• Anonym (?)
    Wed 19 Jun 2019 07:23
    1233 visningar
    18 svar
    18
    1233

    Folk som sjukskriver sig istället för att förändra sin situation?

    Jag har många gånger funderat över fenomenet med människor som håller så hårt fast i ett jobb, en relation, en hobby eller annat att det gör dem sjuka. För 10 år sen fick vi en dålig chef, jag jobbade på i 6 månader men sen fick det vara nog. Jag sade upp mig och började plugga. 3 gamla kollegor (som är kompetenta nog att få andra jobb) har sen dess varit sjukskrivna i omgångar, helt relaterat till arbetssituationen, men gör inga ansatser att flytta på sig. Vid det här laget borde man ju inse att åtgärder från arbetsgivarens sida inte är tillräckliga. Nu har jag återigen hamnat i en liknande situation. Efter en omorganisation för ett drygt år sen trivs gruppen överlag dåligt och det påverkar stämningen på jobbet i stor utsträckning. Vi har kämpat i snart ett år med att få gehör hos ledningen utan egentliga resultat. Vi går hos psykolog allihopa, en kollega har drabbats av magsår, korta sjukskrivningar för diffusa "magproblem" travas på varandra, huvudvärk, sömnproblem etc. Vi är flera stycken som helt enkelt börjat glida in i den berömda väggen och situationen förvärras för varje gång någon är hemma "sjuk" (mår så jävla dåligt att denne inte kan sköta jobbet eller ta sig hit).

    I april sade jag upp mig för jag insåg att situationen inte kommer förbättras om det inte kommer in nytt blod och för att ge ledningen ett uppvaknande (Chefen förvärrar dock situationen genom att förhala rekryteringen och skapar onödig extra oro hos kollegorna). Inför semestrarna råder nu fullkomligt kaos och igår kom beskedet. En kollega sjukskriven på heltid en månad. Samma kollega som var satt att jobba "hell weeks" v. 28-32 med mig och en sommarvikarie (som för övrigt inte rekryterats ännu) utsikterna för att kollegan efter ett halvår av korta sjukskrivningar för diffusa magåkommor kommer vara tillbaka och fit for fight v.29 är små. Speciellt om beskedet är att vi kommer vara en person kort då utsikterna för att hitta en kompetent sommarvikarie börjar se dåliga ut.

    Nu står vi inför att alternativet är att någon kommer bli inbeordrad på sin semester (som så många gånger förr) och fortfarande är jag den enda som ser ett nytt jobb som ett realistiskt alternativ, alla andra överväger istället att sjukskriva sig. Jag förstår ärligt talat inte varför så många verkar tänka och göra så här?

    Jag kan inte komma på en enda person jag känner som blivit sjukskriven för jobbrelaterad utmattning som blivit frisk innan denne kommit ifrån just det jobbet. Samma sak med de som mått dåligt av andra anledningar, de har blivit friska först när de kraschat helt och "förlorat" relationen, huset med stora renoveringsbehov, hästhobbyn etc. som gjorde dem sjuka.

    Är jag unikt insiktsfull eller var är det frågan om?

    (Ja, jag förstår att det kan finnas omständigheter, men jag vill ha en debatt och resonemang så väljer att beskriva frågan ganska svart/vitt)

  • Svar på tråden Folk som sjukskriver sig istället för att förändra sin situation?
  • Anonym (Andre­as)
    Wed 19 Jun 2019 07:32
    #1

    Alla har helt enkelt inte förutsättningar för att få nytt jobb bara sådär eller förutsättningar för att kunna plugga. (att man en gång pluggat en utbildning man nu jobbar med säger ingenting om utgångspunkten här och nu)

    Har man en partner med dålig/ingen inkomst (kanske partnern pluggar) så är det inte så bara att kasta in handduken. Lån ska amorteras och barn ska ha underhåll.

    Många som mår dåligt kan heller inte se lösningar på sina problem och kan heller inte alltid se sambandet mellan ångest och arbetsplats.

