• Anonym (ujgvk)

    SLUTA SÄG/SKRIV HEN

    Kan alla ni som håller på och säger HEN hela jävla tiden sluta med det? SkrattandeDet är fullständigt efterblivet att använda det nyligen påhittade ordet. Hen är ett nytt ord som kom till någon gång efter 2010 antar jag. När man ska skapa ett nytt ord så är det bra om ordet fyller en funktion, ordet HEN gör inte det.

    Det allra värsta och det mest efterblivna är när folk kallar en pojke eller flicka för hen, istället för han/hon, trots att de vet vilken person det rör sig om. Om man vet vilket kön det rör sig om, varför i helvete ska man skriva hen?

    Om man inte vet vilket kön det rör sig om, vi säger att en person är efterlyst och man inte vet om det är en man eller kvinna, då kan man skriva PERSONEN. Ordet hen behövs inte.

    När det kommer till folk som inte vet om de är män eller kvinnor så finns ordet HERMAFRODIT. Skriv hermafroditen i så fall.  
    Bildresultat för HERMAFRODIT
  • Svar på tråden SLUTA SÄG/SKRIV HEN
  • Solarn

    Jorden slutade inte snurra när du föddes, nya ord kommer, ny teknik uppfinns, utvecklingen går framåt. Häng med istället för att sura över förändringar som alltid kommer att ske iallafall.

  • Anonym (urk)

    Undrar alltid vilka höns ni pratar om? Det låter faktist töntigt,

  • Solarn
    Anonym (urk) skrev 2019-06-17 14:43:37 följande:

    Undrar alltid vilka höns ni pratar om? Det låter faktist töntigt,


    Ja det måste vara svårt för er som inte klarar av att hålla isär olika språk. Styrkekram.
  • Normativ

    Ordet har en eminent funktion i att beskriva könsneutrala företeelser inte sällan om det är i tänkta situationer när man planerar en verksamhet. Det skapar ett absolut mervärde genom ökad tydlighet kring att sätta fokus på förändringen istället för genus.

  • IceKitten

    Personen önskade att personen bara fick vara som personen ville vara. Att andra personer skulle sluta lägga sig i personens personliga val om hur personen som person skulle beter sig eller vad personen för den delen fick säga eller skriva. Personen insåg dock att

    de andra personerna dessvärre aldrig skulle kunna acceptera personens personlighet utan enbart komma med en massa förutfattade och felaktiga åsikter om personen då dessa personerna till och med saknade förmågan att acceptera ett nytt ord.

    Låter ju skitbra. Men det är bara min personliga åsikt...

  • linani
    Anonym (urk) skrev 2019-06-17 14:43:37 följande:

    Undrar alltid vilka höns ni pratar om? Det låter faktist töntigt,


    Och jag förstår inte när folk skriver "barn"! Är detta ett lantbrukarforum som handlar om lador eller vad.
  • CitronTulo

    Ja det är ju ungefär lika enkelt som att skriva hermafrodit eller personen som hen.. 

    Helt upp till dig att använda ordet eller inte TS.

    Men jag tycker att det i vissa sammanhang är ett bra ord och då använder jag det!

    Detta måste ju vara ett perfekt exempel på att man tydligen kränker folk hur man än gör? Om man felaktigt kallar någon får hon eller han så kan någon bli kränkt, om man använder ordet hen så blir de som inte gillar ordet hen upprörda, Haha!!!

  • Kokoskorven
    Anonym (ujgvk) skrev 2019-06-17 14:34:52 följande:
    Kan alla ni som håller på och säger HEN hela jävla tiden sluta med det? SkrattandeDet är fullständigt efterblivet att använda det nyligen påhittade ordet. Hen är ett nytt ord som kom till någon gång efter 2010 antar jag. När man ska skapa ett nytt ord så är det bra om ordet fyller en funktion, ordet HEN gör inte det.

