• Anonym (Skäms)

    Känner mig ryggradslös - råkade föra vidare skitsnack på jobbet

    Hej!

    Ursäkta lång text med ältande, hederspris för den som orkar läsa... ;)
    Sitter här och skäms som en hund, brukar inte bete mig så här ryggradslöst och hatar skitsnack. Ändå lyckades jag trampa i klaveret idag och nu vet jag inte hur jag reder upp det på ett någorlunda hedervärt sätt.

    Saken är den att vi har en vikarie på mitt jobb som jag blivit mycket god vän med, medan de flesta andra tycks ha svårt för hen. Arbetar inom industri och har en kvinnodominerad arbetsplats, vilket nog ibland kan leda till mer skitsnack.

    Idag när jag kom in i fikarummet satt X och Y där. Jag är för egen del en smula irriterad på X då hon knappt arbetar någonting och själv är jag på gränsen till utbrändhet, vi har högt tryck. Då X är gammal i gården och för kollegial harmonis skull har jag ändå kämpat rätt hårt för att hon ska gilla mig, men det är som att hälla vatten på en gås, jag säger "ja visst, flexa du så tar jag över rullbandet i eftermiddag" fast jag egentligen inte orkar och fast hon flexar och tar ledigt jättejättemycket, för jag vill att hon ska tycka om mig då vi är en liten arbetsgrupp inom just vårt område. Likväl känns det som om hon är på god fot med mig i högst en dag innan hon ser ut som en citron igen. Med denna pyrande irritation i mig, att ständigt behöva jobba hårdare för att hon maskar och att det kvittar vad jag gör, klev jag in i fikarummet och fann dem i färd med att skvallra långt efter rastens slut.

    X: "Säg åt Z (vikarien, min kompis) att hon ska byta av vid rullbandet nu".
    Jag: "Jag vet att hon gärna vill gå bredvid lite först då det var länge sedan hon var vid den stationen."
    X: "Nej, då kan hon gå och ställa sig bredvid Y där efter fikat. Det får vara slutdaltat med henne."
    Jag: "Jag ska tala med henne om saken."
    X och Y fortsätter prata skit om allt möjligt så jag går tvärt ut. Jag borde ju ha sagt något rakryggat i stil med att hon inte borde uttrycka sig på det sättet och att det är helt rimligt att få en introduktion, men min hjärna var för långsam och/eller jag för flat.

    Jag träffade sedan Z (vikarien) och sa att "Skulle du kunna byta av vid rullbandet nu?"
    Z svarade av förklarliga skäl att det ville hon inte, för hon hade kommit överens med chefen om att få gå bredvid nästa vecka och lära sig det igen efter uppehållet.
    "Aha" sa jag, för det visste jag inte, "X och Y vill gärna att du går dit nu och kanske vore det klokt för husfridens skull."
    Z: "Nej, jag ska gå bredvid först nästa vecka. Varför tycker de det?"
    Jag: "X sa att det var slutdaltat, och om du vill kan vi gå dit tillsammans och göra det."
    Z: "Nej, jag går dit nu." Går ut.

    En stund senare kommer X rasande till mig och säger att det var onödigt att vidarebefordra det där med daltandet, för nu hade Z skällt ut henne, och att X är mycket besviken på mig. Jag fick inte ur mig någonting men skämdes ihjäl. Jag brukar inte snacka skit, ändå gjorde jag det, och nu visste jag inte vad jag skulle säga, för jag tyckte fortfarande inte om att X sagt så om Z och samtidigt var det taskigt att vidarebefordra det. Nu är X och Y, mina enda kollegor, skitförbannade och jag sitter här vid min station och skäms och vill bara gå hem.