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Wed 19 Jun 2019 07:40
    #2
    Anonym (Andreas) skrev 2019-06-19 07:32:17 följande:

    Alla har helt enkelt inte förutsättningar för att få nytt jobb bara sådär eller förutsättningar för att kunna plugga. (att man en gång pluggat en utbildning man nu jobbar med säger ingenting om utgångspunkten här och nu)

    Har man en partner med dålig/ingen inkomst (kanske partnern pluggar) så är det inte så bara att kasta in handduken. Lån ska amorteras och barn ska ha underhåll.

    Många som mår dåligt kan heller inte se lösningar på sina problem och kan heller inte alltid se sambandet mellan ångest och arbetsplats.


    I vårt fall kan egentligen bara det sista appliceras, men av tongångarna att döma så vet precis alla varför vi mår dåligt. I övrigt är vi eftersökta (jag hade erbjudande om nytt jobb samma dag som det blev officiellt att jag sagt upp mig) relativt högavlönade, vad jag vet har ingen ekonomiska bekymmer att klara sig utan inkomst under lång tid (flera av oss har haft långa fl och även haft råd att vara lediga tillsammans med våra partners upp till ett år). Min familj är den minst högavlönade då min sambo är den enda partnern som tjänar under en halv miljon om året.

    För mina gamla kollegor föreligger vissa av de omständigheterna, men att vara sjukskriven i åratal är ju knappast gratis det heller.
  • Anonym (Trött­)
    Wed 19 Jun 2019 07:49
    #3

    För min del handlar det om att jag om jag sade upp mig skulle jag ha svårt att få jobb inom mitt yrke (MKT liten arbetsmarknad). Jag och min familj skulle bli tvugna att flytta till en annan stad, kanske i en helt annan del av landet, om jag skulle byta jobb. Alternativet är så klart att ta ett sk okvalificerat jobb. Jag skulle då behöva jobba heltid för att få pengar så att det räcker och det vill jag inte när jag har småbarn.

    I nuläget är alla, även cheferna, uppmärksamma på den dåliga arbetsmiljön och försöker hitta vägar att komma till rätta med den. Så länge viljan finns har jag hopp, även om det har sett ut så här i flera år. Arbetsuppgifterna och arbetskamraterna är toppen. Det är organisatoriska problem som orsakar stressen.

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Wed 19 Jun 2019 08:15
    #4
    Anonym (Trött) skrev 2019-06-19 07:49:12 följande:

    För min del handlar det om att jag om jag sade upp mig skulle jag ha svårt att få jobb inom mitt yrke (MKT liten arbetsmarknad). Jag och min familj skulle bli tvugna att flytta till en annan stad, kanske i en helt annan del av landet, om jag skulle byta jobb. Alternativet är så klart att ta ett sk okvalificerat jobb. Jag skulle då behöva jobba heltid för att få pengar så att det räcker och det vill jag inte när jag har småbarn.

    I nuläget är alla, även cheferna, uppmärksamma på den dåliga arbetsmiljön och försöker hitta vägar att komma till rätta med den. Så länge viljan finns har jag hopp, även om det har sett ut så här i flera år. Arbetsuppgifterna och arbetskamraterna är toppen. Det är organisatoriska problem som orsakar stressen.


    Ledsen att höra om din situation, hoppas att det löser sig.

    Vi har som sagt inte fått något som helst gehör från ledningen, alla åtgärder är framtvingade av fack/personalombud. Vi har gått från en situation där ingen sagt upp sig på över 10 år (jag fick min tjänst vid en pensionsavgång) till att jag är den tredje medarbetaren, av ca 20 på min avdelning, på ett år som slutar. Från att ha varit en fantastisk arbetsplats är vi nu lika attraktiva som en rotfyllning verkar det som. Arbetsuppgifterna är fortfarande super, kollegorna är i grunden underbara men mår samtliga nu så dåligt att man inte orkar med dem. Även i vårt fall är det organisationen som brister.

