• Anonym (Ludde)

    Bör jag kontakta psykakuten?

    Jag mår helt enkelt SKITDÅLIGT! Vet inte vad jag ska ta mig till. Tänker på självmord, ev. gå ut i en skog och hänga mig. Kollar in olika sorters rep på nätet........ Tankarna bara mal och mal. Får ingen ro. Kan inte sova på natten. Dåsar på dan. Min mamma dog för ett tag sen. Saknar henne så oerhört mycket. Orkar snart inte mer. Jag tänker att "vanlig sorg" inte ska kännas så här fruktansvärt vidrigt. Det känns som om jag inte kan tänka mig en framtid utan henne.

    Bör jag ta kontakt med psykakuten?

  • Svar på tråden Bör jag kontakta psykakuten?
  • Annita
    Anonym (Ludde) skrev 2019-06-19 19:39:43 följande:

    Jag mår helt enkelt SKITDÅLIGT! Vet inte vad jag ska ta mig till. Tänker på självmord, ev. gå ut i en skog och hänga mig. Kollar in olika sorters rep på nätet........ Tankarna bara mal och mal. Får ingen ro. Kan inte sova på natten. Dåsar på dan. Min mamma dog för ett tag sen. Saknar henne så oerhört mycket. Orkar snart inte mer. Jag tänker att "vanlig sorg" inte ska kännas så här fruktansvärt vidrigt. Det känns som om jag inte kan tänka mig en framtid utan henne.

    Bör jag ta kontakt med psykakuten?


    Ja, det bör du absolut, ring på en gång!
  • Avenia

    Tänk på vad din mamma hade velat för sitt barn. Hon vill helt säkert att du ska ta dig upp ur mörkret och börja leva. Om inte annat, gör det för henne. Sök hjälp om du behöver det.

  • Anonym (döden kommer aldrig lägligt)

    Får beklaga din oerhörda förlust. Måste vara riktigt tufft för dig. Sorg måste få ta sin tid och har enligt psykologer flera stadier som alla är viktiga för att man ska läka. Har du anhöriga som kan vara ett stöd för dig just nu eller är du väldigt ensam samtidigt? Det kan vara svårt att våga be om hjälp i svåra stunder så att man hellre isolerar sig vilket är väldigt dumt.

    Det finns lite olika hjälplinjer man kan ringa, jourhavande präst osv om man bara behöver få prata av sig. Du kan också gå till sin vårdcentral och kräva att få några samtal med en psykolog/kurator men de är otroligt snåla och ger hellre medicin, så det gäller att stå på sig.

    Psykakuten kan ju vara bra att ha som reserv om du känner att du inte reder det mer men kanske ett samtal med nån anonym kan funka tillfälligt. Jag vet många som förlorat anhöriga som fått ta antidepressiva mediciner i sorgefasen, vilket de tycker hjälpt. Men prata med en läkare så du får bra råd och stöd.

    Finns många gamla trådar här på Familjeliv om depression och sorg som varit väldigt informativa och stödjande. Lycka till!

Svar på tråden Bör jag kontakta psykakuten?