• Mon 10 Jun 2019 15:44
    2141 visningar
    28 svar
    +2
    28
    2141

    Rimlig ersättning för telefonkostnader som projektledare?

    Varför fixar inte arbetsgivaren telefon åt dig?

  • Tue 11 Jun 2019 09:57
    #8
    saradenrara1 skrev 2019-06-11 09:44:21 följande:
    Hej Jagochdublirvi,

    tack för dina kunskaper här! Nej är inte konsult utan anställd av ett riksförbund. Ville egentligen få nån form av schablon som jag kan ha som rättesnöre. Vet att jag valt en dyr telefon och ett dyrt abonnemang så därav vill jag veta vad som är rimligt att få ersättning för.

    Helt ny på att jobba så här, har alltid varit anställd med färdiga avtal och inte behövt ta hänsyn till detta tidigare så vill göra det korrekt och på bästa sätt :)

    Med Värme,
    Sara
    Är du anställd ska arbetsgivaren stå förse dig med telefon och abonnemang. Troligtvis mycket bättre för arbetsgivaren då de har bättre avtal och andra möjligheter att dra av kostnaden.

    Att som anställd själv köpa en telefon och abb och sen kräva löpande ersättning från arbetsgivaren kan skapa en del problem skattemässigt och trassel för dig om anställningen upphör.

    Varför förser inte arbetsgivaren dig med en telefon?
  • Tue 11 Jun 2019 10:31
    #10

    Det är ett varningstecken om en arbetsgivare inte erbjuder telefon och abb. Kan vara tecken på dålig likviditet eller kreditproblem.

     

  • Tue 11 Jun 2019 10:59
    #12
    saradenrara1 skrev 2019-06-11 10:56:50 följande:
    Tack nus för dina erfarenheter. Tack för riktpriset på 300-400/mån, då har jag nåt att gå på!
    Vad säger din chef?
  • Tue 11 Jun 2019 11:14
    #15
    saradenrara1 skrev 2019-06-11 11:05:22 följande:

    Tack Kjell2, ok, vad bör jag tänka på vad gäller skatteproblemen? Jag kommer vara anställd för ett treårs projekt så känner mig ganska säker på min anställning, men har du några erfarenheter får du gärna dela med dig av dem så jag vet.

     Med Värme,


    Sara


    Det blir billigare för organisationen att själva stå för telefon och abb. 

    Undvik att arbetsgivaren betalar till dig för telefon och abb, , Kan ses som lön av skatteverket och bli skatt mm.

    1000 kr per månad är rätt häftigt. Det blir 36 000 kr under ditt kontrakt.


  • Tue 11 Jun 2019 11:30
    #16

    Uppriktigt sagt låter du som du vill att jobbet ska betala en värsting iPhone och ett superabbonemang åt dig.

    Om nu organisationen är en intresseorganisation med ont om pengar kanske det inte är helt rätt ställa att lägga pengarna.

  • Tue 11 Jun 2019 11:49
    #18
    saradenrara1 skrev 2019-06-11 11:44:10 följande:
    Min tanke är INTE att projektet skall betala min dyra telefon och mitt dyra abonnemang utan en del av det. Som jag förstod det så var en rimlig summa 300-400:-/mån på en annan feedback. 
    Om en telefon kostar 3500:- att köpa in och sedan en abonnemangskostnad per månad på typ 150:-/mån så låter väl inte typ 300:-/mån för mina telefonkostnader som en orimlig summa? Samtidigt så sparas resurser i att inte behöva ha två telefoner utan att använda en (miljösynpunkt också).

    När jag angav kostnaderna för min telefon och mitt abonnemang så var det inte så att jag skulle be min arbetsgivare att betala hela den summan. Min fråga var helt enkelt vad som var rimligt utifrån andras erfarenhet att ta för telefonkostnader.
    " totalt 949:-/mån.

    Är detta rimligt att begära av arbetsgivaren/projektet att de betalar "

    Telefonkostnader för ett företag landar ofta mellan 400 till 600 kr/månad och anställd för en vettig smartphone.med tillräckligt abb.
  • Tue 11 Jun 2019 12:00
    #20
    saradenrara1 skrev 2019-06-11 11:54:07 följande:
    Ööh jag vet inte om vi pratar om olika saker här, men om jag ber min arbetsgivare att ersätta mig för 300:- totalt för telefon så ser jag det inte som orimligt. Vad menar du med siffran 949 ? Alltså jag kommer inte be dem betala för min telefon. 

    Jag bad om vägledning för vad som var rimligt och fick till svar 300-400:- så det är det jag kommer begära av min arbetsgivare.

    Eller missförstår jag dig på något sätt som jag inte förstår? :)
    När man läser ditt första inlägg är det inte allt för svårt att få, det felaktiga intrycket, att du vill köpa telefon och abb för 949 kr/mån och undrar om det är rimligt att begära det av arbetsgivaren.

    Men nu vet ag vad det var du frågade efter.


  • Wed 12 Jun 2019 20:24
    #25
    Noname00 skrev 2019-06-12 20:14:56 följande:

    Är man konsult så är det inget konstigt alls, då ska konsulten oftast tillhandahålla egen dator och telefon.

    Ibland får man låna en dator av företaget då de inte vill att man kopplar upp sig med andra datorer.


    Därför skrev jag arbetsgivare och inte uppdragsgivare.
Svar på tråden Rimlig ersättning för telefonkostnader som projektledare?