• Chiiiicka

    Finns det någon antidepressiv medicin man kan ta under graviditeten ?

    Jag käkade Duloxetin innan och fasade ut dessa snabbt då jag blev oväntat gravid.

    Men känner att ja ej pallar med mig själv ens längre , mitt humör e fucked up , ingenting e kul längre & har tappat all livsgnista igen..... vilket tär på alla runt omkring mig

    Finns de någon antidepressiv medicin som ej är skadligt för fostret ?

  • Svar på tråden Finns det någon antidepressiv medicin man kan ta under graviditeten ?
  • Tösen01

    De flesta faktiskt, om behovet verkligen finns. Vissa finns det mer data på, som Sertralin. Läkaren avgör, för en mamma som mår dåligt kan ge större skada än ev utsättningbesvär hos bebis. Kolla Janusinfo.se, fosterpåverkan, sök de preparat du är intresserad av att veta mer om. Är det en 1 eller 2 är det bra, en 3 ska man nog vara aktsam med. Men som sagt, låt läkaren bestämma och lyssna sen inte på någon annan. Folk utan medicinsk kunskap har oerhört mycket åsikter som oftast inte är förankrat i ren fakta eller erfarenhet. De kan bara ge en onödiga skuldkänslor. Läs ej Fass, de uppdateras sällan och är skriven av läkemedelsföretagen. De får ej rekommendera saker de ej gjort studier på. Därför finns janusinfo.se, där samlas sjukvårdens egna studier, erfarenheter och expertis.

    Ju mindre mediciner, desto bättre. Men fostret är mer skyddat än vad man tror. Du bär en människa i dig, du äter en medicin för människor. Man ska överleva en graviditet, dör mamman, dör ju barnet. Vissa läkare är oerhört rädda för mediciner, oftast pga okunskap om ny forskning. Därför är det av vikt att man träffar en psykiatriker och inte bara en från en vårdcentral.

  • lillainna

    Jag fick setralin utskrivet av läkare när jag var i v 24 med sonen, fick problem med ångest och depression. Var inga problem, åt det till 9 mån efter sonen fötts sen fasade jag ut och avslutade det.

Svar på tråden Finns det någon antidepressiv medicin man kan ta under graviditeten ?