• Anonym (Kär)

    Hur får jag den äldre mannen?

    Bakgrund: Vi lever båda som gifta, vi har båda barn, tonåringar. Han är 16 år äldre än mig. Vi träffades för 1,5 år sedan genom jobbet och har hållit kontakt sedan dess genom rätt ytligt umgänge som after work med andra och fika på stan. Det finns attraktion mellan oss men vi har aldrig gjort något eller uttalat några känslor. Jag tror han är lika förälskad i mig som jag i honom men han är trogen sin fru. Han tycker mycket om henne men mellan raderna kan jag läsa att han stannar mycket av pliktkänsla. De har barn och hus och en historia på över 20 år tillsammans. 


    För min del är jag i ett bra förhållande med en bra man. Och jag har verkligen försökt släppa den här mannen, men jag kan inte. Jag har övervägt länge och väl och insett att vi har så mycket gemensamt, vi klickar på ett helt annat plan än jag och maken gör. Jag vill verkligen undersöka om det här kan funka. 


    Men hur tar man steget vidare? Ska jag ens ta steget vidare? Som sagt, han säger en sak men jag tror han vill lika mycket som jag, men det är förstås skrämmande att lämna en lång relation där man byggt upp ett helt liv tillsammans. 


    Och idiotförklaringar och kommentarer om hur elak/oärlig jag är mot min man undanbedes. 

  • Svar på tråden Hur får jag den äldre mannen?
  • Anonym (...)

    Om han säger att han är trogen sin fru och inte kommer att lämna henne så tycker jag att du ska respektera vad han säger och sluta ha romantiska fantasier. Fundera över vad det är du gillar hos honom och se om du kan locka fram de egenskaperna hos din man. Om du vill lämna din man så gör det utan att blanda in någon annan i ekvationen.

  • Anonym (Kär)
    Anonym (...) skrev 2019-06-16 18:41:36 följande:

    Om han säger att han är trogen sin fru och inte kommer att lämna henne så tycker jag att du ska respektera vad han säger och sluta ha romantiska fantasier. Fundera över vad det är du gillar hos honom och se om du kan locka fram de egenskaperna hos din man. Om du vill lämna din man så gör det utan att blanda in någon annan i ekvationen.


    Han har inte sagt att han inte kan tänka sig att lämna henne. Hade vi diskuterat saken och han sagt det så hade jag naturligtvis backat. Det här är mer komplicerat än så. Det finns mycket outtalat mellan oss och jag tror han är öppen för en relation, men att det måste få ta tid och sjunka in. Vad jag menar med trogen är att han trots spänningarna mellan oss inte gått över gränsen, och det har inte jag heller.


    De egenskaperna jag värderar hos honom är inget jag kan locka fram hos min man. 


    Jag kommer inte lämna min man om det inte blir någonting av det här. 

  • Fjäril kär

    Det du måste ha i åtanke är att han kanske kan tänka sig en relation men det betyder inte att han skiljer sig.

    Du behöver alltså ta ställning till om du vill medverka till en otrohetshistoria som antagligen inte leder nånstans.

    Han kan säkert vara attraherad, intresserad och förälskad men inte beredd på att lämna sin fru.

  • Anonym (Nicki)

    Förlåt om jag låter krass men om du vill ha denna man så krävs det att du är fan så mycket bättre än hans fru. Det måste vara värt att lämna 20 års äktenskap för din skull.

    Det måste vara värt för honom att offra bostad, familj, fru, anseende, status, pengar, släkt, vänner och social status för att kunna välja dig. Det kommer bli tuffa år för er båda innan ni kan landa i en fungerande vardag och folks ilska och besvikelse har lagt sig någorlunda.

    Nästan alla män drar sig bort från en älskarinna just för att de inte klarar av att hantera konsekvenser av sitt val och faktiskt inte tycker att älskarinnan är värd mer än sin fru. Visst kan några få träffa rätt och älska sin nya och välja att satsa på henne men det är dock ovanligt och inget du ska hoppas på.

    Så frågan är om han tycker att du är bättre än 20 års äktenskap?

    (och ja jag har varit älskarinnan så jag vet hur tankarna går och hur det livet funkar)

Svar på tråden Hur får jag den äldre mannen?