• Anonym (Vad göra?)

    Jag känner obehag av araber/syrianer

    Jag har fått väldigt mycket gliringar och kommentarer av just dessa om de är fler än två. Alltså tre personer eller fler har förmågan att spotta ut sig kommentarer nästan varannan gång man går förbi dom.Jag bor i ett område där de är i majoritet .Jag är nervös av att jag en vacker dag ej tiger mer och att det blir problem.

    Den dagen tänker jag ej förlora och är därför väldigt orolig hela tiden.......Funderar på att börja med mindfulness för att sluta fokusera på vad dessa säger till mig.Har någon nåt förslag till vad man kan göra förutom att flytta fort som attan? Har tyvärr inte möjlighet att göra det så fort.

    Är annars från Israel och född i Sverige och ser normal ut för övrigt och går inte heller klädd som jude.

  • Svar på tråden Jag känner obehag av araber/syrianer
  • Anonym (H)

    Hej!

    Skadar du ingen, ingen kommer o skada dig. Var normal med folk så är de normala med dig. Lycka till och hoppas att du ska må bra.

  • Anonym (Svensk)
    Anonym (Vad göra?) skrev 2019-06-16 19:58:15 följande:

    Jag har fått väldigt mycket gliringar och kommentarer av just dessa om de är fler än två. Alltså tre personer eller fler har förmågan att spotta ut sig kommentarer nästan varannan gång man går förbi dom.Jag bor i ett område där de är i majoritet .Jag är nervös av att jag en vacker dag ej tiger mer och att det blir problem.

    Den dagen tänker jag ej förlora och är därför väldigt orolig hela tiden.......Funderar på att börja med mindfulness för att sluta fokusera på vad dessa säger till mig.Har någon nåt förslag till vad man kan göra förutom att flytta fort som attan? Har tyvärr inte möjlighet att göra det så fort.

    Är annars från Israel och född i Sverige och ser normal ut för övrigt och går inte heller klädd som jude.


    Man ska inte dra alla över en kam. Bor själv granne med två syriska familjer och den ena familjen är som pesten (deras barn springer, skriker och slåss inne konstant mellan 6-23 och när de lagt sig kommer gäster till föräldrarna och väsnas och gapar halva natten) och den andra familjen är lugna, omhändertagande och skötsamma människor som gärna ger en hjälpande hand när de går förbi. De har hjälpt mig att bära matkassar flera gånger än jag kan räkna och även hjälpt mina barn med olika saker. Så alla är inte likadana. Själv gillar jag både syrier och araber överlag om man bortser från familjen som stör oss konstant.

    Det du kan göra, förutom att ignorera, är att ta på hörlurar med musik så du inte hör dem. Gå med huvudet högt och bry dig inte om dem. Och som du själv skrev, flytta så snart du kan
  • Anonym (U)
    Anonym (H) skrev 2019-06-16 20:12:54 följande:

    Hej!

    Skadar du ingen, ingen kommer o skada dig. Var normal med folk så är de normala med dig. Lycka till och hoppas att du ska må bra.


    Haha. Du är lustig. Vilken värld lever du i ?
  • Anonym (Vad göra?)
    Anonym (H) skrev 2019-06-16 20:12:54 följande:

    Hej!

    Skadar du ingen, ingen kommer o skada dig. Var normal med folk så är de normala med dig. Lycka till och hoppas att du ska må bra.


    Det är just detta jag försöker att förklara för folk.Jag gör dom aldrig nåt men de är på mig utan anledning.
  • Anonym (Vad göra?)
    Anonym (n) skrev 2019-06-16 20:21:28 följande:

    jag känner också obehag av dessa.