    Ni där ute som har ryggrad, vad skulle ni "rösta" för:
    1) Be om ursäkt till X och säga att det var onödigt att vidarebefordra det och att jag fick det att låta värre än vad det var och att jag förstår att hon är besviken.
    2) Be om ursäkt men samtidigt säga att vi är lika goda kålsupare (skitgammalt uttryck men kom inte på nåt bättre) båda två, hon för att hon uttryckte sig så och jag för att jag vidarebefodrade det, men att jag förstår att hon är besviken på mig.
    3) Låtsas som det regnar och känna att jag inte gjort något eller iaf mycket fel, jag är de facto skittrött på att de pratar illa om henne och det är lika bra att hon fick stå till svars för det och jag är trött på att fjäska.

  • Svar på tråden Känner mig ryggradslös - råkade föra vidare skitsnack på jobbet
  • Orkide

    Jag skulle inte lägga mer energi på det. Gjort är gjort. Men nästa gång det händer kanske du bara ska stå på dig att kompisen ska gå bredvid ett tag till och att om någon tycker annat så får de ta upp det med chefen.

  • Anonym (Skäms)
    Orkide skrev 2019-06-14 09:51:04 följande:

    Jag skulle inte lägga mer energi på det. Gjort är gjort. Men nästa gång det händer kanske du bara ska stå på dig att kompisen ska gå bredvid ett tag till och att om någon tycker annat så får de ta upp det med chefen.


    Tack. Ja, jag borde inte älta det mer, men känns obehagligt att träffa dem igen efter det här. Jag kan bara föreställa mig vad de säger om mig nu, och jag känner att jag borde be om ursäkt men samtidigt tycker jag ju att det är hon som betett sig illa. Stön. Jordens mest konflikträdda människa är jag.
  • Anonym (Jess)

    Du har ju inte snackat skit, det är ju kollegorna som snackar skit och sedan inte kan stå för vad de sagt?!

  • Anonym (Skäms)
    Anonym (Jess) skrev 2019-06-14 10:02:02 följande:

    Du har ju inte snackat skit, det är ju kollegorna som snackar skit och sedan inte kan stå för vad de sagt?!


    Tack för svaret, nu känner jag mig lite bättre. Kanske var det inte så ruttet gjort trots allt, fast jag känner att jag borde ha sagt åt X direkt istället för att låta Z sköta det. Dessutom hade jag besparat Z att bli ledsen över det de sa.

    (Jisses vad jag ältar, men känns bättre att ha fått skriva av sig lite)
  • IceKitten

    Här är lite hur jag ser det... Jag ber om ursäkt om jag tycker att jag har gjort fel. I vissa fall har jag bett om ursäkt trots att vi båda gjort fel och det är sällan jag fått någon ursäkt tillbaka. Men vad gör det?

    Jag ber om ursäkt för att jag vill bli bättre, att andra är oförmögna att förbättra sig straffar dem själva betydligt mer än mig.

    Så... Jag hade antagligen sagt något likt "jag är ledsen för att jag spred dina ord vidare men i framtiden vill jag inte höra något mer skitsnack om Z. Gör jag det så tänker jag säga ifrån för hon är en underbar kollega som verkligen inte förtjänar det.".

    Nu... Förvänta dig inte någon ursäkt tillbaka eller att X kommer uppskatta dina ord. Hon kanske tom blir riktigt sur... Men vem bryr sig? Det är hennes förlust att hon inte klarar av att utvecklas. Du kommer må betydligt bättre om du står upp för dina egna åsikter, slutar bryr dig om andras och slutar vara Xs dörrmatta.

  • Anonym (Jonsson)

    Du har inte snackat skit och du ska inte be om ursäkt.

    Den som snackat skit här är X som sa som hon sa. Hon får stå för det. Skulle hon sagt likadant direkt till Z om hon var där? Troligen inte va?

    Du skulle bara stått på dig och sagt till X att hon ju faktiskt sa så och pratade illa om Z och att det är hon som ska be om ursäkt. Det är henne man ska vara besviken på och det är hon som ska skämmas.

