• Anonym (Mamma)

    Hur mycket hjälp från syskon?

    Om man knagglar sig fram på en så dålig lön att man inte har råd att köpa barnvagn (bf i slutet av månaden), är det då för mycket begärt att ens höginkomsttagare till syskon hjälper till? Hen tjänar så pass att han kan spara 50? i månaden.

  • Svar på tråden Hur mycket hjälp från syskon?
  • fjanten

    Ärligt talat, ja, det är för mycket begärt. Man får planera innan man skaffar barn, inte räkna med att andra ska rädda upp situationen (eller ja, du kan ju vända dig till socialen om det är för illa). Har du det så dåligt ställt borde du ha väntat med barnskaffandet, inte förvänta dig hjälp från ett syskon.

  • Anonym (hejsan)

    du kan ju aldrig kräva pengar av ditt syskon, det är hens pengar som hen bestämmer helt själv över, men man kan ju alltid önska sig ett bidrag av hen. 

    bli dock inte arg om syskonet säger nej, det är ju du som valt att skaffa barn. 

  • Anonym (Nja)

    Ditt syskon har ingen skyldighet att hjälpa dig. Bara genom att bo i Sverige så borde du haft samma förutsättningar att skaffa dig ett bättre betalt jobb.

    Om man inte ens har råd att köpa en vagn, varför skaffar man ens barn? Förstår inte rimligheten i detta.

    Mina syskon har försökt att snylta på min inkomst men icke! Jag har kämpat mig dit jag är och är ingen välgörenhetsorganisation. Jag skulle ha råd att skaffa barn men har valt bort det ändå. Mitt ena syskon föder barn på löpande band med okända pappor. Sedan gnäller hon om att hon inte har råd med än det ena, än det andra till barnen. Synd om barnen ja, men det är inte syskonens sak att ordna.

  • Anonym (Mamma)

    Barnet har kommit till genom flera års försök, så det är inget spontant. Bor inte i Sverige, men i ett annat land inom eu. Syskonet bor däremot i Sverige.

  • LFF
    Anonym (Mamma) skrev 2019-06-14 07:31:04 följande:

    Barnet har kommit till genom flera års försök, så det är inget spontant. Bor inte i Sverige, men i ett annat land inom eu. Syskonet bor däremot i Sverige.


    Då borde ni haft flera år av sparande och förberedelser inför barnets ankomst. Att snylta på syskonets inkomst är sjukt!
  • Anonym (Mamma)
    LFF skrev 2019-06-14 07:34:31 följande:

    Då borde ni haft flera år av sparande och förberedelser inför barnets ankomst. Att snylta på syskonets inkomst är sjukt!


    Har inte funnits några pengar att spara och hon har flera gånger blivit tillsagd att hon troligtvis är steril på grund av massa ärrvävnad.
  • Catnap

    Jag tycker att det är för mycket begärt, ja. Första tiden klarar man sig dessutom utan vagn om man har sjal eller sele (betydligt billigare) och då hinner man ju spara ihop till en billig begagnad vagn. Vår barnvagn kostade 500kr.

  • Anonym (Joss)

    Du skaffat alltså ett mycket väl planerat barn trots att du har så dålig ekonomi att du inte ens kan köpa en vagn? Av det lilla du skriver här att döma låter det ju enbart oansvarigt och som om du är van att andra ska ordna upp saker åt dig. Självklart kan man inte begära att någon annan (om det inte är en partner då som valt att leva med en) ska försörja en eller ens barn. Det är fullkomligt orimligt att tycka att ett syskon ska betala för en hur mycket hen än tjänar.

  • LFF
    Anonym (Mamma) skrev 2019-06-14 07:36:45 följande:

    Har inte funnits några pengar att spara och hon har flera gånger blivit tillsagd att hon troligtvis är steril på grund av massa ärrvävnad.


    Spelar ingen roll. Men så tycker ju jag att man bör ha en ordnad ekonomi när man bestämmer sig för att försöka få barn. Det betyder inte att man måste vara rik men man ska kunna försörja sig själv och ett barn sam kunna ha ett litet sparande. Om man försökt i flera år så har man haft flera år på sig att ordna detta.
Svar på tråden Hur mycket hjälp från syskon?