    Fick min lönespec här på morgonen, jag har gjort så mycket övertid och jobbat på OB-tid i maj att lönen uppgår till ca. dubbla min grundlön, man kör helt enkelt skiten ut de som klarar av tempot. Jag är redan bokad att jobba övertid ytterligare en helg per månad utöver mina egna i juli och aug. Nu kommer vi sannolikt behöva täcka upp för ytterligare en person vilket innebär en extra helg vardera plus ytterligare en helgdag per månad, på övertid, så inga andra lediga dagar utgår. Facket skriker och hänvisar till att vi enligt avtal inte får jobba mer än 11 dagar i sträck , men ledningen kör på.
  • sextio­talist
    Wed 19 Jun 2019 08:27
    #5
    Anonym (?) skrev 2019-06-19 07:23:44 följande:

    Jag har många gånger funderat över fenomenet med människor som håller så hårt fast i ett jobb, en relation, en hobby eller annat att det gör dem sjuka. För 10 år sen fick vi en dålig chef, jag jobbade på i 6 månader men sen fick det vara nog. Jag sade upp mig och började plugga. 3 gamla kollegor (som är kompetenta nog att få andra jobb) har sen dess varit sjukskrivna i omgångar, helt relaterat till arbetssituationen, men gör inga ansatser att flytta på sig. Vid det här laget borde man ju inse att åtgärder från arbetsgivarens sida inte är tillräckliga. Nu har jag återigen hamnat i en liknande situation. Efter en omorganisation för ett drygt år sen trivs gruppen överlag dåligt och det påverkar stämningen på jobbet i stor utsträckning. Vi har kämpat i snart ett år med att få gehör hos ledningen utan egentliga resultat. Vi går hos psykolog allihopa, en kollega har drabbats av magsår, korta sjukskrivningar för diffusa "magproblem" travas på varandra, huvudvärk, sömnproblem etc. Vi är flera stycken som helt enkelt börjat glida in i den berömda väggen och situationen förvärras för varje gång någon är hemma "sjuk" (mår så jävla dåligt att denne inte kan sköta jobbet eller ta sig hit).

    I april sade jag upp mig för jag insåg att situationen inte kommer förbättras om det inte kommer in nytt blod och för att ge ledningen ett uppvaknande (Chefen förvärrar dock situationen genom att förhala rekryteringen och skapar onödig extra oro hos kollegorna). Inför semestrarna råder nu fullkomligt kaos och igår kom beskedet. En kollega sjukskriven på heltid en månad. Samma kollega som var satt att jobba "hell weeks" v. 28-32 med mig och en sommarvikarie (som för övrigt inte rekryterats ännu) utsikterna för att kollegan efter ett halvår av korta sjukskrivningar för diffusa magåkommor kommer vara tillbaka och fit for fight v.29 är små. Speciellt om beskedet är att vi kommer vara en person kort då utsikterna för att hitta en kompetent sommarvikarie börjar se dåliga ut.

    Nu står vi inför att alternativet är att någon kommer bli inbeordrad på sin semester (som så många gånger förr) och fortfarande är jag den enda som ser ett nytt jobb som ett realistiskt alternativ, alla andra överväger istället att sjukskriva sig. Jag förstår ärligt talat inte varför så många verkar tänka och göra så här?

    Jag kan inte komma på en enda person jag känner som blivit sjukskriven för jobbrelaterad utmattning som blivit frisk innan denne kommit ifrån just det jobbet. Samma sak med de som mått dåligt av andra anledningar, de har blivit friska först när de kraschat helt och "förlorat" relationen, huset med stora renoveringsbehov, hästhobbyn etc. som gjorde dem sjuka.

    Är jag unikt insiktsfull eller var är det frågan om?

    (Ja, jag förstår att det kan finnas omständigheter, men jag vill ha en debatt och resonemang så väljer att beskriva frågan ganska svart/vitt)


    Jag förstår vad du menar, det krävs mer än en sjukskrivning för att bryta ekorrhjulet.
    Jag kan tänka mig flera saker som gör att folk inte säger upp sig
    Lojalitet, den kan vara starkare än vad man anar.
    Rädsla att inte få nytt arbete, kanske inte ens har den möjligheten.

