• Mulier fortis

    HUVUDVÄRK!! Osteopat, kiropraktor eller naprapat?

    Hej.

    Har sån fruktansvärd huvudvärk jämt.

    Mamma hade migrän men tror inte det är det då jag inte kräks osv.

    Haft sen jag va lite men för snart två år sen fick jag en tinnitusskada efter ett ljudtrauma och fick även ljudöverkänslighet och huvudvärken blev mkt värre efter det. Skulle uppskatta att jag har huvudvärk 80% av tiden. Ibland litegrann men som ofta utvecklad till en vidrig sådan.

    Går hos en massör ganska ofta som masserar mkt nacke, käkar osv men tänkte testa ngt annat.

    Hört en del som blivit bra efter ex naprapat men när jag läser så låter osteopat mer inriktad på huvudvärk även om alla behandlar...

    någon som är kunnig inom detta eller testat?

  • Svar på tråden HUVUDVÄRK!! Osteopat, kiropraktor eller naprapat?
  • Aniiee

    En neurolog skulle nog sitta fint för dig.


    I have a growing lack of disgust for you
  • brallison
    Mulier fortis skrev 2019-06-20 11:44:59 följande:

    En neurolog... inte ens tänkt på. Får läsa på lite vad en sån gör:)


    Jo, det är just en läkare som bl a tittar på huvudvärk och migrän. Förresten, du behöver inte alls kräkas för att ha migrän, snarare tvärtom - det är minoritet som kräks under migränanfall.
  • Mulier fortis

    Aha. Trodde de flesta kräktes. Men känner att det är andra saker som gör att jag inte tror att det är migrän... det känns mer som spänning (sitter i pannan/ögonen och hela huvudet liksom).

    Eller så är det migrän. Kan ha ont flera veckor i rad ibland. Jobbar heltid skift, mkt saker som hänt samt barn med funktionsnedsättning och ensamstående... så stress är självskrivet i livet men samtidigt inget jag kan göra så mkt åt.

    Ofta börjar det med lite lätt huvudvärk (som att man har en för trång mössa) ibland går det över med alvedon men oftast inte och då får jag ta två Treo. Då lättar det några timmar men oftare och oftare så går det inte helt över utan är bara mildare under tiden tabletterna är aktiva. Så himla jobbigt att gå på så mkt tabletter (som gör att det blir värre i längden) .

    Tränar egentligen mkt men klarar knappt av att träna nu pga att det alltid blir värre efteråt. Joggar vanligtvis några mil i veckan men springa känns som en omöjlighet nu pga att ansträngningen alltid leder till tung huvudvärk.

    Synen har jag kollat och den är ok förutom att jag behöver glasögon vid läsning. Sånt handikapp att ha så här mkt och stark huvudvärk ????

  • Alexi

    Jag har alltid haft mycket huvudvärk. Går på massage ibland när det är akut.

    Men, jag har ibland spänningshuvudvärk och ibland mer migränliknande. Är aldrig utslagen i ett mörkt rum vid migrän, jag märker det bara på att treo mm inte hjälper alls.

    Har hittat lite receptfria migränmediciner som funkar ibland.

    Den här tex som jag fick tips om av en kollega:

    www.apoteket.se/produkt/zomig-nasal-nasspray-losning-5-mg-per-dos-2-x-01-milliliter-endosbehallare-233706/

    Men, jag tycker absolut du ska söka hjälp. Börja hos en kiropraktor, de är ofta lätta att få tid hos. Neurolog tar sannolikt längre tid. 

  • Mulier fortis

    Tack för tipset! Den har jag inte testat så kan va värt ett försök. Men är naprapat bättre än osteopat? Fattat det som att naprapat/kiropraktor/osteopat är lite samma sak men med små skillnader. Alla behandlar migrän/spänningshuvudvärk när man läser om det men vill gå till den som ?är bäst? inom området.

  • brallison
    Mulier fortis skrev 2019-06-20 13:54:26 följande:

    Aha. Trodde de flesta kräktes. Men känner att det är andra saker som gör att jag inte tror att det är migrän... det känns mer som spänning (sitter i pannan/ögonen och hela huvudet liksom).

    Eller så är det migrän. Kan ha ont flera veckor i rad ibland. Jobbar heltid skift, mkt saker som hänt samt barn med funktionsnedsättning och ensamstående... så stress är självskrivet i livet men samtidigt inget jag kan göra så mkt åt.

    Ofta börjar det med lite lätt huvudvärk (som att man har en för trång mössa) ibland går det över med alvedon men oftast inte och då får jag ta två Treo. Då lättar det några timmar men oftare och oftare så går det inte helt över utan är bara mildare under tiden tabletterna är aktiva. Så himla jobbigt att gå på så mkt tabletter (som gör att det blir värre i längden) .

    Tränar egentligen mkt men klarar knappt av att träna nu pga att det alltid blir värre efteråt. Joggar vanligtvis några mil i veckan men springa känns som en omöjlighet nu pga att ansträngningen alltid leder till tung huvudvärk.

    Synen har jag kollat och den är ok förutom att jag behöver glasögon vid läsning. Sånt handikapp att ha så här mkt och stark huvudvärk ????


    Gällande spänningshuvudvärk - har en väninna som hade det fram tills att hon kom till en duktig sjukgymnast, som både hjälpte att slappna av musklerna i nacke, drog ut nacken ordentligt och sedan även gav övningar för det. Jag kan tänka mig att naprapat kan göra nåt liknande också.
  • Lilla bea
    brallison skrev 2019-06-20 14:57:45 följande:

    Gällande spänningshuvudvärk - har en väninna som hade det fram tills att hon kom till en duktig sjukgymnast, som både hjälpte att slappna av musklerna i nacke, drog ut nacken ordentligt och sedan även gav övningar för det. Jag kan tänka mig att naprapat kan göra nåt liknande också.


    Ingen seriös fysioterapeut (dvs sjukgymnast) kommer vilja behandla dig innan du är färdigutredd av en neurolog. Och hittar du någon annan typ av behandlare utanför sjukvården, ex. osteopat, naprapat, kiropraktor mm. som vill behandla dig (vilket inte alls är osannolikt) så ska du dra öronen åt dig. Ingen seriös aktör skulle behandla sådan huvudvärk utan att det har föregåtts av en komplett medicinsk utredning (vilket ska göras av en neurolog!). Du kan söka via din vårdcentral, varpå du borde få en remiss.
Svar på tråden HUVUDVÄRK!! Osteopat, kiropraktor eller naprapat?