Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Varför kan folk inte stava till förrän?

Människor som inte läser speciellt mycket, har oftare en tendens att skriva talspråksvarianter av ord och grammatik. Eftersom de och dem uttalas lika, har de inte riktigt koll på när respektive ord ska användas. De stavar det "åtminstonde" och "egenklien" eftersom det är dialektala uttal av orden, och inte har sett dem i skrift tillräckligt mycket för att nöta in korrekt stavning.

• Embla twopointoh
    EnAnonumius skrev 2019-06-17 21:44:20 följande:
    Skall rätta mig själv..

"Du bör kanske skall se över dina egna fel och brister innan du klankar på andra? "

Skall givetvis vara så här:

"Du bör kanske se över dina egna fel och brister innan du klankar på andra? "
    Ett fel av den typen som du gjorde ovan, tycker jag är ganska självklart att det handlar om att man omformulerar en text några gånger innan man skickar den, och då är det lätt hänt att det blir dubbla prepositioner, fel tempus på ett ord eller liknande, eftersom man blir "hemmablind" när man skriver och den typen av fel kan vara svåra att upptäcka under skrivprocessens gång.

• Embla twopointoh
    EnAnonumius skrev 2019-06-18 00:22:36 följande:
    Det är en bra idé faktiskt..

Dock i mitt fall så handlade det om att jag glömde radera "skall" innan jag skickade i väg det.

Dock så hoppas ju jag att poängen går fram till "Hen Språkpolis" ändå, att hen bör ju kolla över sitt egna första, innan hen klankar på andra.
    Vad är en bra idé?

Mitt "...eller liknande." inkluderade även att glömma/missa att radera ett ord.

Jag är, om jag får trotsa Jante, väldigt bra på att skriva och argumentera i skrift, och jag ska erkänna att det bor en språkpolis i mig också (även om jag inte släpper henne lös så ofta). Däremot hyser jag inga som helst föreställningar om att allt jag skriver är perfekt, jag formulerar mig konstigt eller otydligt ibland, stavar fel, använder fel preposition eller missar att radera ett ord innan jag postar.

Men, ska man vara petig, så även om TS skriver som en kratta, så tar det inte bort sanningshalten i det han/hon skriver, nämligen att vissa har svårt att stava "förrän".
  • Embla twopointoh
    EnAnonumius skrev 2019-06-19 01:03:36 följande:
    Att man går igenom sin text, kanske formulera om vissa meningar etc, innan man postar. Det var ju liksom det du skrev i den posten jag citerade.
    Embla twopointoh skrev 2019-06-18 10:58:47 följande:
    Jag är, om jag får trotsa Jante, väldigt bra på att skriva och argumentera i skrift, och jag ska erkänna att det bor en språkpolis i mig också (även om jag inte släpper henne lös så ofta). Däremot hyser jag inga som helst föreställningar om att allt jag skriver är perfekt, jag formulerar mig konstigt eller otydligt ibland, stavar fel, använder fel preposition eller missar att radera ett ord innan jag postar.

De enda gångerna jag släpper lös min språkpolis är i speciella dedikerade "språktrådar" startade av en exempelvis en språkpolis, och/eller när man ser en språkpolis enbart klankar på språkfel i andras texter och inte bryr sig om ämnet TS har i sin tråd, utan vill bara spy galla över någon persons inlägg bara för att det blev lite grammatiskt tokigt eller lite stavfel. .Kan inte se (hur jag än lusläser) att någon har sagt att det skulle ta bort sanningen att TS har rätt om hur man skall skriva "förrän", även om TS skriver som en kratta själv. Flört
    Om man går in i det här sammanhanget och påpekar att TS själv skriver som en kratta, så är det antingen ett försök till motargument till TS påstående (eller snarare att avfärda TS), eller så är det att "klanka på språkfel i andras texter utan att bry sig om ämnet". Ämnet är nämligen inte TS språk, utan att folk inte kan stava till förrän, och det senare är sant (eller falskt) oberoende av TS eget språk.
Svar på tråden Varför kan folk inte stava till förrän?