• Anonym (....)

    Deprimerad man som är otrevlig, dryg och jävligt lättirriterad

    Är det vanligt?? Han har varit det i ca 3 år nu men på senare tid blivit värre. Sjukt otrevlig och dryg och blir så irriterad för minsta lilla. Bara att åka bil med han är hemskt för han blir vannsinig på allt och alla. Har försökt att prata med han om hur hans beteende faktiskt är men då är allt mitt fel och det är mig det är fel på. Är det vanligt att man är sån här när man är deprimerad ?

  • Svar på tråden Deprimerad man som är otrevlig, dryg och jävligt lättirriterad
  • Anonym (Ja)
    Anonym (....) skrev 2019-06-22 09:52:36 följande:

    Är det vanligt?? Han har varit det i ca 3 år nu men på senare tid blivit värre. Sjukt otrevlig och dryg och blir så irriterad för minsta lilla. Bara att åka bil med han är hemskt för han blir vannsinig på allt och alla. Har försökt att prata med han om hur hans beteende faktiskt är men då är allt mitt fel och det är mig det är fel på. Är det vanligt att man är sån här när man är deprimerad ?


    Ja, det är vanligt.
  • Anonym (Anonym)

    Ja det är vanligt. Googla depression så ser du vilka symptom som uppkommer. 

    '...Symptomen kan yttra sig i att personen gråter ofta, blir mer apatisk och psykomotoriskt hämmad. Dock kan depressionen också yttra sig mycket individuellt, att personen blir irriterad eller aggressiv, får psykomotorisk agitation, börjar dricka mer alkohol än annars, eller att neurotiska drag förstärks. ' källa: Wikipedia

  • Anzil
    Anonym (....) skrev 2019-06-22 09:52:36 följande:

    Är det vanligt?? Han har varit det i ca 3 år nu men på senare tid blivit värre. Sjukt otrevlig och dryg och blir så irriterad för minsta lilla. Bara att åka bil med han är hemskt för han blir vannsinig på allt och alla. Har försökt att prata med han om hur hans beteende faktiskt är men då är allt mitt fel och det är mig det är fel på. Är det vanligt att man är sån här när man är deprimerad ?


    Det är mycket vanligt. Går han på någon samtalsstöd eller liknade?

    Vad gör du för att stötta honom? Ibland kan det kännas skönt att bara fråga personen om saker. När man är deprimerad kan det bli så att man lätt inbillar sig att man är ensam och inte är omtyckt. Även om man är nedstämd av andra orsaker så kan det hända så att man går i sådana tankeställningar. Därför tänker jag att man kanske kunde ta och bekräfta honom att du är där för honom och bryr dig om honom. Och inte inväntar på att han skall ta initiativet att prata om hans mående utan fråga honom saker och hur han mår. Bekräfta han att du bryr dig om honom.

    Jättetråkigt att få höra att han gör som han gör, men det är tyvärr mycket vanligt.
  • Anonym (....)

    Han får hjälp via vuxenpsykratrin nu men det har precis börjat. Jag har varit med honom på vårdcentralen hur många gånger som helst och försökt att stötta under hela tiden. Även avlasta honom med barnen och göra det mesta i hemmet. Allt för att hjälpa honom. Men helt ärligt så börjar jag bli trött på detta och min ork börjar ta slut. Vi har även varit inne i en period där han drack väldigt mycket och ljög för mig så jag gar tappat räkningen. Han drar sig undan så numera har vi inga att umgås med utan är alltid ensamma. Jag dras längre och längre ner å orkar snart inte. Får absolut ingenting tillbaka från honom.

  • Anonym (Ja)
    Anonym (....) skrev 2019-06-22 10:08:09 följande:

    Han får hjälp via vuxenpsykratrin nu men det har precis börjat. Jag har varit med honom på vårdcentralen hur många gånger som helst och försökt att stötta under hela tiden. Även avlasta honom med barnen och göra det mesta i hemmet. Allt för att hjälpa honom. Men helt ärligt så börjar jag bli trött på detta och min ork börjar ta slut. Vi har även varit inne i en period där han drack väldigt mycket och ljög för mig så jag gar tappat räkningen. Han drar sig undan så numera har vi inga att umgås med utan är alltid ensamma. Jag dras längre och längre ner å orkar snart inte. Får absolut ingenting tillbaka från honom.


    Det tar tid att tillfriskna från depression. Sen är ändå bra om du kan ställa lite krav vad det gäller er relation. Att han inte ska dricka alkohol och att han tar behandling av depression, samtalskontakt så att du kan stötta honom. Annars kanske måste du välja hur mycket du ska involvera dig i hans sjukdom.
  • Anzil
    Anonym (....) skrev 2019-06-22 10:08:09 följande:

    Han får hjälp via vuxenpsykratrin nu men det har precis börjat. Jag har varit med honom på vårdcentralen hur många gånger som helst och försökt att stötta under hela tiden. Även avlasta honom med barnen och göra det mesta i hemmet. Allt för att hjälpa honom. Men helt ärligt så börjar jag bli trött på detta och min ork börjar ta slut. Vi har även varit inne i en period där han drack väldigt mycket och ljög för mig så jag gar tappat räkningen. Han drar sig undan så numera har vi inga att umgås med utan är alltid ensamma. Jag dras längre och längre ner å orkar snart inte. Får absolut ingenting tillbaka från honom.


    Jag förstår att du tappar energin slutligen och du skall ha beröm för att du stöttar honom. När jag skrev stötta honom så menade jag om ni kanske pratar med varandra då och då om hans mående? Inte bara ta hand om honom det praktiska utan även vara där för honom rent emotionellt och ta initiativet att prata med hans mående. Även om du vet att han mår dåligt så kanske du ändå kan bekräfta honom att du undrar över hans mående för att du vill att han skall må bra, ge honom bekräftelse att du oroar dig för honom m.m.

  • fornminne

    Ts, om du ska orka fortsätta den här relationen behöver du själv stöd. Det måste också gå att ställa krav på honom, att han inte får bete sig hur som helst. Man kan inte hjälpa att man är deprimerad, men det ger en inte frikort att agera ut som han gör. Du har stått ut i tre år. Det är mer än många skulle stå ut. Blir det inte bättre har du det bättre utan honom.

Svar på tråden Deprimerad man som är otrevlig, dryg och jävligt lättirriterad