  • Mymlan82
    IceKitten skrev 2019-06-14 10:07:29 följande:

    Här är lite hur jag ser det... Jag ber om ursäkt om jag tycker att jag har gjort fel. I vissa fall har jag bett om ursäkt trots att vi båda gjort fel och det är sällan jag fått någon ursäkt tillbaka. Men vad gör det?

    Jag ber om ursäkt för att jag vill bli bättre, att andra är oförmögna att förbättra sig straffar dem själva betydligt mer än mig.

    Så... Jag hade antagligen sagt något likt "jag är ledsen för att jag spred dina ord vidare men i framtiden vill jag inte höra något mer skitsnack om Z. Gör jag det så tänker jag säga ifrån för hon är en underbar kollega som verkligen inte förtjänar det.".

    Nu... Förvänta dig inte någon ursäkt tillbaka eller att X kommer uppskatta dina ord. Hon kanske tom blir riktigt sur... Men vem bryr sig? Det är hennes förlust att hon inte klarar av att utvecklas. Du kommer må betydligt bättre om du står upp för dina egna åsikter, slutar bryr dig om andras och slutar vara Xs dörrmatta.


    Tack för svaret. Där har vi ryggrad sammanfattad i ett par rader. Om X tar upp saken igen ska jag säga så där, för det sammanfattar precis hur jag känner.

    Du har rätt i att jag är en dörrmatta, men jag börjar tröttna på det. Det är som att jag alltid kommer vara "den nya" fast jag jobbat här i fem år, men de jobbade här redan när jag föddes. Jag har talat med chefen om maskandet och visat statistik på hur mycket vi olika kollegor producerar (jag producerar 4 gånger mer än de), men han vågar inte säga något så det får bara fortgå. (Vi är två med taskig ryggrad på samma ställe som höres). Å andra sidan kanske det inte är att vara dörrmatta att jag försöker vara trevlig mot henne medan hon ser ut som en citron jämt. Jag vill ha en trevlig arbetsplats och att vi ska bete oss som vuxna människor, och jag tänker att om jag låter henne ta ledigt så kanske hon någon gång låter mig göra det, men det händer aldrig. Jag vill inte sjunka till den nivån, men samtidigt börjar jag tröttna. Så du har rätt, jag borde sluta vara en sån dörrmatta.
  • Anonym (Skäms)
    Anonym (Jonsson) skrev 2019-06-14 10:08:09 följande:

    Du har inte snackat skit och du ska inte be om ursäkt.

    Den som snackat skit här är X som sa som hon sa. Hon får stå för det. Skulle hon sagt likadant direkt till Z om hon var där? Troligen inte va?

    Du skulle bara stått på dig och sagt till X att hon ju faktiskt sa så och pratade illa om Z och att det är hon som ska be om ursäkt. Det är henne man ska vara besviken på och det är hon som ska skämmas.


    Tack <3

    (Shit, nu maskar jag ju. Men det brukar jag inte göra, behövde bara få det här ur systemet för att kunna fokusera och inte typ såga fingrarna av mig i någon maskin....)
  • Anonym (Li)

    Du slutar att fjäska för X. Hon utnyttjar dig för att hon kan. Vad är poängen med att försöka göra henne nöjd om hon ändå aldrig blir nöjd? Jag förstår att man vill hålla sig väl med sina kollegor, särskilt om man jobbar i en sån liten grupp . Men någon måtta får det vara på hur mycket dörrmatta andra får behandla en som. Ta inte upp det som hänt alls med X och Y. Stötta istället Z och förklara för henne att du förstår att hon självklart ska få respekt för det hon och chefen har kommit överens om. Känner du dig extra stark tar du upp saken med chefen också och påpekar att X inte respekterar sina kollegor.

  • Anonym (Mogge)

    Trist stämning på den arbetsplatsen, det låter inte som industrin brukar funka direkt ta inte upp saken mer med skvallerkärringarna, inget kommer bli bättre av det. Häng med vikarien och hoppas hon får bli kvar.

Svar på tråden Känner mig ryggradslös - råkade föra vidare skitsnack på jobbet