• Anonym (Varför?)

    Konstigt beteende cyklister

    Det finns ju vägar som är uppdelade i gång och cykelbana, som avdelas av ett vitt streck, oftast är cykelbanan bredare då cyklarna ju måste kunna åka förbi varandra. 

    Men det jag undrar är varför så många cyklister cyklar mitt på strecket, eller ibland lite över på gångsidan, istället för att använda sin del? Oftast är de ensamma på cykelbanan, men den är ju även gjord så att de ska kunna möta en cykel från annat håll. Som gångtrafikant får man alltid hålla sig längst ut på gångsidan för om man går i mitten av gångvägen (som man borde kunna) blir man nästan påkörd. Det konstiga är att i princip 90% av cyklisterna jag mött på sånnahär vägar gör såhär, jag går ofta på Västerbron (stockholm), där är ju cykelbanan dubbelt så bred som gångbanan och dessutom bara en riktning på varje sida, ändå gör de så. 

    Ni som gör så, varför? Tror ni av någon anledning att det vita avdelande strecket betyder ''cykla här'' eller vad?

  • Svar på tråden Konstigt beteende cyklister
  • Anonym (en cyklist)

    Jag vet inte hur det ser ut där du bor, men här har de målat streck på smala gång- och cykelbanor så att alla filer blivit för smala. Då tappar man respekten för de där strecken. Eller så är de cyklister du observerat bara hänsynslösa puckon. Den sorten finns också. Men överlag är konflikter mellan fotgängare och cyklister en konsekvens av dåligt konstruerade vägar. Själv har jag dagligen problem med fotgängare som vägrar att gå en omväg och gå upp- och nedför flera trottoarkanter för att korsa en bilväg. De gör det som faller sig naturligt och går på cykelpassagen istället: slätt och fint och mycket genare än att krångla sig över på övergångsstället!

  • Anonym (A)
    Anonym (en cyklist) skrev 2019-06-21 05:54:37 följande:
    Jag vet inte hur det ser ut där du bor, men här har de målat streck på smala gång- och cykelbanor så att alla filer blivit för smala. Då tappar man respekten för de där strecken. Eller så är de cyklister du observerat bara hänsynslösa puckon. Den sorten finns också. Men överlag är konflikter mellan fotgängare och cyklister en konsekvens av dåligt konstruerade vägar. Själv har jag dagligen problem med fotgängare som vägrar att gå en omväg och gå upp- och nedför flera trottoarkanter för att korsa en bilväg. De gör det som faller sig naturligt och går på cykelpassagen istället: slätt och fint och mycket genare än att krångla sig över på övergångsstället!
    Håller med
  • Tow2Mater

    "nästan påkörd' är ju inte " påkörd". Kanske din definition haltar? Man samsas om det utrymme som finns, utan att kora på varann och vara i vgen for varann. Det funkar oftast bra. Det är ju lika for bilarna, ibland är båda nära mittlinjen, men de krockar inte, bara "nästan" ibland.

  • Anonym (en cyklist)
    Tow2Mater skrev 2019-06-21 23:06:07 följande:

    "nästan påkörd' är ju inte " påkörd". Kanske din definition haltar? Man samsas om det utrymme som finns, utan att kora på varann och vara i vgen for varann. Det funkar oftast bra. Det är ju lika for bilarna, ibland är båda nära mittlinjen, men de krockar inte, bara "nästan" ibland.


    Så länge alla håller sig på sin sida av mittlinjen är ju ingen fara. Men att man blir rädd när fordon kommer farande på fel sida av heldragen linje har jag full förståelse för.
Svar på tråden Konstigt beteende cyklister