    Ofta är det så att vid utbrändhet måste man in i kaklet för att inse att man är sjuk.
    Nej, du är inte unikt insiktsfull, snarare lite oförstående, har man inte själv varit utbränd, så är det väldigt svårt att förstå vad som händer.
    Till skillnad från dig så vet jag flera som kommit tillbaka från sin utbrändhet utan att behöva offra arbete, relationer eller hem. Men självklart krävs det en del arbete för att komma tillbaka.
  • Anonym (M)
    Wed 19 Jun 2019 08:28
    #6
    Anonym (Trött) skrev 2019-06-19 07:49:12 följande:

    För min del handlar det om att jag om jag sade upp mig skulle jag ha svårt att få jobb inom mitt yrke (MKT liten arbetsmarknad). Jag och min familj skulle bli tvugna att flytta till en annan stad, kanske i en helt annan del av landet, om jag skulle byta jobb. Alternativet är så klart att ta ett sk okvalificerat jobb. Jag skulle då behöva jobba heltid för att få pengar så att det räcker och det vill jag inte när jag har småbarn.

    I nuläget är alla, även cheferna, uppmärksamma på den dåliga arbetsmiljön och försöker hitta vägar att komma till rätta med den. Så länge viljan finns har jag hopp, även om det har sett ut så här i flera år. Arbetsuppgifterna och arbetskamraterna är toppen. Det är organisatoriska problem som orsakar stressen.


    Så pengar kommer före din hälsa?

    Har du råd att gå in i väggen?
  • Anonym (Mia)
    Wed 19 Jun 2019 08:30
    #7

    Jag kan hålla med dig ts om att det ibland verkar som om vissa tappat ansvaret för sitt eget liv. Vi hade en diskussion på jobbet för några veckor sedan om arbete på fritiden, dvs kolla mail mm på kvällar, helger och semester. Alla var inne på att det är en arbetsmiljörisk, man borde inte skicka mail till kollegor efter kl 18, fördröja leveranser, lämna över inboxen till en kollega om man går på semester osv. Jag var den enda som lyfte att vi även själva har ansvar för att känna efter vad som funkar för oss. För mig är det jätteviktigt med flexibiliteten att kunna jobba kvällar och helger, det gör att jag kan ha lite kortare tid på kontoret och mer tid med mina barn. Men känner jag mig stressad låter jag datorn och telefonen ligga. På mitt förra jobb hamnade jag i en ohållbar sits på grund av en dålig rekrytering. Jag lyfte det en, två och tre gånger till ledningen men när det gått fyra månader och inget blivit bättre sa jag upp mig. Det var ett jätteroligt jobb och en bra arbetsplats men min situation funkade inte och min hälsa är viktigare än min arbetsgivare. Särskilt som förälder är det ju ens skyldighet att se till att man inte drar en för tung börda.

    Det är inte alla som kan byta jobb så lätt och för dem gäller givetvis inte detta. Men är man eftertraktad på marknaden och ändå lyckas jobba sig in i väggen - då har man gjort några rejäla felprioriteringar i livet.

  • Anonym (Ebba)
    Wed 19 Jun 2019 08:33
    #8

    För att arbeta inom vård/omsorg verkar du väldigt blind inför andra människors tänk.

    Du är inte extra insiktsfull eller bättre.

    Däremot verkar du kunna stå upp och kämpa mot orättvisor och dumheter.

    Dina kollegor ska vara glada för dig för det.

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Wed 19 Jun 2019 09:07
    #9
    Anonym (Ebba) skrev 2019-06-19 08:33:06 följande:

    För att arbeta inom vård/omsorg verkar du väldigt blind inför andra människors tänk.

    Du är inte extra insiktsfull eller bättre.