    Det allra värsta och det mest efterblivna är när folk kallar en pojke eller flicka för hen, istället för han/hon, trots att de vet vilken person det rör sig om. Om man vet vilket kön det rör sig om, varför i helvete ska man skriva hen?

    Om man inte vet vilket kön det rör sig om, vi säger att en person är efterlyst och man inte vet om det är en man eller kvinna, då kan man skriva PERSONEN. Ordet hen behövs inte.

    När det kommer till folk som inte vet om de är män eller kvinnor så finns ordet HERMAFRODIT. Skriv hermafroditen i så fall.  
    Antar att du trollar, men okej.

    1) Nya ord tillkommer i alla språk hela tiden. Det vore efterblivet att vägra använda nya ord för sakens skull. Den som resonerar så er ei mans maki ok eig maðr í brysti, för att uttrycka det hela på fornsvenska.

    2) Ordet hen har, till skillnad från många andra nyord, en mycket klart definierad funktion i språket, nämligen att vara könsneutralt pronomen, vilket svenskan hittills helt saknat. Om man använder hen på det sättet, har det alltså ingenting med faktiskt kön att göra, utan det markerar bara att man i ett visst fall inte känner till personens kön. Vissa använder det dessutom trots att de känner till personens kön, vilket ju kan vara lite onödigt, där håller jag med dig. Antagligen anser man väl i dessa fall att könet helt enkelt saknar relevans i sammanhanget.

    3) Ordet "personen" som substitut för ett pronomen tror jag inte på allvar att du tycker är smidigt att använda. "Jag såg personen, när personen gick mot gaten där personens flyg snart skulle avgå". 

    4) Hermafrodit är inte "en person som inte vet om de är män eller kvinnor" utan en extremt ovanlig fysiologisk avvikelse som innebär en kombination av manliga och kvinnliga fysiska attribut och genitalier.

    Vill tillägga att jag själv inte använder hen särskilt ofta, eftersom jag inte har något större problem med "han eller hon" eller liknande i de ovanliga fall jag inte känner till eller kan anta en persons kön. Men, smaken är olika, och många finner det uppenbarligen användbart, så på det hela taget tycker jag det verkar vara ett lyckat nytillskott i SAOB.
  • Tecum
    IceKitten skrev 2019-06-17 15:00:52 följande:
    Personen önskade att personen bara fick vara som personen ville vara. Att andra personer skulle sluta lägga sig i personens personliga val om hur personen som person skulle beter sig eller vad personen för den delen fick säga eller skriva. Personen insåg dock att
    de andra personerna dessvärre aldrig skulle kunna acceptera personens personlighet utan enbart komma med en massa förutfattade och felaktiga åsikter om personen då dessa personerna till och med saknade förmågan att acceptera ett nytt ord.
    Låter ju skitbra. Men det är bara min personliga åsikt...
    En massa "hen" i din text hade inte varit bättre. Men kan istället blanda och använda denne, dennes, man, och hen ihop med ordet personen.

    Hen är ett praktiskt ord om man inte vet könstillhörigheten men tyvärr missbrukas det av de som använder hen fast de vet könstillhörighet. Antingen för att de fått för sig att deras inlägg blir mindre anonymt (vilket är inbillning) eller för att de vill vara genuskorrekta fast de egentligen blir genusINKORREKTA.
    Om man vet könet ska man inte skriva hen!
  • snedtak
    Anonym (ujgvk) skrev 2019-06-17 14:34:52 följande:
    Kan alla ni som håller på och säger HEN hela jävla tiden sluta med det? SkrattandeDet är fullständigt efterblivet att använda det nyligen påhittade ordet. Hen är ett nytt ord som kom till någon gång efter 2010 antar jag. När man ska skapa ett nytt ord så är det bra om ordet fyller en funktion, ordet HEN gör inte det.  
    Nytt och nytt, det har funnits sen 60-talet...
Svar på tråden SLUTA SÄG/SKRIV HEN