    Ok det känns ju iaf bra att jag inte är ensam.
  • Anonym (TR)
    Anonym (Vad göra?) skrev 2019-06-16 19:58:15 följande:

    Jag har fått väldigt mycket gliringar och kommentarer av just dessa om de är fler än två. Alltså tre personer eller fler har förmågan att spotta ut sig kommentarer nästan varannan gång man går förbi dom.Jag bor i ett område där de är i majoritet .Jag är nervös av att jag en vacker dag ej tiger mer och att det blir problem.

    Den dagen tänker jag ej förlora och är därför väldigt orolig hela tiden.......Funderar på att börja med mindfulness för att sluta fokusera på vad dessa säger till mig.Har någon nåt förslag till vad man kan göra förutom att flytta fort som attan? Har tyvärr inte möjlighet att göra det så fort.

    Är annars från Israel och född i Sverige och ser normal ut för övrigt och går inte heller klädd som jude.


    Känner obehag av sådana människor som dig.
  • Anonym (n)
    Anonym (TR) skrev 2019-06-16 20:46:32 följande:
    Känner obehag av sådana människor som dig.
    Mycket osympatiskt inlägg
    TS berättar om trakasserier
  • Anonym (Vad göra?)
    Anonym (TR) skrev 2019-06-16 20:46:32 följande:

    Känner obehag av sådana människor som dig.


    Känner du obehag mot judar menar du? Jag är ju jude.
  • Anonym (H)
    Anonym (Vad göra?) skrev 2019-06-16 20:37:17 följande:

    Det är just detta jag försöker att förklara för folk.Jag gör dom aldrig nåt men de är på mig utan anledning.


    Det kan vara svårt ibland. Men hat ger bara hat tillbaka. Ja är själv arab och har en arbetskollega från Israel. Vi pratar och skrattar och diskuterar allt. Vi gillar varandra och har inget emot varandra. Alla folk är inte samma, och det finns alltid bra och dåliga människor från alla sidor.
  • Anonym (Vad göra?)

    Känner du att du hatar mig för vad vissa landsmän har gjort? Eller vad menar du? Har du lust att trakassera mig pga av det?

  • Anonym (Vad göra?)

    Ovan inlägg var riktat mot TR

  • Anonym (TR)
    Anonym (Vad göra?) skrev 2019-06-16 21:02:06 följande:

    Känner du obehag mot judar menar du? Jag är ju jude.


    Nej, av fördomsfulla människor.
  • Dr Nail

    Alltså vissa av dem är helt okej och normala människor.


    Anonym (TR) skrev 2019-06-16 21:52:19 följande:

    Nej, av fördomsfulla människor.


    Läste du ens ts??
  • Anonym (n)
    Anonym (TR) skrev 2019-06-16 21:52:19 följande:
    Nej, av fördomsfulla människor.
    Ok, men det är ju ts som blir påhoppad av fördomsfulla människor
  • Anonym (Fördomsfull)
    Anonym (TR) skrev 2019-06-16 21:52:19 följande:
    Nej, av fördomsfulla människor.

    Då har du ett problem. Alla är fördomsfulla, alla. Även folk som tror att de inte är det, är det. Människan är utvecklad till att se mönster i dess omgivning. Tyvärr är vi inte utvecklade till att förstå att dessa mönster inte alltid kan appliceras på alla, vilket leder till problemen. Det är det som skiljer fördomsfulla människor ifrån rasistiska människor.


    Den hårda sanningen är att dessa fördomar existerar därför att de förtjänats. Säger du Thailändare till mig så svarar jag före allt annat: "hårda arbetare". Säger du Arab till mig så kommer du att få höra en rad negativa adjektiv innan vi kommer till ett positivt, kanske blir: "sociala/utåtriktade". 


    Det är inte tack vare mig som de fördomarna existerar. Du kan hata på mig för att jag håller dessa fördomar, eller så kan du hata på de som skapat/skapar dem genom sitt beteende. 


    (Gör mitt absolut bästa för att aldrig döma individen efter gruppen. Bättre på det än de flesta).

Svar på tråden Jag känner obehag av araber/syrianer