    Däremot verkar du kunna stå upp och kämpa mot orättvisor och dumheter.

    Dina kollegor ska vara glada för dig för det.


    Tack, det dämpar det dåliga samvetet för att jag lämnar skutan lite. Men jag kommer ju inte gå tyst det är en sak som är säker och jag kommer stå upp för mina kollegor in i kaklet. Men jag jobbat inte inom vård och omsorg, vet inte hur du drar den slutsatsen, det finns kassa arbetsgivare även inom det privata näringslivet.
  • Wed 19 Jun 2019 09:14
    #10

    När man redan mår så dåligt att man blir sjukskriven är det svårt att göra stora förändringar, och i perioden därefter försöker man komma tillbaka till "vardag".

    Jag tror många skulle må bättre av att ändra det som påverkar måendet, men jag har full förståelse för att det inte är så lätt som TS gör gällande.

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Wed 19 Jun 2019 09:15
    #11
    sextiotalist skrev 2019-06-19 08:27:50 följande:

    Jag förstår vad du menar, det krävs mer än en sjukskrivning för att bryta ekorrhjulet.

    Jag kan tänka mig flera saker som gör att folk inte säger upp sig

    Lojalitet, den kan vara starkare än vad man anar.

    Rädsla att inte få nytt arbete, kanske inte ens har den möjligheten.

    Ofta är det så att vid utbrändhet måste man in i kaklet för att inse att man är sjuk.

    Nej, du är inte unikt insiktsfull, snarare lite oförstående, har man inte själv varit utbränd, så är det väldigt svårt att förstå vad som händer.

    Till skillnad från dig så vet jag flera som kommit tillbaka från sin utbrändhet utan att behöva offra arbete, relationer eller hem. Men självklart krävs det en del arbete för att komma tillbaka.


    Skönt att höra att det finns hopp även för de som stannar.
  • Anonym (Ebba)
    Wed 19 Jun 2019 09:15
    #12
    Anonym (?) skrev 2019-06-19 09:07:48 följande:

    Tack, det dämpar det dåliga samvetet för att jag lämnar skutan lite. Men jag kommer ju inte gå tyst det är en sak som är säker och jag kommer stå upp för mina kollegor in i kaklet. Men jag jobbat inte inom vård och omsorg, vet inte hur du drar den slutsatsen, det finns kassa arbetsgivare även inom det privata näringslivet.


    Det har nog med egna erfarenheter att göra. De flesta arbetsplatser inom omsorg är så där jävliga. Men du har rätt jag drog förhastade slutsatser om vart du arbetade pga min erfarenhet (som jag har sagt upp mig ifrån)
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Wed 19 Jun 2019 09:22
    #13
    Anonym (Ebba) skrev 2019-06-19 09:15:27 följande:

    Det har nog med egna erfarenheter att göra. De flesta arbetsplatser inom omsorg är så där jävliga. Men du har rätt jag drog förhastade slutsatser om vart du arbetade pga min erfarenhet (som jag har sagt upp mig ifrån)


    Good for you! Lycka till. Min egna teori är ju som du kanske förstår att vi som går vidare mår bättre i längden. Men jag förstår ditt resonemang, av de jag känner inom vården så är det många som vittnar om dåligt ledarskap, schemaläggning som är dålig och en överlag dålig arbetssituation.
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Wed 19 Jun 2019 09:25
    #14

    Räknade lite på det och jag har jobbat i snitt 60 h i veckan i maj. Vi har alltid jobbat mycket övertid, och bemannar året runt men sista året har varit extremt.

  • Anonym (Mi)
    Wed 19 Jun 2019 09:34
    #15

    Håller med om att det inte alltid är så lätt att bara hitta ett nytt jobb. Men det finns ändå en poäng i det TS skriver. Sjukförsäkringen är en omställningsförsäkring, och du kan inte gå hemma med sjukpenning hur länge som helst för att du mår dåligt på jobbet. Efter 6 månader bedöms du mot alla jobb, och handlar ditt mående om att ditt specifika jobb gör dig dålig - ja då kommer du inte längre ha rätt till sjukpenning. Så det är nog viktigt att ha med sig tankarna på omställning.

