• Anonym (F)
    Mon 1 Jul 2019 12:01
    2367 visningar
    18 svar
    18
    2367

    Ni som kämpar med körkortet?!

    Hej!

    Jag var lika rädd och orolig jag. Körde till och från under årens lopp, men slutförde körkortet vid 27 års ålder. Mina tips är dels att hitta någon som du är väldigt bekväm med, som du kan övningsköra med privat. Jag tycker själv att konceptet att köra med en förälder eller liknande kan vara svårt, den relationen man har förstärks i bilen och man kan känna prestationsångest osv. Hitta någon som är lättsam, som litar fullt ut på dig (även när du tvivlar på dig själv) och som du kan ha roligt med!! Jag körde med en kollega som är en av mina bästa vänner. Vi kunde köra till och från jobbet, men vi hittade även på roliga utflykter för att få in rutin med min körning. Nu när jag ser tillbaka på den tiden så tänker jag på de roliga sakerna vi gjorde och även när något krånglade i körningen och vi skrattade åt det.

    Sedan tror jag att det handlar väldigt mycket om rädslan att misslyckas. Jag kände konstant en stress och press att bli bekväm och klara olika moment enkelt, "alla andra gör ju det". Men det är inte sant. En bilskolelärare sa till mig att när man har fått sitt körkort då är man nybörjare. Man anses bara vara tillräckligt trafiksäker för att få fortsätta öva självständigt. Och dom orden hjälpte mig mycket! Har nu haft körkortet i tre år och känner fortfarande ofta att min körning går in i ett nytt stadie av bekvämlighet/trygghet/rutin. Det blir bättre hela tiden om man kör dagligen! Jag är också snäll mot mig själv, så att jag försöker utmana mig med stadskörning och "svårare körning" ibland, men också tillåta mig själv att ställa bilen och ta tåget in till stan om det känns krångligt att köra. Det är bara du som bestämmer! Jag hade också Jättesvårt att se mig som någon som kör bil. Jag tror det har med självkänslan att göra, och man är van att gå på känsla, och känslan känns inte rätt. Men jag blev till slut trygg med att skita i den känslan. Och idag ser jag mig som en som kör bil, efter att jag kört i flera år ????.

    Sen så tyckte jag det var jobbigt förr när folk frågade varandra hur många ggr de kört upp osv, men du ska veta att det där spelar Ingen som helst roll när du väl har ditt körkort. Och du har ingen skyldighet att prata med någon om just din resa till körkortet, det enda som spelar roll är när du får köra själv. Det värsta är de människorna som fäller kommentarer så som "om du inte klarat det inom den eller den tiden borde du inte ha körkort". Det är fullkomliga lögner.. jag kör lagligt, ordentligt, trafiksäkert, inga onödiga risker. Jag tror du är som mig och tänker "för mycket" och faktiskt känner extremt stort ansvar i trafiken. Det kommer gå jättebra, kämpa på och försök ha kul i processen ????????.

    Stort lycka till! ???? /F

  • Anonym (F)
    Mon 1 Jul 2019 12:03
    #14

    Ursäkta alla frågetecken i mitt inlägg, försökte använda emojis från telefonen.. haha.

Svar på tråden Ni som kämpar med körkortet?!