• Anonym (Rädd!)

    Tätt mellan barnen

    Har plussat förra veckan, och våran dotter blir bara 4 mån nu den 1 juli.

    Ni som har tätt hur går de, förstår att de måste vara tufft. Men klarar man verkligen så tätt som de blir för oss :( Flickan vi har är super snäll nu, aldrig varit ett problem alls.

    Men vi har två var sen ett tidigare förhållande också.

    Dem är 14 9 9 och 6.

    Snälla peppa mig att de är super med att ha barn så här tätt hahaha

  • Svar på tråden Tätt mellan barnen
  • fjanten

    Har 12,5 månader mellan 1an och 2an. Så jäkla tufft har det aldrig varit, men då har vi hyggligt "enkla" barn också förstås. Våra barn är verkligen nära vänner och älskar att leka med varann. Alltid enkelt att hitta på aktiviteter, för barnen är på samma 'nivå'. Vi var tillsammans hemma i 4 månader efter att andra föddes, det underlättade en del och jag rekommenderar verkligen att stanna hemma länge tillsammans!

  • Anonym (***))

     För det första, du kan inte veta hur 4-månadersbabyn är om 9 månader.

    Jag tycker inte det rätt mot de andra barnen, det är inte rätt mot er relation. 

    Fungerar det  rent praktiskt? Ska ni dela föräldraledigheten?

  • Anonym (E)

    Lugna dig TS, det kommer att gå superbra! Här på FL finns en massa självutnämnda experter som vet bäst om allt och det är såklart "inte rätt mot barnen" att skaffa barn tätt men skaffar man barn med många år emellan är det också fel...

    Jag har 13 månader mellan mina och det går bra. I början var det tufft för bebisen ville amma dygnet runt men vi var hemma båda två lite drygt ett halvår och då tog pappan i princip hela ansvaret för stora barnet. Det är ett tips att vara hemma båda i början.

    Nu har de stor glädje av varandra och både jag och min man har syskon tätt och jag ser bara fördelar.

    Grattis till graviditeten!

  • Anonym (***))
    Anonym (E) skrev 2019-06-22 18:22:52 följande:

    Lugna dig TS, det kommer att gå superbra! Här på FL finns en massa självutnämnda experter som vet bäst om allt och det är såklart "inte rätt mot barnen" att skaffa barn tätt men skaffar man barn med många år emellan är det också fel...

    Jag har 13 månader mellan mina och det går bra. I början var det tufft för bebisen ville amma dygnet runt men vi var hemma båda två lite drygt ett halvår och då tog pappan i princip hela ansvaret för stora barnet. Det är ett tips att vara hemma båda i början.

    Nu har de stor glädje av varandra och både jag och min man har syskon tätt och jag ser bara fördelar.

    Grattis till graviditeten!


    Så den som inte tycker som du är en självutnämnd expert? Det är kanske du som är en självutnämnd expert, som tror att det går bra för alla som skaffar barn tätt.

    Hade ni också 4 andra barn vars behov ni skulle tillgodose?
  • Anonym (E)
    Anonym (***)) skrev 2019-06-22 18:28:22 följande:

    Så den som inte tycker som du är en självutnämnd expert? Det är kanske du som är en självutnämnd expert, som tror att det går bra för alla som skaffar barn tätt.

    Hade ni också 4 andra barn vars behov ni skulle tillgodose?


    Verkar som att jag trampade på en öm tå...

    TS bad om pepp, nu är hon redan gravid och vill höra andras erfarenheter, jag delade med mig av mina. Baserat på hennes korta TS menar du att det inte är rätt mot deras andra barn och deras relation. Ett ganska svartvitt resonemang baserat på ingen info alls i princip. Men jag vill inte starta någon sidodiskussion som inte hjälper TS att få svar på de frågor hon ställde så jag lämnar diskussionen här.

    On topic, glömde säga till TS att om man har föräldradagar kvar med första barnet kan ta ut fl för ett barn var. Så kan båda vara hemma.
  • Anonym (Vi)

    För oss så gick det bra att få barn tätt. Men vi hade inga barn sedan tidigare och ett långt och mycket stabilt äktenskap i grunden. Vi var också föräldralediga länge och samtidigt vilket var högst nödvändigt. För er så kommer det bli svårt att räcka till även om ni är hemma båda länge så planera för lång och gemensam föräldraledighet, helst inte kortare än ett år. Alla barn måste få sin uppmärksamhet, det är extra viktigt i särkulksfamiljer.

    Vår första var busenkel de första månaderna. Han sov hela nätter och var glad. Men vid 3-4 månader så vände det. Han sov aldrig mer än 2h i streck igen förrän han var 3,5 år. Nummer två hade dessutom kolik så hon skrek hela nätterna. Så ingen av oss fick någon sömn alls. Någonsin. Vi hade alltid vars ettbarn som vi skötte och allt annat fick vänta, vi var zombies. Ni ska ha energi över till era tidigare kullar också...

    Idag är barnen bästa vänner och supertajta. Äktenskapet är fantastiskt och vi har ett underbart liv med våra två barn.

  • Anonym (***))
    Anonym (E) skrev 2019-06-22 18:37:12 följande:
    Verkar som att jag trampade på en öm tå...

    TS bad om pepp, nu är hon redan gravid och vill höra andras erfarenheter, jag delade med mig av mina. Baserat på hennes korta TS menar du att det inte är rätt mot deras andra barn och deras relation. Ett ganska svartvitt resonemang baserat på ingen info alls i princip. Men jag vill inte starta någon sidodiskussion som inte hjälper TS att få svar på de frågor hon ställde så jag lämnar diskussionen här.

    On topic, glömde säga till TS att om man har föräldradagar kvar med första barnet kan ta ut fl för ett barn var. Så kan båda vara hemma.
    Du glömde svara på frågan om ni också hade ytterligare 4 barn att ta hand om?
  • fjanten
    Anonym (***)) skrev 2019-06-22 18:52:06 följande:

    Du glömde svara på frågan om ni också hade ytterligare 4 barn att ta hand om?


    Är alla föräldrar som skaffar många barn egorövar eller är det bara TS och hennes partner, enligt dig?
  • Anonym (Rädd!)

    Åh vad skönt att höra. Våra stora barn i familjen är jätte snäll och mysiga.

    Så om man nu kommer bli två täta så känns de kul för de är lätt med aktiviter o så som du skrev. Men har inte tänkt på med att han ska vara hemma längre. Men tack för tipset ska prata med sambon om de :)


    fjanten skrev 2019-06-22 17:39:44 följande:

    Har 12,5 månader mellan 1an och 2an. Så jäkla tufft har det aldrig varit, men då har vi hyggligt "enkla" barn också förstås. Våra barn är verkligen nära vänner och älskar att leka med varann. Alltid enkelt att hitta på aktiviteter, för barnen är på samma 'nivå'. Vi var tillsammans hemma i 4 månader efter att andra föddes, det underlättade en del och jag rekommenderar verkligen att stanna hemma länge tillsammans!


Svar på tråden Tätt mellan barnen