar 300-400:- så det är det jag kommer begära av min arbetsgivare.

    Eller missförstår jag dig på något sätt som jag inte förstår? :)
  • Tue 11 Jun 2019 12:03
    #21
    Kjell2 skrev 2019-06-11 12:00:05 följande:
    När man läser ditt första inlägg är det inte allt för svårt att få, det felaktiga intrycket, att du vill köpa telefon och abb för 949 kr/mån och undrar om det är rimligt att begära det av arbetsgivaren.

    Men nu vet ag vad det var du frågade efter.
    Ja du har rätt att min ursprungliga fråga kan missuppfattas då jag faktiskt inte har en susning om vad som är brukligt i sådana här sammanhang. Jag ville bara visa hur fakta såg ut från början och få vägledning utifrån detta  

    Tack för bra vägledning och sunda tankar i detta, jag lär mig nåt nytt hela tiden och det känns bra!

    Nu känner jag att jag har mer kött på benen och kan jobba på i mitt projekt på ett bra sätt!
Svar på tråden Rimlig ersättning för telefonkostnader som projektledare?