• Systeryster10

    Mensrubbning/PCO

    Hej!

    Gud vad jag älskar dessa trådar när man sitter här hemma med tablett Provera i handen och har typ 1000 olika frågor och funderingar. Undrar om någon typ har ?likande? problem typ.

    Jag slutade med p-piller i oktober-18. Haft mens en gång och däremellan brun/röda flytningar och sedan mars-19 ingenting. Sökte då gyn för utredning för PCO. Gynläk sa då att jag inte har de ?typiska? symtomen för PCO. Är inte överviktig, inget mer hår på kroppen eller är deprimerad. dock hat jag dålig hy! Men inte svår acne samt att det fanns äggblåsor men att de inte låg som för typisk PCO. Blodprover normala och det sjuka är ju nudå att jag har haft positiva ägglossningstester och det tyckte läkaren va ännu mera konstigt och alltså troligen inte PCO. Men nu skall jag påbörja min första behandling med provera i tre omgångar. Fråga 1- kan ens ägglossningstest visa falskt resultat? Och fråga 2- hur mycket mens och hur länge blödde ni med provera? Känns ju inte roligt att typ blöda hela sommaren...

    /mvh 26-årig tjej

  • Svar på tråden Mensrubbning/PCO
  • Clemmentina

    Låter inte som du har pco men det kan ju vara någon annan obalans i kroppen. Ägglossningstest kan absolut visa falskt resultat. Jag har fått positivt (eller glad gubbe) flera gånger utan att få ägglossning. Ett positivt test indikerar att äl är på gång men visar inte att det har skett. Jag får lite mindre blödningar av Provera men de påminner i stort sett som vanlig mens. Mins har börjar 1-7 dagar efter sista tabletten och har pågått i ca 5-6 dagar.

  • Systeryster10

    Tack för svar!

    Jaa för jag antar ju att mensen isåfall borde kommit om jag skulle haft ÄL. När jag gjorde UL av livmoder och äggstock så kunde läkaren se att ?hinnan? va normal och såg typisk ut för en snar ägglossning. Men kan man ens ha ÄL men ingen mens?

Svar på tråden Mensrubbning/PCO