• Anonym (ledsen)

    Jag förråde svågern, syrran förråde mig - vem är största syndaren här?

    Jag, min syster och hennes man (min svåger) har god kontakt. De har varit gifta i 10 år. Inte ett felfritt äktenskap men inte heller katastrof. 
    Till saken hör den att svågern alltid pratat ut med mig då han tycker att jag förstår min syster bättre. Inga konstigheter tycker jag. På sista tiden har de inte haft det bra. Dvs bråkat mycket och då min syster har kort temperament har hon slutat prata med honom 1-2 veckor efter deras tjafs. Detta vet jag om och märker också. Jag tycker hon agerar överdrivet då det de bråkar om är bagateller ofta. Men hon har alltid haft kort stubin och han tvärtom. 

    Så....summan av kardemumman. Jag tänkte att jag måste prata med syrran. Berättade att hennes man pratat ut med mig då han inte visste hur han skulle hantera henne, och att jag sa att jag tyckte att hon kunde vara lite mer vuxen och prata med honom när de har tjafsat, och inte sluta prata med honom som hon gör i flera dagar. Jag pratade med henne då jag anser att hon gör fel men också för att jag vet att svågern mår dåligt av det här beteendet. Jag ville liksom hjälpa till.

    Syrran lyssnade och höll väl liksom med. 

    På sista tiden har dock svågern betett sig annorlunda mot mig. Beter sig ytligt säger hej, är alllt bra och typ inget mer. Trevlig och ler men pratar ingenting typ. 
    Syrran säger idag att hon blev skitarg på honom häromdagen för två veckor sen och sa till honom att han ska ge fan i att prata om henne med mig. 

    Så...relationen med svågern är nu helt förstörd. Syrran verkar inte ha tänkt alls på att jag nu förrått honom, han som talat ut med mig och trott att det stannat där(och jävligt dumt av mig förstår jag nu i efterhand, men jag gjorde det av välvilja) och nu är ju våran relation helt förstörd. Han kommer ju aldrig lita på mig igen. Aldrig. 

    Jättetrist tycker jag att hon gjorde så här. Borde hon inte hållt den informationen hos sig som jag delgav henne? Jag gjorde det ju för att hon skulle veta hur dåligt han mådde av hennes utfrysningsmetoder. 

    Eller är det jag som är helt knäpp som förrått svågern i tron om att jag skulle förbättra deras äktenskap?

    Känns så trist nu. Jag skäms. 

  • Svar på tråden Jag förråde svågern, syrran förråde mig - vem är största syndaren här?
  • Anonym (...)

    Trist situation! Jag tycker att din syrra borde ha respekterat din och svågerns vänskap och tagit till sig infon utan att avslöja källan. Hon låter självcentrerad.

  • Anonym (allihop)

    Ni har alla gjort fel. Hon borde inte behandla sin man så, han borde inte gå och berätta massa privat information om deras förhållande till hennes syster och du borde inte lägga dig i deras äktenskap eller vidarebefordra information någon sagt till dig i förtroende. Ingen aning om varför du trodde att din syster skulle hålla tyst efter att du sa sådär till henne. 

    Lägg dig inte i deras förhållande, be om ursäkt till svågern och försök bygga upp relationen igen men vägra att prata om deras förhållandeproblem. 

  • Anonym (ledsen)
    Anonym (...) skrev 2019-06-21 02:02:34 följande:

    Trist situation! Jag tycker att din syrra borde ha respekterat din och svågerns vänskap och tagit till sig infon utan att avslöja källan. Hon låter självcentrerad.


    Jag tycker också det, vi är ju ändå systrar. Jag tänkte att om jag kunde hjälpa henne så var det bra. Inte för att prat skit om honom. 
    Tycker också det är själviskt av henne, Dessutom hade hon tagit det som en grej när de var arga, inte att hon lugnt och sansat sagt till honom att hon vet att han pratat av sig typ. 
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (allihop) skrev 2019-06-21 02:24:22 följande:

    Ni har alla gjort fel. Hon borde inte behandla sin man så, han borde inte gå och berätta massa privat information om deras förhållande till hennes syster och du borde inte lägga dig i deras äktenskap eller vidarebefordra information någon sagt till dig i förtroende. Ingen aning om varför du trodde att din syster skulle hålla tyst efter att du sa sådär till henne. 

    Lägg dig inte i deras förhållande, be om ursäkt till svågern och försök bygga upp relationen igen men vägra att prata om deras förhållandeproblem. 


    Ja mycket blev fel men jag tänkte att om min man gick till min syster så hade jag gärna velat få info om hur min man mådde. Eftersom han pratat om deras förhållande så var jag ju redan inblandad i deras förhållandeproblem. Att jag sen väljer att berätta för syrran var ju för deras skull, inte för att "skvallra". Jag trodde aldrig hon skulle säga att jag sagt något. Jag tog för givet att hon var så pass klok att hon fattade att om hon sa något skulle hon sätta mig i en väldigt pinsam sits. 