  • Anonym (Ebba)
    Wed 19 Jun 2019 09:53
    #16
    Anonym (Mi) skrev 2019-06-19 09:34:38 följande:

    Håller med om att det inte alltid är så lätt att bara hitta ett nytt jobb. Men det finns ändå en poäng i det TS skriver. Sjukförsäkringen är en omställningsförsäkring, och du kan inte gå hemma med sjukpenning hur länge som helst för att du mår dåligt på jobbet. Efter 6 månader bedöms du mot alla jobb, och handlar ditt mående om att ditt specifika jobb gör dig dålig - ja då kommer du inte längre ha rätt till sjukpenning. Så det är nog viktigt att ha med sig tankarna på omställning.


    Psykisk ohälsa bedöms enligt något helt annat än om du har en direkt skada/fysisk sjukdom. Du kan vara sjukskriven långt längre med en psykisk ohälsa än med något annat.

    Kanske att det ibte ska vara så men erfarenheten med fk och vad som syns hos kollegor/vänner osv tyder på det.
  • Anonym (Micha­ela)
    Wed 19 Jun 2019 10:05
    #17
    Fiona M skrev 2019-06-19 09:14:23 följande:

    När man redan mår så dåligt att man blir sjukskriven är det svårt att göra stora förändringar, och i perioden därefter försöker man komma tillbaka till "vardag".

    Jag tror många skulle må bättre av att ändra det som påverkar måendet, men jag har full förståelse för att det inte är så lätt som TS gör gällande.


    This. 

    Ts.
    Du är uppenbarligen en driftig och företagsam människa.
    Grattis, det ska du vara glad för och det menar jag. 
    Men alla är inte som du, en del orkar inte just då alla fall, andra vågar inte, den tredje ser ingen utväg. 
    Och precis som Fiona skriver, så mår man dåligt så har man inte samma ork att göra förändringar. Är man dessutom deprimerad så minskar mängden dopamin, och det är dopaminet som gör att vi orkar hålla fast vid våra beslut och inte ger upp. 

    Alla har vi våra olika styrkor, den som har svårt att skapa förändring har säkert något du saknar och skulle behöva stöd i.
    Ge det stödet själv, istället för att försöka höja dig själv på andras bekostnad. 
    Världen blir lite snällare om vi hjälper varandra än om vi trycker ner varandra.
  • Wed 19 Jun 2019 10:06
    #18
    +1

    Jag tror på tre faktorer här.

    1: lojalitet. Starkare än du tror. Man vill inte sätta kompisen i skiten. Dåligt samvete/lojalitet är en enorm bromskloss. Man vet hur eländigt det är och säger man upp sig, vad ska kollegorna säga som man kanske också umgås med privat? Att vara sjukskriven ger ännu mer ångest för att man vet hur kollegorna måste täcka upp för frånvaro.

    2: Dåliga kunskaper i ens rättigheter. Man har dålig koll på vad man kan kräva. Ingen koll på hur det funkar rent praktiskt och känner sig lite handfallen inför uppgiften. Vart ska man ens börja luska nånstans? Och hur ska man orka? Vem pratar man med?

    3: Dålig tillit. Man är inte säker på vad chefen kan hitta på för skit. Man litar inte på facket och hör bara skräckhistorier om folk som hamnat i skiten. Man är rädd för att få dåliga referenser. Man litar inte heller på varken Försäkringskassan eller arbetsförmedlingen och känner att det är bättre att ha sitt jobb kvar och se om sitt hus. Man är livrädd för att bli utförsäkrad och tycker det är bättre att hanka sig fram så gott det går. Livrädd för att ens sjukskrivning ska leda till sämre jobb, hamna på Samhall eller mista möjlighet till studiemedel.

Svar på tråden Folk som sjukskriver sig istället för att förändra sin situation?