    Jag visste ju inte ens att svågern fått reda på detta hon sa det i förbifarten bara. 

    Har ingen aning om hur jag ska be om ursäkt. Känns bara knäppt nu. Skadan är skedd och det kommer aldrig bli som förr. 
  • Anonym (-----------)

    Att sitta och gnälla/klaga/utelämna privata saker hos andra och utelämna ens partner oavsett om det är till familjemedlemmar eller andra är fel när det sker utan partnerns vetskap.

    Tycker både du och svågern har betett er fel

  • dddfgddfdgfd
    Anonym (allihop) skrev 2019-06-21 02:24:22 följande:

    Ni har alla gjort fel. Hon borde inte behandla sin man så, han borde inte gå och berätta massa privat information om deras förhållande till hennes syster och du borde inte lägga dig i deras äktenskap eller vidarebefordra information någon sagt till dig i förtroende. Ingen aning om varför du trodde att din syster skulle hålla tyst efter att du sa sådär till henne. 

    Lägg dig inte i deras förhållande, be om ursäkt till svågern och försök bygga upp relationen igen men vägra att prata om deras förhållandeproblem. 


    Anonym (-----------) skrev 2019-06-21 03:36:33 följande:

    Att sitta och gnälla/klaga/utelämna privata saker hos andra och utelämna ens partner oavsett om det är till familjemedlemmar eller andra är fel när det sker utan partnerns vetskap.

    Tycker både du och svågern har betett er fel



    +1
  • Anonym (M)
    Anonym (-----------) skrev 2019-06-21 03:36:33 följande:

    Att sitta och gnälla/klaga/utelämna privata saker hos andra och utelämna ens partner oavsett om det är till familjemedlemmar eller andra är fel när det sker utan partnerns vetskap.

    Tycker både du och svågern har betett er fel


    Instämmer. TS borde direkt sagt till svågern han skulle prata om sina problem med frun och inte med henne.
  • Anonym (Ni har svikit din syster men du har inte svikit svågern och hon har inte svikit dig eller honom)

    Din svåger är dum i huvet. Speciellt om du är kvinna men överhuvudtaget så ska man inte prata om sin partner med dennes nära släktingar och vänner.

    Tycker du har svikit din syster som har gått med på att lyssna på honom och sen dölja det för henne.

    Det var inte fel av dig att berätta för henne dock.

    Han kan ha gjort likadant med fler utan att du vet om det. Tex någon nära vän till henne. Syftet kan vara att framställa henne som oresonlig eller på något sätt i negativ dager inför hennes närmaste utan att hon får veta det och alliera sig med hennes närmaste nätverk.

    Jag tänker direkt att han kanske misshandlar henne psykiskt eller fysiskt och har duperat dig.

    I en kärleksrelation där man gift sig har man lovat varandra att vara trogna. Och att vara trogen är även att man tar upp sina tankar och känslor med sin partner först.

    Ens partner ska vara den första som får veta vad som rör sig i ens hjärna. Problem löser man inom äktenskapet eller tar hjälp tillsammans utifrån.

    Man frågar inte partnerns bästa vän eller syskon om hur partnern är funtad.

  • Twinmom13

    Jag förstår att svågern vill lätta sitt hjärta då han inte har sin fru att prata med, och du känner dom bäst och kan därav ge bäst råd och förstå bäst. Så jag tycker han har gjort minst ?fel?. Frun har ju drivit bort honom och vägrar prata, och man behöver ventilera.

    Du borde ha frågat svågern om han vill att du ska försöka nå fram till systern. Men du gjorde det ju för att hjälpa, inte för att skvallra eller vara elak.

    Syster borde sluta bete sig som en fjortis när dom grälar. Låt grälet skjunka in en dag. Sen sätter man sig och pratar lugnt och sansat om problemet. Hur var och en känner och vad dom kan göra för att fixa problemet. Hon borde inte blivit arg på honom för att ha lättat sitt hjärta utan inse att han det var på grund av hennes tystnad som det hände.

    Svåger och fru borde prata ut ordentligt, kanske gå i parterapi för att få verktyg att kunna kommunicera.

    Svågerns tillit kommer du att få börja om att förtjäna, men jag tycker du bör säga förlåt och att berätta att det var 1 gång och inga större detaljer och att du ville hjälpa honom, inte skvallra.

  • Anonym (ledsen)
    Anonym (-----------) skrev 2019-06-21 03:36:33 följande:

    Att sitta och gnälla/klaga/utelämna privata saker hos andra och utelämna ens partner oavsett om det är till familjemedlemmar eller andra är fel när det sker utan partnerns vetskap.

    Tycker både du och svågern har betett er fel


    Men syrran har betett sig rätt genom att förråda mig då? 
    När någon börjar prata ut är det inte så lätt att bara hejda denne. Specieltl någon man känner bra.
Svar på tråden Jag förråde svågern, syrran förråde mig - vem är största syndaren här?